A Reuters mai cikke szerint, már több mint hárommillió hálózatról tölthető vagy üzemanyagcellás elektromos autó rója az utakat.
Az IEA azaz a nemzetközi energia ügynökség legutolsó jelentése szerint 2017-ben 3.1 millió darab akkumulátoros, azaz tisztán elektromos, üzemanyagcellás vagy plug-in hibrid gépkocsi volt üzemben világszerte. Ennek a hatalmas számnak a 40 százalékát azaz 1,23 milliót Kína adja, 760 ezer az Egyesült Államokban és 820 ezer Európában van forgalomban, míg a világ fennmaradó részén 300 ezer. Bő egy év alatt 57 százalékkal sikerült javítani a fenti számokat az egy éves adatokhoz képest. Idén további növekedés várható, ugyanis ahogy mi is beszámoltunk róla minden hónapban új eladási rekordok dőltek meg Európa országaiban. Az elektromos autók forgalomba helyezésében Norvégia érte el a legmagasabb arányt 2017-ben, 39,2 százalékosat. A második legnagyobb arány Izlandon volt, 11,7 százalékos, a rangsorban harmadik Svédországban pedig 6,3 százalékos. A szám szerint legnagyobb piacon, Kínában 2,2 százalék volt tavaly az elektromos autók részesedése a forgalomba helyezésekben. Németország 1,6 százalék, az Egyesült Államok 1,2 százalék, Japán pedig 1,0 százalék forgalomba helyezési arányt ért el. Az e-töltők száma mintegy harmadával nőtt tavaly. A magán és vállalati használatú elektromos autó töltőállomások száma már megközelítette a hárommilliót, a nyilvános villanykutaké pedig 430 ezerre rúgott. Az utóbbiak mintegy negyede, 112 ezer volt a sűrűn lakott területek kellő mértékű ellátásához és az elektromos autók hosszú távú használatához elengedhetetlenül fontos gyorstöltő állomás, úgynevezett villámtöltő.
Azonban a növekedés oka és sajnos gátja egy és ugyan az, azaz az akkumulátorok árának alakulása. Ugyanis az e-autók az akkumulátorok miatt drágábbak hagyományos belsőégésű társainál. Azonban a kutatás fejlesztési tevékenységek, támogatások, infrastrukturális beruházások valamint a gyártástechnológia fejlesztése csökkenti az árakat. Ám ez még mindig nem elegendő, hogy aki új autóban gondolkodik az a tisztán elektromos vagy a külső forrásból tölthető mellett tegye le a voksát.
Az IEA becslése szerint a világszerte már érvényben lévő és még várhatóan érvénybe lépő ösztönzők és támogatások hatását figyelembe véve 2030-ig 125 millióra nőhet a forgalomban lévő elektromos autók száma. Amennyiben azonban sikerül megvalósítani az EVI elektromos jármű kezdeményezés EV30@30 programját, ami 30 százalékos forgalomba helyezési arányt tűzött ki célul 2030-ra, a forgalomban lévő elektromos autók száma elérheti a 220 milliót is.
Az EVI tagjai Kanada, Kína, Finnország, Franciaország, Németország, India, Japán, Mexikó, Hollandia, Norvégia, Svédország, az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok. A program végrehajtását az IEA koordinálja. A töltők száma 2030-ra az IEA becslése szerint tíz százalékkal haladja majd meg a forgalomban lévő elektromos autók számát. A magánhasználatú töltőállomások aránya csökken majd, mivel egyre többen vásárolnak majd elektromos autót azok közül is, akiknek nincs sem saját garázsuk, sem saját parkolóhelyük. Ezzel szemben viszont a munkahelyeken egyre több töltőállomás válik majd elérhetővé az alkalmazottak számára. Az elektromos autók elterjedésének a kilátásai nagyban függenek néhány kulcsfontosságú nyersanyag, így a kobalt és a lítium elérhetőségétől, valamint az akkumulátor technológia fejlődésétől – jelzi az IEA tanulmánya. Az EV30@30 program megvalósításához még a technológiai fejlődést figyelembe véve is huszonötször annyi kobaltra lesz szükség mint manapság.
Az e-autók létszámának gyarapodása eddig nem volt jelentős hatással a világ energiatermelésére. Becslések szerint 54 terrawatt-órát fogyasztottak az e-autók 2017-ben, ez a szám valamivel több mint Görögország éves fogyasztása.