Belsőégésű vs. elektromos: kinek mennyi fát kellene ültetnie?

0

Ha gondolkodtál már azon, hogy az elektromos autók ugyanolyan szennyezők, vagy akár rosszabbak is lehetnek, mint a belső égésű motorok, egyáltalán nem hibáztál. Számtalan pro és kontra található az interneten a témában, de most megpróbálunk tiszta vizet önteni a pohárba. Nem elég ugyanis megmondani, hogy hány tonna szén-dioxidot bocsátanak ki a fosszilis tüzelőanyagokkal hajtott autók, a számítás ennél jóval komplikáltabb. Kézzel fogható hasonlat talán a szennyezés kompenzálását ültetendő fákban megadni.

A Moneyshake összegyűjtötte az Egyesült Királyság tíz legnépszerűbb benzin-, dízel- és elektromos autójának CO2-adatait 2015-től 2020-ig. A vállalat mindegyik típus tíz modelljét elemezte az emissziós átlag megállapításához. A számításhoz az Egyesült Királyság kilométerátlagát (11 909 km) vették alapul.

kép: moneyshake.com

A cég furcsa viszonyítást talált ki, ugyanis a kibocsátás mértékét az azt kompenzálni képes, elültetett fákban adta meg. Arra jutottak, hogy a belsőégésű autókkal közlekedőknek 397 fát kell ültetniük, hogy kompenzálják az életük során (a gyártást is beleértve) elkövetett kibocsátásaikat, még az elektromos autók tulajdonosainál ez a szám 298.

A tanulmány figyelembe veszi a hagyományos autógyártás összes szennyező folyamata mellett az akkumulátorok gyártási kibocsátását is. Sokak szerint ez így fair, azonban valójában ez olyan, mintha a fosszilis tüzelőanyagok kitermelésével és finomításával járó környezetszennyező folyamatokat is belekalkulálnánk az ICE-hajtott autók kibocsátási átlagába. Nem véletlen persze, hogy az ilyen jellegű kalkulációk még gondolatban sem léteznek.

A Moneyshake arra a következtetésre jutott, hogy a belső égésű járművek élettartama során az emisszió egyenértékű 1021 szemeteszsákkal, 3 060 773 mobiltelefon feltöltésével, vagy 912 lámpaizzó cseréjével LED-es lámpákra.

kép: moneyshake.com

Ha az élettartamon át tartó kibocsátás helyett az éves felhasználást vesszük alapul, a számok a következőképpen alakulnak:

  • Belső égésű autók: 25 fa
  • PHEV-ek: évente 9 fa
  • Elektromos autók: nem kell ültetniük, ezenkívül képesek lennének megtölteni 63 szemeteszsákot, vagy 57 izzócserét, illetve 189 954 okostelefon-töltést is fedeznének.

A kutatás szerint összességében a belső égésű motorral felszerelt járművek átlagosan hétszer szennyezőbbek, mint az e-autók, de a valós számok valószínűleg sokkal rosszabbak, ha figyelembe vesszük mindazt, amire az ICE -hajtott autóknak szükségük van a működéshez. Semmi gond, a hamis kampányok „segítettek” populárissá tenni azokat az állításokat, miszerint az EV-k hasonlóan szennyeznek, mint a belső égésű autók. Hamarosan nem csak bizonytalanságra lesz szükség, hogy elhiggyük az ilyen híreket: ez egyértelműen egy vak hit-vezérelte cselekedet lesz.

Rozsa Arpad
“Orvostanhallgatóként az egészség védelme mindennapjaim szerves részét képezi. A nyomaték és a hangtalan közlekedés mellett így kifejezetten fontosnak tartom, hogy ne szennyezzük azt a környezetet, melyben mindennapjainkat éljük.”