A Ford tegnap mutatta be először a világ nagyközönsége előtt a Tourneo Custom személyszállító innovatív, új plug-in hybrid változatát az Amszterdamban megrendezett Ford Go Further eseményen.

A nulla károsanyag-kibocsátású működést a hosszú hatótávolsággal kombináló, tágas, nyolcüléses Tourneo Custom Plug-In Hybrid modell 2019 végétől lesz kapható az európai piacon és Magyarországon is.

A kategóriájában egyedülállónak számító Tourneo Custom Plug-In Hybrid a Ford első olyan modelljeinek egyike, amelyek már az stratégiájának részeként készülnek. A Ford idén januárban jelentette be, hogy 2020-ra minden, Európában bemutatott modelljét felszereli valamilyen elektromos hajtáslánccal. Az otthoni elektromos hálózatról is feltölthető autó mérsékli a helyi károsanyag-kibocsátást, és a nyolc vagy akár kilenc üléses személyszállító behajthat az ultra-alacsony emissziójú járművek számára fenntartott zónákba, amelyek egyre szaporodnak az európai nagyvárosokban.

A Tourneo Custom Plug-In Hybrid első kerekeit egy elektromotor/generátor hajtja, amit a 13,6 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor lát el árammal. A hatótávolság kiterjesztéséről a Ford többszörösen díjnyertes 1,0 literes EcoBoost benzinmotorja gondoskodik, menet közben töltve az akkumulátort, amibe emellett a fékezési energiát hasznosító regeneratív töltés is besegít. A tervek szerint a fejlett hybrid hajtáslánccal az autó 50 km-t tud majd megtenni nulla károsanyag-kibocsátással, az 1,0 literes EcoBoost motor rásegítésével pedig 500 km lesz a hatótávolsága.

“A kivételesen innovatív és rugalmas Tourneo Custom Plug-In Hybrid páratlanul sokféle felhasználási helyzethez hozzáigazítható, ráadásul tulajdonosai vagy üzemeltetői az ultra-alacsony emissziójú belvárosi zónákba is behajthatnak,” nyilatkozta Hans Schep, a Ford Európa haszongépjármű üzletágának ügyvezető igazgatója. “Akár exkluzív transzferekhez, akár nagy családok szállításához használják, a kifinomult Tourneo Custom Plug-In Hybrid teljes kényelmet kínál utasainak, ugyanakkor hozzájárul a forgalmas belvárosok levegőminőségének javításához.”

Az új Tourneo Custom 2018 eleji bemutatása óta (amikor az autó vadonatúj, prémium utasteret és stílusos orr-részt kapott) a Ford 17.100 darabot adott el az év során a Tourneo Custom személyszállítóból, ami 28 százalékos növekedést jelentett az előző évi értékesítéshez képest.

Magyarországon ez a modell még nagyobb sikereket könyvelhetett el, hisz 1436 darabos értékesítéssel 34,6 százalékos piacrészesedést ért el a szegmensében.

Nulla emisszió. Nulla aggodalom

Az új Tourneo Custom Plug-In Hybrid modellben soros hibrid hajtáslánc-konfiguráció működik, amelyben az első kerekeket nem belsőégésű motor, hanem elektromotor hajtja. Ez utóbbit egy kompakt méretű, folyadékhűtésű akkumulátorcsomag látja el energiával; az akkumulátor az utastér padlója alatt található, és a mérnökök úgy helyezték el, hogy megőrizzék a 2,0 literes EcoBlue-hajtású Tourneo Customban már megszokott tágas belső teret.

A vezetőnek négy választható EV üzemmód áll rendelkezésére, hogy eldönthesse, hogyan és mikor szeretné hasznosítani az akkumulátorban tárolt energiát:

  • EV Auto: a teljesítmény és a takarékosság optimális kombinációjára hangolt beállítás. A jármű vezérlő algoritmusa figyeli az energia szintjét és az aktuális forgalmi helyzetet (pl. hogy a jármű autópályán vagy éppen araszoló forgalomban halad), és ennek alapján dönti el, hogy aktiválja-e a hatótáv-hosszabbító benzinmotort
  • EV Most: az emissziómentes haladás érdekében ez a beállítás az akkumulátorban tárolt energia használatát tekinti prioritásnak, és csak akkor indítja be a hatótáv-hosszabbító benzinmotort, ha az akkumulátor töltöttségi szintje már a minimumra csökkent
  • EV Később: ebben a beállításban a rendszer arra törekszik, hogy megőrizze az akkumulátor töltöttségi szintjét, ezért a hatótáv-hosszabbító benzinmotor használatát és a regeneratív töltést tekinti prioritásnak, hogy az elektromos hatótávolság később teljes mértékben kihasználható maradjon
  • EV Töltés: ebben a beállításban a hatótáv-hosszabbító benzinmotor használata az elsődleges, hogy a rendszer teljesen feltöltse az akkumulátort egy későbbi EV Most üzemmódhoz

Az első lökhárítóba épített töltőcsatlakozó használatával a Transit Custom Plug-In Hybrid egy 240 voltos, 10 amperes háztartási elektromos hálózatról is feltölthető (a teljes töltés 5,5 órát vesz igénybe), illetve 240 voltos, 16 vagy 32 amperes ipari elektromos hálózatra is csatlakoztatható (a feltöltés ideje ilyenkor 3 óra).

A választókar Drive vagy Low fokozatba kapcsolásával a vezető kiválaszthatja a regeneratív töltőrendszer energiavisszanyerési vagy fékezési szintjét is. A Low fokozatban a gázpedál felengedésekor erőteljesebben érvényesül a lassító hatás, és a féklámpa automatikusan felvillan, figyelmeztetve a mögöttes forgalmat. Az erőteljesebb lassítással nagyobb mennyiségű mozgási energia alakul át elektromos árammá, amit az akkumulátor tárol, meghosszabbítva ezzel az elektromos hatótávolságot.

Az utastérben a hagyományos fordulatszámmérő helyén egy hajtás/töltés műszer kapott helyet, a motor hőfokmérője helyén pedig egy kisebb műszer látható, ami az akkumulátor töltöttségi állapotát mutatja. A fedélzeti számítógép funkcióit kifejezetten a hibrid hajtáslánchoz konfigurálták, így a képernyőn olyan információk is megjelennek, mint az EV üzemmód-kijelző, az esedékes karbantartás időpontja, illetve egy figyelmeztető jelzés, ha a jármű éppen csatlakoztatva van egy feltöltő ponthoz. A rendszer mind az akkumulátor kimerüléséig, mind pedig az üzemanyagtartály kiürüléséig kiszámítja és megjeleníti a még megtehető távolságot.

A Ford tovább folytatja annak kutatását, milyen pozitív hatást gyakorolhatnak a plug-in hybrid elektromos járművek egy nagyváros levegőminőségére; a vállalat flottaüzemeltetők segítségével végez közúti próbaüzemeket Londonban, amelyek 2019 későbbi részében Kölnben és Valenciában is folytatódnak majd.

A Ford idén jelentette be, hogy a vadonatúj Focus bemutatásától kezdve minden újonnan piacra kerülő típusa elektromos hajtási opcióval is megrendelhető lesz. Ez ugyanúgy igaz a vadonatúj fejlesztésű modellekre, mint a már meglévő típusok új változataira, vagyis a Fiestától a Transitig minden autóhoz rendelkezésre áll majd valamilyen mild hybrid, full hybrid, plug-in hybrid vagy akkumulátoros elektromos hajtási opció.

Regisztrálj a fórumunkon ahol elmondhatod a véleményed és troll mentes zónában cseveghetünk. “e-cars.hu club, e-autó tulajdonosoktól, e-autó tulajoknak és rajongóknak, érdeklődőknek” egyaránt! https://ecarsforum.hu/