Múlt héten olvastam egy cikket, ahol azt ecsetelték, hogy a Tesla azért rakja bele az autóiba a pukipárna fícsört és a többi “baromságot” mert nem tud autót gyártani és ezekkel a gyerekes dolgokkal akarja elterelni erről a figyelmet.

Mosolyogtam egy jót! Majd eszembe jutottak a január elejei napok, mikor volt szerencsém egy Model X-hez pár napig.

Többször ültem Teslában, többször is vezettem már. Ezért nem volt újdonság, vagyis de! Mivel Teslában ülni mindig újdonság és boldogság. Mindig van valami amivel meg tud lepni az autó, főleg a Model X. Az X modell volt Elon Musk Tesla álmának harmadik állomása – 1. Tesla Roadster, 2. Tesla Model S – melyet 2012. február 9-én mutattak be. Gyártásának elindítását eredetileg 2013-ra tervezték, ám később 2014-re halasztották, hogy az új projekt előtt a vállalat nyereségessége megerősödjön, illetve hogy 2013-ban az előző modell, a Model S eladásainak fokozására tudjanak koncentrálni. 2014 tavaszán a cég újabb halasztást jelentett be, ami szerint az autó 2014 végén, 2015 elején kerülhet forgalomba, majd ősszel harmadszorra is elhalasztották a piaci bevezetést, ezúttal 2015 harmadik negyedévére. Az első öt Model X-et 2015 szeptemberének utolsó napjaiban szállította le a gyár. Azaz volt csúszás rendesen, de megérte várni! Ez idő alatt mondhatni tökéletesre csiszoltak egy Model S alapjaira épült SUV-t melynek meghajtásáért egy vagy két elektromos motor felel. Akár hét személyt is lehet vele szállítani és az elektromos meghajtás elhelyezése miatt elöl és hátul is óriási csomagtartóval rendelkezik az autó. A Model X hossza 5037 mm, szélessége 1999 mm és a magassága pedig 1684 mm. A különc és egyedi SUV-t egy olyan ember tervezte aki kezdetben a Volkswagennél, később a Mazdánál volt tervező, majd pedig 2008-ban csatlakozott a Tesla csapatához Franz von Holzhausen.

Sajnos csak két napot volt szerencsém a Tesla Model X P90D verzióval utazni, mivel Kornél és a családja hazaért és vissza kellett vinnem az autót. Az egész család már annyira hozzászokott a Tesla zászlóshajójához, hogy mondhatni nem tudnak nélküle élni. Amit teljes mértékben megértek és elfogadok! A Tesla volt az a cég ami megváltoztatta az egész autóipart és az egész autózást, hamar át tud állni az ember agya a tisztán elektromos modellre. Főleg, ha Teslában tengeti a mindennapjait. Igen, ha anno Elon Musk nem álmodta volna meg ezeket az autókat akkor a jelenlegi nagy autógyártókat egyáltalán nem érdekelné az elektromobilitás.

Induljunk az elejétől, tehát a modell jelölése után a Tesla régebben felszereltségi szinttel és akkumulátor mérettel jelölte az autóit. Jelen esetünkben ezt a Model X-t egy 90 kWh-s akkumulátorral szerelték, Performance kivitellel és Dual Motor technológiával és ebből lett a P90D. Mára ezeket a modelljelöléseket megszüntette a Tesla és csak 100 kWh-s akkumulátorral árulja az újonnan eladott modelleket. Költséghatékonyság név alatt, ugyanis egyszerűbb egy fajta akkumulátort bele rakni az összes modellbe majd azt szoftveresen korlátozni. Január végén írtam is erről, hogy miképp alakulnak a jelenlegi Model S és Model X-ek jelölései amit ide kattintva el lehet olvasni.

Sokan szidták és jelenleg is szidják a Tesla autóit, amiben van némi igazság. Nem tagadom! Több évjáratú és generációjú Model S-ben és X-ben ültem már, így tudom és látom is a kezdeti gyermekbetegségek javulását. Később erről lehet még írok, ha esetleg valaki a régebbi használt modellek vásárlásán töri a fejét. Az biztos, hogy a legelső generáció közel sem hozta azt a szintet amit az ember (legalábbis én) elvárna egy ilyen drága autótól, ezért is írtam fentebb, hogy Elon Muskéknak volt ideje csiszolni az X-ek betegségeit. A “teszt” modell egy 2017-es példány, talán az első zöld rendszámos Model X lehetett az országban, ami igazi kuriózumnak számít. Kilométer számlálója közel 70 ezer megtett kilométert mutatott, azaz még bőven garanciás az X. Viszont ebbe a modellbe nem igazán tudtam belekötni.

A Model X külsőre egy impozáns és tekintélyt sugárzó SUV. Mely nem csak a városban állja meg a helyét, hanem az okos légrugóknak köszönhetően bármilyen zordabb úton is elboldogul. A legjobb dolog, hogy az autó meg tudja jegyezni ha egy rosszabb úton felemeljük az autó hasmagasságát és következőre már nem kell ezzel foglalkoznunk. Automatikusan megemeli mikor arra az útra hajtunk.

Első blikkre talán a Mercedes GLE Coupé-ra hasonlít, bár rettentően egyedi, így viszont nagyon nehéz mihez párosítani. Az viszont biztos, hogy az autó tömege közel 2,4 tonna, mégis ennek van a legkisebb légellenállása az SUV-k között, egészen pontosan 0,25 cd. Meglepődünk? Nem, igazán! Mivel ha úgy vesszük sikerült egy olyan elektromos SUV-t kihámozni a gyurmából melyen nem találunk felesleges légbeömlőket, légterelőket és egyéb haszontalan funkciókat az autón. Az egész eleje úgy néz ki mintha egybe lenne, egyedül a Tesla logónál van egy dizájnos csík és az alatt egy szélcsatorna ami a klímához szállítja a levegőt. Viszont még sokat segít a B oszlopig húzódó panoráma szélvédő is a kellő légellenállás elérésében. Ennek az autónak a legnagyobb a szélvédője. Egészen a Falcon Wing-ig hátra húzódik. A piros lámpát játszi könnyedséggel észre lehet venni. Apropó Falcon Wing, Elon Musk szerette volna ha olyanok lennének a hátsó ajtók mint a sirály szárnyai. Megoldották! A Mercedes-Benz SLS-ben van ilyen ajtó, de az nem annyira okos mint a Tesláé. Továbbhaladva a hátsó csomagtér ajtóban rejtőzik egy kis szárny, ami minden indulás után előbújik és még tekintélyesebb kinézetet kölcsönöz a Model X-nek.

Az X modell az egyetlen egyedüli elektromos autó (jelenleg kapható) ami gyári vonóhoroggal van szerelve, azaz hivatalosan 2,5 tonnát vontathat. Persze, ezt Elon Musk és a Tesla megcáfolta, majdnem 113 tonnát vontattak egy ilyen X-el. 

Hogy miért “bárói luxus” lett a cikk címe? Hamarosan kiderül, ugyanis jelenlegi cikkünk több részes. Maradjatok velünk és addig ide kattintva csatlakozzatok a legnagyobb Magyar Tesla Club Facebook csoportunkhoz. Vagy ha nincs Facebook fiókod akkor regisztrálj a fórumunkon ahol elmondhatod a véleményed és troll mentes zónában cseveghetünk. “e-cars.hu club, e-autó tulajdonosoktól, e-autó tulajoknak és rajongóknak, érdeklődőknek” egyaránt! https://ecarsforum.hu/

A Tesla Model X-et külön köszönjük Kornélnak és az Universal Leasingnek!