Hirdetés

Zsúfolt egy hetem volt múlt héten, de túl vagyok rajta! Gábor barátom kedd reggel hívott, hogy menjek el vele Dortmundba mert nincs kedve egyedül utazni. Teljesen megértem! Egyből átfutott az agyamon, hogy oké menjünk, de ne a belsőégésű Volvo-val. Nézzük meg, hogy mit is tud a Tesla Model 3 egy olyan úton, melyre egyáltalán nem készültünk fel.

Voltunk már Horvátországban, miután átvettem a távolságáthidaló eszközöm a Teslounge budapesti bemutatótermében, de egy közel 2500 kilométeres ad-hoc utazásban még nem vettünk részt. Sajnos a koronavírus nagyon sok tervezett utunkat megsemmisített, és éppen ezért volt felüdülés a dortmundi túra!

Csütörtökön már dolgunk volt itthon, ezért nem értünk rá ott aludni az idő pedig sürgetett. Mentünk, vártunk és jöttünk is haza. Mennyire volt egyszerű egy Teslával az út? Milyen kihívások elé állított minket az autó? Már ha volt ilyen?! Pró és kontra írásom következik!

Hirdetés

Az utunkat élőben közvetítettük, melyet két sorral lentebb lehet visszaolvasni. Ebben a cikkben pontosan vezettük a töltéseket és az időpontokat. Sajnos voltak viharok, balesetek, építkezések, lassítások és stau-k, de szerencsésen hazaértünk! Ebben pedig nagy szerepe volt a Tesla FSD rendszerének is!

Autopilot és a Full Self-Driving

A kettő nem ugyan az! Míg az autopilot csak a sávon belüli haladást segíti (gyorsít, lassít és követi az előttünk haladót), addig az FSD már egy komolyabb “önvezető” rendszer. Szerencsémre FSD-vel lett rendelve a Model 3 a Teslounge-tól, ezért az utunk nagy részén ez az opció segítette a haladásunkat. Megbízhatóan!

Magabiztosan vezette az autót, stabilan tartotta a saját sávjában a Model 3-at. Mikor már a kamera érzékeli, hogy valakit utol érünk, akkor a lassítás előtt figyelmeztet, hogy ki is kerülhetjük az előttünk haladót. Ilyenkor csak az index kapcsolót kell megpöccintenünk és finoman hozzá kell érnünk a kormányhoz. Az autó pedig szépen kikerüli az előttünk lassabban haladó gépjárművet lassítás nélkül. Egyértelműen, ha a mellettünk levő sávban is jön egy autó akkor megvárja vagy éppen gyorsít egyet, hogy még az előtt kiférjünk. A Tesla FSD rendszere folyamatosan tanul és minden frissítés után magabiztosabban és stabilabban mozgatja a kocsit.

A dortmundi utunk során kétszer mentett a Model 3. Elsőként mikor a kamion minden jelzés nélkül bejött a belső sávba és mikor sávelhúzásnál ismét a kamionos úgy gondolta, hogy az övé az egész út mikor mi mellette haladtunk. Az első esetnél a Model 3 érzékelte, hogy még pont van annyi hely a szalagkorlát mellett a belső sávban, hogy szépen mellé tud sorolni és közben lassítani, ezzel pedig megakadályozta, hogy neki toljon minket a kamionos a szalagkorlátnak. A második esetnél pedig szimplán lefékezett, hogy a kamionosé legyen az egész szűkített szakasz.

Viszont voltak olyan esetek is, mikor nem volt hajlandó megelőzni a kamiont, vagy a személyautót, mert azok mindegyike a felező vonalon haladt. Ilyenkor nem tudta eldönteni az autó, hogy akkor most jelzés nélkül akar-e átjönni, vagy csak úgy gondolja a vezető, hogy az övé az egész autópálya. Továbbá akkor is megszeppen a Tesla FSD rendszere, mikor a kamion vontatmányán a spanifer nincs jól lerögzítve és mozgatja a szél. Egyértelmű, hogy szabálytalan így közlekedni és ezt tudja is a Tesla rendszere.

A másik nagy pozitívum az az, hogy egy ekkora út során nem fárad el az ember. Természetesen oda kell figyelni az útra és mindig mindenre fel kell készülni, de nagy segítség az FSD rendszer egy hosszú út során!

Fáradság

Az ülések kényelmesek. Legalábbis ha az ember jól beállítja magának. Ekkor nem úgy száll ki az autóból, mint egy darab zsák. Igaz, hogy aludni nem lehet az anyós ülésen az érdekesen kialakított fejtámla miatt, mert nincs tartása. De, ez legyen a legnagyobb probléma. Utunk során találkoztunk olyan Angliából hazatérő moldáv Teslásokkal akik már játszi könnyedséggel aludtak az autójukban érdekesebbnél érdekesebb pozitúrákban. Gyakoroltak!

Vezetési élmény

Lévén, hogy tisztán elektromos autó ezért nincs olyan zajforrás és felesleges rázkódás ami negatívan érintené az emberi szervezetet egy ekkora út során. Maximum a szélzaj, de az meg ott van minden autóban. A vezetési élményt sajnos tönkreteszi két apró dolog, melyeket a Tesla rég orvosolhatott volna egy frissítéssel.

Az egyik a nagyon rosszul működő automata távolsági fényszóró állítás. Ez a lehető legrosszabb a Model 3-ban ami számomra elfogadhatatlan. A tompított fényszóró városi használatban kiváló és jól bevilágítja az egész utat, azonban hosszú szakaszoknál létszükséglet a távolsági fényszóró. A tábláknál folyamatosan lekapcsol, ami még érthető is, hogy ne vakítsa ki az ember szemét, de mikor utol ér valakit az autó és nekem kell lehúznom az már szomorú. Szembejövőknél pedig egyenesen égő, hogy az ember egy guruló számítógépben ül és nem hajlandó lekapcsolni magától, csak akkor, ha villant egyet az autós kolléga. Ráadás, hogy lakott területen is, jól kivilágított szakaszon is rátolja a refit.

Mindez egy OTA frissítéssel javítható lenne, éppúgy ahogy az ablaktörlőt is javították a neuronhálózat segítségével.

A második bosszantó dolog, a memóriás anyósülés hiánya! Ez szerintem már elvárható lenne, minden ekkora értékű autónál. Nem tudom, hogy a Tesla ülései hogyan vannak bekötve, de lehet, hogy ez is egy frissítéssel feloldható lenne!

Vezetés hosszú úton és a töltés

A Tesla legnagyobb fegyvere a többi e-autóval szemben a saját Supercharger töltőhálózata. Azért is mertem ismeretlenül és felkészületlenül belevágni egy ekkora útnak, mert tudtam, hogy ha beütöm a célállomást akkor a Tesla a saját hálózatán végigvezet. Végig kalkulálja az útviszonyokat és előre tudja, hogy hol és mennyi idő kell ahhoz, hogy a lehető leggyorsabban elérjem a végső célt.

Továbbá nem kell applikáció hegyekkel, töltőkereséssel bajlódnom. Nincs olyan, hogy nem működik a töltő vagy épp le van zárva az oda vezető út. Nincs sorban állás, hisz Németországban már mindenhol a nyolc állásos Tesla SuC a minimum!

Nem kell RFID kártyákkal bajlódni, rendelni! Nézni, hogy akkor most melyik szolgáltatónál a legolcsóbb és leggazdaságosabb a töltés. Teslánál csak annyi van, hogy megkeressük a Supercharger állomást – ha egy hosszabb utat választunk – és rádugjuk a kábelt az autóra. Indulhat a töltés, ami a legrosszabb esetben is 110 kW!

SuC árazás

Itthon, Magyarországon egyelőre ingyenes az összes Tesla modell töltése! Azonban külföldön is baráti az árazás, főleg ha a töltési sebességet nézzük:

  • Ausztia: € 0.28 per kWh
  • Németország: € 0.33 per kWh
  • Horvátország: HRK 1.69 per kWh
  • Olaszország: € 0.30 per kWh
  • Szlovénia: € 0.26 per kWh
  • Szlovákia: € 0.25 per kWh

Summa summarum

A Tesla Model 3 egy élhető és szerethető elektromos autó, még akkor is, ha találunk egy-két apróbb hibát. A 2452 kilométeres utat, közel 30 óra alatt teljesítettük. Sajnos a legtöbb idő a célállomásnál és az étteremben ment el, ha ezek nem lettek volna akkor még hamarabb megjártuk volna ezt a távot!

A fogyasztásunk 190 Wh/km lett és összesen 466 kWh energiát “égettünk” el. Egy ekkora teljesítményű, összkerekes autótól ez egy kiváló fogyasztási érték!

A teljes költésünk a SuC hálózaton 129 euróra jött ki, ami mai árfolyam szerint 45 ezer forintnak megfelelő:

Összes töltésünk, és ennek díjai – sajnos a Tesla rendszere nem időrendbe rendezte a töltéseket

Most lehet mérlegelni, hogy ez megéri-e vagy sem! Segítek! Nagyon is megéri!

Teljesen más leautózni egy ekkora távot egy elektromos autóval, mint egy belsőégésűvel. Nyugodtabb és pihentetőbb! A töltési megállóinkon ugyan egy kicsit tudtunk volna faragni, ha nem 160 km/h-s átlagtempót diktálunk a német autobahn bizonyos szakaszain. Itt azért már jócskán 286 Wh/km feletti fogyasztást produkált a Model 3. Azonban egy belsőégésű autó is jóval a megszokott felett fogyaszt ekkora tempónál.

Hamarosan jön az összefoglaló a 26.000 kilométerről és az együtt töltött időről!