Hirdetés

Érdekes viták alakulnak ki mindig, amikor szóba kerül az, hogy mennyire szennyező egy elektromos autó egy hasonló kategóriás belsőégésű motorral szerelt típushoz képest. Jobb esetben tud ész érvek mentén haladni a vita, de sajnos sokszor teljesen mér irányba kanyarodik el a társalgás, ez a személyes tapasztalatom is. A legfőbb érv az elektromos autók tiszta üzeme és környezetkímélőbb működése ellen az, hogy az akkumulátor legyártása során már eleve hatalmas egy darab e-autó biológia lábnyoma és akkor még hol van annak az akkumulátornak a szétbontása és újrahasznosítása?

Pedig kiváló példák vannak arra is, hogy mi történhet egy kiszolgált akkupakkal, miután kiszerelésre került az autó alvázából. Lipcsében – ahol az i3 akkupakkjai kerülnek összeszerelésre – létrehoztak egy olyan energiatároló telepet, ahol akár több mint hétszáz darab nagyfeszültségű akkumulátor hálózatba kapcsolására van lehetőség, elősegítendő a villamoshálózat terhelésének kiegyenlítését.

De a Nissan megoldása is ötletes, ők öreg Leaf akkupakkokból készítenek napelemes utcalámpákat!

Az újrahasznosításra pedig a Volkswagen mutat példát az európai gyártók közül, a hamarosan üzemelő slazgitteri üzem formájában.

Azonban még ezen példák sem tudnak maradéktalanul meggyőzni minden kétkedőt. Talán őket végre meggyőzi majd az a most napvilágot német tanulmány, amit az Eindhoven University of Technology publikált. A tanulmány 6 olyan tévhit, vagy rossz megközelítés köré épül, amik az elektromos autókkal kapcsolatosan negatív eredményt hozhatnak:

  1. Az akkumulátorgyártás üvegházhatásúgáz-kibocsátása túl magas
  2. Az akkumulátorok élettartama alacsony
  3. Feltételezhető, hogy az áram nem lesz tisztább az autó élettartama alatt
  4. A laboratóriumi eredményeket a gyártók fizetik, így azok eredményei is kétségesek
  5. A fosszilis üzemanyagok gyártásának hatásai túl alacsony szinten kerülnek számításba
  6. Elutasítják a „nagyobb rendszerben” gondolkodást

Az akkumulátorgyártás során különösen sok hibás megközelítést cáfol a tanulmány:

„A méretezés és az intelligensebb tervezés (pl. A hő megőrzése a gyártási folyamatban) drámai módon csökkentette azt az energiát, amelyre a gyáraknak szükségük van az akkumulátorcellák előállításához. Ugyanakkor a felhasznált villamos energia folyamatosan dekarbonizálódik. Mindez csökkenti az elektromos járművek 2klíma hátizsákját”, de sok EV-kritikus tanulmány ezt figyelmen kívül hagyja. Ilyen például a Buchal, Karl és Sinn, az ADAC, az ÖAMTC és a Joanneum Research vonatkozó kutatásai, melyek feltételezik, hogy az akkumulátorgyártás 175 kg szén-dioxidot bocsát ki, minden legyártott kWh után. Ezt egy 2017-ben egy igen vitatott tanulmányra alapozták, melyet azonban 2019-ben frissítettek. Ennek értelmében az említett mérték 85 kg szén-dioxid/kWh-ra módosítható, ami felére csökkenti egy elektromos autó ökológiai lábnyomát.”

A módosított számok alapján egy jó összehasonlítási alapként elmondható, hogy a Tesla Model 3 a teljes élettartamra vonatkoztatva akár 65 százalékkal kevesebb szennyezést bocsát ki, mint egy Mercedes-benz C osztály.