Újabb adatokat tettek közzé az akkumulátorok öregedéséről. Az elektromos autókról alkotott tévhit alapján a sofőröknek legfőképp az akkumulátorok drasztikus kapacitáscsökkenése miatt kell aggódniuk. Való igaz, hogy a lítium akkukban tárolt energia mennyisége a járművek élettartama alatt nem állandó. Minél többször töltjük az autót, illetve ahogy évről évre egyre öregebbek lesznek a cellák. úgy csökken az egy feltöltéssel megtehető kilométerek száma. A kérdés csak az, hogy milyen gyorsan következik be mindez?
Nyilvánvalóan az autógyártók tisztában vannak a kocsikba szerelt aksik természetével, és sokféleképpen próbálják meg kezelni a helyzetet. Így előfordulhat az is, hogy különböző típusoknak különböző mértékben csökken a hatótáv (hasonlóképpen, ahogy a hagyományos autók más-más modelljei sem egyformán öregszenek). Fontos azt is megjegyezni, hogy két teljesen azonos (használt) jármű akkukapacitása között is lehetnek eltérések (például különböző autóhasználati szokások vagy a hidegebb/melegebb éghajlat miatt).
Mindezek fényében különösen értékes lehet az a statisztika, amit a Geotab flottakezelő cég készített. A 21 fajta elektromos gépjármű (összesen 6300 autó) adatait összegző grafikonokból egyértelműen kirajzolódik, hogy az akkumulátorok cellái jól bírják az igénybevételt az évek során.
A Magyarországon is kapható (vagy külföldről behozott) 2017-es tisztán elektromos autók egy népesebb csoportja még mindig 90% feletti akku kapacitással rendelkezik (Nissan Leaf, VW e-Golf, Kia Soul EV, Tesla Model S). A szintén népszerű BMW i3 pedig a gyári érték több mint 80%-át tudja.
A hazai utakon is látható hibrid autókban lévő cellák tárolókapacitása is hasonlóan lassan öregszik. Az amerikai Chevrolet Volt (2014), Európában Opel Amperaként ismert típus, valamint a Toyota Prius Prime (2017) és a Kia Niro PHEV (2018) is megőrizte az eredeti hatótávja 90%-át. A 2018-as Mitsubishi Outlander PHEV sem marad el sokkal a társaitól.
Ha elektromos autó beszerzésén gondolkodunk, akkor hasznos lehet, ha az alábbi információkkal tisztában vagyunk:
- Az elmúlt évek adatai azt mutatják, hogy az adott autóba szerelt aksik általában kiszolgálják a jármű élettartamát. Az új gépkocsik nagyfeszültségű akkumulátoraira jellemzően 8 év / 160.000 km garanciát vállalnak a gyártók. Így egy éppen 8 éves használt példány is az újkori hatótáv min. 70%-ával fog rendelkezni.
- A laboratóriumi kutatások azt mutatják, hogy a lítium cellák hamarabb öregszenek, ha huzamosabb ideig a lemerülés közeli vagy a feltöltött állapotban tartjuk őket. (Ha megtehetjük, akkor érdemes a 20-80% közötti töltöttségi tartományban használnunk az akkumulátort.)
- Az aksik megfelelő hőmérsékletéről eltérőképpen gondoskodnak a gyártók. Az aktív folyadékhűtéssel (és fűtéssel) rendelkező típusok jellemzően sokkal lassabban veszítenek a hatótávjukból, mint az egyszerű, passzív hűtésű társaik. Akik rendszeresen hosszabb utakon használnának elektromos autót, azok számára különösen is fontos, hogy a villámtöltések alkalmával egy hatékony hűtési rendszer kordában tartsa a cellákban növekvő hőmérsékletet. (Ennek hiányában az autó fedélzeti rendszere csökkenteni fogja a töltési teljesítményt / sebességet.)
- Az akkumulátorok állapotáról szinte minden autó ad visszajelzést a kijelzőn, de ha a pontos adatokra vagyunk kíváncsiak (pl. használt villanyautó vásárlása kapcsán), akkor érdemes a kocsi diagnosztikai csatlakozóján lekérnünk a friss adatokat. Ehhez az OBD portra kell csatlakoztatnunk egy kis eszközt, és az okostelefonunkra feltelepíteni az adott típust ismerő szoftvert (például: Nissanhoz Leaf Spy, Renault Zoe-hoz CanZE, Kiához Soul EV Spy, Teslához Scan my Tesla).
Az élettartam szempontjából mindenki számára jó hír, hogy az elektromos autók között is vannak már olyan példányok, amik bőven megfutották már az 500.000 km-t, egy tulajdonos pedig nemrég az első egymillió kilométeres tapasztalatait is megosztotta.
Regisztrálj a fórumunkon ahol elmondhatod a véleményed és troll mentes zónában cseveghetünk. “e-cars.hu club, e-autó tulajdonosoktól, e-autó tulajoknak és rajongóknak, érdeklődőknek” egyaránt! https://ecarsforum.hu/