Azt már régóta tudjuk, hogy minél kedvezőbbek egy elektromos autó aerodinamikai tulajdonságai, annál nagyobb hatótávot kínálhat. Nagyon sok mindent tudunk az Audi új elektromos SUV-járól, de pár napja az aerodinamikai kialakításáról is elárultak néhány részletet.
Az Audi ingolstadti üzemében levő szélcsatorna-központjában található aeroakusztikai állomásán az Audi mérnökei extrém körülmények között optimalizálhatják az egyes modellek légellenállását és szélzajkeltő tulajdonságait. A hatalmas lapátkerék ami az „orkán” erejű szelet létrehozza 2,6 megawatt teljesítményű, így akár 300 kilométer/óra légsebességet is előállíthat. A teljesen elektromos Audi SUV több mint ezer órát töltött itt, ennek eredménye pedig mindössze 0,28-as légellenállási együttható. Jó hír nekünk, elektromos autósoknak, ugyanis WLTP-menetciklus szerint egy századnyi mérséklés mintegy öt kilométerrel növeli a hatótávot a mindennapok során. Hogy ez az érték sikerüljön, az Audi mérnökei a karosszéria minden részén a legkülönbözőbb aerodinamikai megoldásokat alkalmazták.
A legelső és talán a legszembetűnőbb változtatás az extrafelszerelésként rendelhető külső visszapillantó tükör, ami a hagyományos tükrös megoldásoknál jóval kisebb konstrukció mindegy 15 centiméterrel csökkenti az autó szélességét. Ezen kívül az újszerű formájával nem csak a légellenállást csökkenti, hanem a szélzajokat is. Ezek a „tükrök” egy-egy kisméretű kamerát tartalmaznak, amelyek képei a műszerfal és az ajtó közötti OLED-kijelzőn jelennek meg. A virtuális külső visszapillantó tükrök különböző menethelyzetekhez alkalmazkodhatnak, jelentősen növelve a közlekedés biztonságát. Az MMI-rendszerben háromféle nézet választható az autópálya, a kanyarodás és a parkolás menethelyzeteire.
További fontos szerepet játszik a már alapkivitelben is rendelkezésre álló adaptív légrugózás, amely 120 kilométer/óra felett a karosszériát akár 26 milliméterrel normál magassága alá süllyesztve csökkenti a légellenállást. A tisztán elektromos hajtásrendszerű SUV-modell alja teljes egészében burkolt: első és hátsó részén teljes borítást kapott, míg az utascella alatt alumíniumlemez védi a nagyfeszültségű akkumulátort a kőfelverődések vagy épp a járdaszegélyek okozta sérülésekkel szemben. Rögzítőcsavarjai körül a golflabdákéhoz hasonló, körkörös mélyedést („dimple”) alakítottak ki a tervezők, amelyek a teljesen sík felülethez képest is könnyebb légáramlást biztosítanak. Ezen kívül pedig a hűtőlevegő beömlése is szabályozható (SKE).
Az e-tron elejének szélső légbeömlő nyílásai a kerékjáratokba vezeti a levegőt, majd a 19 colos kerekek mellett áramoltatják tovább. A kerekek laposabbak a hagyományos keréktárcsákénál, a 255/55 méretű gumiabroncsokat pedig különösen alacsony gördülési ellenállás jellemzi. Ezen kívül a gumiabroncsok oldalfalai is segíti a aerodinamikai cél elérésben a teljesen elektromos Audi SUV-t, ugyanis a rajta levő feliratok nem kiemelkedőek, hanem süllyesztettek.
Érdekelnek a hírek, érdekességek a Volkswagen és az Audi világából? Esetleg ilyen autót szeretnél venni, de még sok a kérdésed? Vagy már megvetted?
Segítenél másoknak? Tanácsokat adnál? Kérdeznél?
Jó helyen jársz, Magyarország Volkswagen, Audi Elektromos és Plug-in hibrid Autós Club Facebook csoportjában mindenre megkapod a választ! Ide kattintva csatlakozz most!