Közeledik a fordulópont az elektromos-autózásban, ráadásul egyre gyorsabban.
A téma jelenkori újraálmodója, a Tesla víziója szerint eljön hamarosan a nap, amikor nem lesz már belsőégésű motor az autóinkban. Úgy tűnik, ez az álom lassan, de biztosan elkezdett beérni és a bolygó egyre több országa és autógyára kezdi belátni, van potenciál ebben a vízióban.
De mikorra várhatjuk a fordulópontot? Nézőpont kérdése, de akár az idei évet is alapul vehetjük, hiszen soha ennyi új tisztán elektromos, vagy hibrid modell nem került bejelentésre. Mások szerint még legalább egy évtized, mire a változás jelentős lesz a mindennapokban. Épp ma számoltunk be arról, hogy ismét csúcsot döntött az októberi e-autó eladása Európában.
Mielőtt megnéznénk ezeket az előrejelzéseket, érdemes meghúzni a vonalat, ahonnan kijelenthetjük, megéri áttérni az elektromos autózásra a hagyományos fosszilis üzemanyagok ellenében. Elsőre talán a legalább 300km hatótáv az elvárható, egyetlen töltéssel. Felmérések szerint ez az a táv, ami miatt már lenne sok aggódó tekintet az e-autók kormányai mögé beülni tervezőknek. Na és természetesen a bekerülési költségek. Jelenleg elég húzós felára van egy elektromos autónak a hagyományossal szemben, ami sok embernél sajnos anyagilag nem megengedhető különbség.
A következő modellek már lassan megközelítek ezeket a kívánalmakat: Nissan Leaf, Chevy Bolt, Tesla Model 3 és ez a lista csak bővülni fog a közeljövőben. Ezért is gondolják egyes elemzők, hogy 2020 körül már látható lesz a fejlődés és a bekerülési költségek is nagyjából ugyanazok lesznek, mint egy belsőégésű motornál. Ekkora az előrejelzések szerint az elektromosok aránya 35% lesz a teljes forgalomban levő gépjárműparknak.
Nem meglepő módon az olajtársaságok nem ilyen optimisták. A BP szerint 2035-re is csupán 6% lesz az elektromos autók aránya, míg más társaságok évtizedekkel később számítanak az áttörésre. Ennek mondjuk némiképp ellentmond például a Shell os az OMV álláspontja, aki már elkezdte telepíteni első töltőállomásait a hagyományos kutak árnyékába. Erről mi is írtunk itt, itt és itt.
Apróbb jelek már látszanak és nem csak a gyártók irányából. Rengeteg város és ország indult el az elektromos jövő irányába, elég csak arra gondolnunk, hányan tervezik kitiltani területükről vagy az országukból a belsőégésű motorokat. A folyamatosan bővülő listát itt tudod elolvasni.