A hamarosan életbe lépő EU-s kibocsájtási normáknak mielőbb megfelelni akaró autógyártóknak már nincs sok idejük hátra, utána kőkemény eurókat kell büntetésként befizetni a kasszába minden egyes legyártott autó után, ami nem felel meg az aktuális szabályozásnak.  A tavaly októberben megszavazott döntés értelmében a 2021-ben érvényben lévő szabályozási normákhoz képest 37,5%-al kell csökkenteniük személyautóik károsanyag-kibocsájtását 2030-ra. A cél tehát a mostani 118,5 g/km-os értéket levinni 95 g/km-re! A képletet bonyolítja, hogy 2025-re már el kell érni a 15%-os csökkenést.

Európában egyedül a Toyota az, aki jóval korábban előregondolkodott a versenytársaknál és eladásai java részét már most is hibrid járművek teszik ki. A többiek (pl.: Audi, Mercedes-Benz) még csak az elmúlt nagyjából egy évben kezdenek  rájönni arra, hogy nincs mese, hamarosan fizetniük kell, hacsak nem kezdenek valamit a belsőégésű motorral szerelt autóikkal, pontosabban azok szén-dioxid kibocsájtásával. Na de akkor mi lesz ezekkel a gyártókkal? A plug-in hibrid verziók tömeges elterjedése nem lehet még végső megoldás, többek között a jelentős feláruk miatt a belsőégésű társaikhoz képest. A tisztán elektromos autók ára pedig még a plug-in hibrideknél is magasabb.

Mild Hibrid: a kivárás eszköze!

 Itt jön képbe az enyhe hibrid, vagy másnéven mild hibrid rendszer. Ezek elsősorban abban különböznek a „konnektoros”, vagyis a plug-in hibridektől, hogy tisztán elektromos, így helyi emissziótól mentes meghajtással nem tudnak önerőből megmozdulni. A mild hibrid hajtás elsődleges célja tehát a belsőégésű motor fogyasztásának, így annak szén-dioxid kibocsájtásnak csökkentése. A mild hibrid hajtás kiválóan beépíthető egy már meglévő belsőégésű hajtáslánc mellé, az áron nem dob sokat a rendszer, viszont csökken a fogyasztás és így végső soron mindenki örül! A rendszer alapja egy elektromos motor és egy generátor, ami az amúgy kárba vesző mozgási energiát egy kicsi akkumulátorba gyűjti és ezt az energiát utána amikor szükséges, az autó gyorsításába táplálja be.

A mild hibridek két legelterjedtebb fajtája 12 vagy 48 Voltos rendszerek. Előbbi leginkább a Suzuki megoldása (SHVS – Smart Hybrid Vehicle by Suzuki), lényege, hogy az önindító generátora csökkenti a benzinmotor terhelését gyorsításkor, így csökkentve a fogyasztást, ezen keresztül pedig a károsanyag-kibocsájtást.

De ilyen lesz 2020-tól a legújabb Audi A4 mellé csomagolva is már!

A 48 Voltos rendszer már egy kicsit komplikáltabb, de az elv ugyanaz, csökkenteni a terhelést, így a fogyasztást. Erre egy kiváló példa lesz a VW Golf 8. generációja, ami 48 V-os alapokra helyezi a hangsúlyt.

Egyre inkább megfigyelhetjük majd, hogy az autógyártók hamarosan minden belsőégésű típusuk mellé beépítik ezt a rendszert, elkerülendő a büntetések kiszabását.

Te mit gondolsz a témáról? Regisztrálj a fórumunkon ahol elmondhatod a véleményed és troll mentes zónában cseveghetünk. “e-cars.hu club, e-autó tulajdonosoktól, e-autó tulajoknak és rajongóknak, érdeklődőknek” egyaránt! https://ecarsforum.hu/