Nagyon sokan elküldtétek a 112press.hu cikkét, melyben az olvasható szalagcímként, hogy “Töltés közben gyulladt ki egy elektromos Nissan Jákfán”.

Sajnos az ottani cikk nem vesézi ki a miértet, csak annyit említ meg, hogy töltés közben kezdett füstölni az elektromos autó. Viszont állandó Vendégbloggerünk, Varsányi Péter elárulta, hogy miért keletkezhetett a tűz:

No, ma meglett az első “igazi” elektromos autó tűz: Jákfán töltés közben kigyulladt egy 2012-es, jobbkormányos Nissan LEAF. A 112press.hu oldalán el lehet olvasni, micsoda bunkó, agyhalott kommentek vannak; pl. rögtön buherát kiáltva a jobbkormányos kivitel alapján (pedig csak egy angol úr a tulajdonosa), ill. az “így dögöljön meg minden villany dodzsemet vásárló” típusú füstös idióták hozzászólásai – vagy esetleg nálam meg el lehet olvasni, hogy a fotók alapján szerintem mi történhetett…

Előtte gyorsan elmondom, hogy ez a 4. elektromos autó tűz, amiről tudok. Az első egy akku-bővítés volt, a csomagtérbe került pár plusz nagy sárga LiFePO4 akkumulátor-blokk, és ezek gyulladtak ki töltéskor – a tulajdonos nagyon nem akart többet elmondani róla, gondolom egyszerűen nem volt BMS és túltölthette őket. A vasfoszfát akku ugyan bírja a túltöltést, de nem akármeddig, és nem akármekkora árammal. Talán csak nem számolt a kiegyenlítő áramokkal, amikor a két akkupakkot párhuzamosan kötötte… Szóval ezen lépjünk is túl.

A második egy ősöreg Renault volt, amiben még benzines Webasto állófűtés volt, merthogy a korai elektromos autók akkukapacitása olyan csekély volt, hogy abba a téli fűtés már nem fért bele, így bizony gyárilag (!) benzinkályhával voltak fűtve. No, az egyik ilyen kályhából kifolyt a benzin és leégett az autó orra.

A harmadik egy szegedi Opel Ampera volt, amit nyest rágott meg. Mivel Szegeden nincs elektromos autó szerviz, a tulajdonos feljött vele Pestre (jó kérdés, hogy miért nem mondták neki a Dunában, hogy ez így igencsak veszélyes), és sajnos pár km-re a pesti szerviztől kigyulladt az úton és porig égett. A tűz a motortérből indult, de átterjedt a fő akkura is. Már sosem fogjuk megtudni, pontosan hol csinált zárlatot a nyest.

A mostani esetben a fotók alapján az elől, baloldalt fent lévő kutya közönséges 12V-os ólomakkumulátor egyik szélső cellája olvadt le, és gyújtott fel mindent maga körül. A 12V-os autóakkumulátorok esetén a cellazárlat ha nem is gyakori, de néha előfordul. Ilyen esetben ha fel is hevül a cella, a 100 °C-t elérve a hibás akkucella víztartalma elgőzölög, és megszűnik a cellazárlat áram-utánpótlása, merthogy a száraz cellában nincsen feszültség. Szóval önmagát kioltja a tűz jó esetben.

Sajnos az elektromos autó máshogy működik; nem csak a LEAF, hanem mind: a nagy akkumulátor töltése közben a DC/DC konverter is dolgozik, és tölti a 12V-os akkut is (ill. Opel Ampera esetén pl. a töltőben egy külön 12V-os akkutöltő is van), és cellazárlat esetén csak annyit lát a DC/DC, hogy az akku kapocsfeszültsége egyik pillanatról a másikra kb. 2.4V-ot csökken, azaz mintha a feltöltött állapotból hirtelen 0%-osra esett volna a töltése. Ilyenkor maximális töltőáramra kapcsol, ami 100-120A is simán lehet, hiszen a DC/DC-k általában 1,5 kW-osak szoktak lenni. És hiába is forr el a zárlatos akkucellában a víz, a zárlaton átküldött 100A-es töltőáram tovább hevíti azt, míg a többi öt, amúgy még jó cellában pedig a töltőfeszültség a maximális 2.4-2.5V helyett csaknem 3.0V-ra ugrik a zárlatos cella miatt, így azokban is elbontja a vizet, hidrogént fejlesztve. Tehát lesz egy “vízhűtés” nélkül maradt zárlatos, esetleg izzó, szikrázó cellánk 100A-es fűtéssel, meg lesz pár hidrogént fejlesztő cellánk a szomszédban… Ehhez képest olcsón megúszta, mert kézi porral oltóval időben el tudta oltani, így az alul lévő nagyfeszültségű akkumulátor nem gyulladt ki, sőt, szerintem pár megégett kábelt leszámítva a többi modul épen maradhatott, hiszen a vízhűtött alumínium készülékházak elég jól elvonják a hőt.

Akit a fotók is érdekelnek, a “Nissan Leaf Klub Magyarország” nevű zárt Facebook csoportba kell belépnie, az alábbi link csak nekik látható. (A többi helyen nincs fent minden fotó.)

Hozzászólnál? Regisztrálj a fórumunkon ahol elmondhatod a véleményed és troll mentes zónában cseveghetünk. “e-cars.hu club, e-autó tulajdonosoktól, e-autó tulajoknak és rajongóknak, érdeklődőknek” egyaránt! https://ecarsforum.hu