Sajnos eljött az idő, hogy egyre hűvösebb reggelekre ébredünk. Nyári gyerek vagyok, ezért teljes mértékben gyűlölöm a telet és a hideget. Gondolom ezzel nem vagyok egyedül.

Azonban van egy jó oldala is ennek a zord időnek, legalább meg tudom mutatni, hogy egy teljesen elektromos Mercedes-Benz B 250e-nek hogy alakul ilyen időben a fogyasztása. Augusztus 8 óta vagyunk a büszke tulajdonosa, immáron több mint 6600 km-el. Egyedüli autóként használjuk a párommal, de erről majd egy másik postban…

A hidegebb és zordabb idő talán az október 23-ai hosszú hétvégén köszöntött be. Október 21-én szerencsére volt egy hosszabb kirándulásunk, Székesfehérvártól – Balatonszentgyörgyön keresztül Sümegig, mindenhol autóúton, betartva a sebességhatárokat. Az út első része 13:20-kor kezdődött, 100%-os akkuval 240 km megtehető távval.

A kocsiban egy 36 kWh-s névleges teljesítményű akkumulátor pakk lapul, amiből 31,4 kWh elvileg a felhasználható. Ezt a featuret az extraként rendelhető Range Plus opcióval varázsolhatjuk elő. Ekkor ténylegesen kihasználható a teljes kapacitás. Alapban pedig mikor 100%-ra tölt a kocsi akkor csak 80%-ra tölti fel, így kímélve az aksit. Köszönhető a Tesla-nak, mivel a B-s Merci egy fél Tesla, 2009 május 19-én a Daimler bevásárolt 50 millió dollár értékben Tesla részvényeket. Így el is kezdődött a Mercedes-Benz és a Tesla között egyfajta partnerség. De, 2014 október 21-én úgy gondolta a Daimler, hogy teljesen kiszáll a Teslából, és eladta a 4%-os részesedését a cégből majd 780 milliós nyereséggel zárta eme partnerséget. A Daimler szerint ez nem befolyásolja majd a két vállalat közötti technológiai együttműködést. “Elégedettek vagyunk a Tesla befektetésünkkel, de nem szükséges megtartani ahhoz, hogy fennmaradjon a partnerség és a technológiai együttműködés” – indokolta a lépést a Daimler pénzügyi igazgatója, Bodo Uebber. A két cég közötti együttműködés lényege, hogy a Tesla biztosítja a technológiát a Mercedesekben használt akkumulátorokhoz és elektromos motorokkal látja el. Minden elektronikus alkatrész Tesla logoval van ellátva, még a kábelek is.

Szóval indulás valós 100%-os töltöttséggel és 240 km megtehető távolsággal 13:20-kor 14 fokban. A fűtés végig 23 fokra állítva. Ülésfűtés jobb elöl 1-es fokozaton(3 fokozatú). Érkezés 15:38-kor Balatonszentgyörgyre 113 kilométer megtett úttal és 16,7 kWh/100km fogyasztással. 16,5 fokban. Az adatok szerint Balatonszentgyörgyre 127 km-es még megtehető távval kellett volna érkeznem, ehelyett 87 km-el sikerült. 40 km a különbség.

Kicsivel később indulás tovább Sümegre töltés nélkül, Balatonedericsen és 84-esen keresztül. Érkezés 13 fokban 18:21-kor Sümegre még 33 kilométer megtehető távval. Átlagfogyasztás 17,4 kWh/100km-re változott. Talán az emelkedők és a nyomvályús útszakasz miatt ami a 84-es főúton érzékelhető. Kocsi szerint 51 kilométert tettem meg ezen a kisebb szakaszon. Sümegre a tippelő óra szerint 36 km megtehetővel kellett volna megérkeznem, ehelyett 33 km-t mutatott. A különbség 3 km. Összességében 43 km “veszett” el.

Itt már lehet látni, hogy a valós adatot közölte. Ebbe a modellbe a Tesla épített egy teljes akku hűtés, fűtés rendszert. Később utána olvasva, ez elvileg 15 fok alatt automatikusan bekapcsol. Lényegtelen, hogy eco, eco+ vagy sport fokozatban van a kocsi. Így védi az akkut. Ami egy nagyon jó dolog, de néha úgy érzem, hogy felesleges. Utána kell járni, és igaz az a mondás, hogy egy elektromos autót meg kell ismerni és meg kell tanulni használni. Ha én is indulás előtt töltöttem volna fel és fűtöttem volna fel a kabint mikor még a töltőn lóg akkor nem ment volna el veszendőbe az energia. Legalábbis egy része biztos, hogy nem. De, az teljesen tiszta, hogy 90-100-as tempónál azért már “csipegeti az áramot”.

Összesen cirka 190 kilométert tehettem volna meg tisztán elektromosan a kocsival. Szerintem nem egy rossz táv! 1650 kg maga az egész autó, 225/40-es 18″-os gumikkal plusz két fővel és csomagokkal egyből lett 1800pár kiló az autó.

Október 23-án megjött a hideg és a szél. Sümegről indulás 8:52-kor 100%-os töltöttséggel Balatonszentgyörgyre 240 km-es megtehető tippel. 84-esen végig a nyomvályúban állt a víz és szakadt az eső. 9:46-ra érkeztem meg 47 km-el a hátam mögött és a tippelő óra szerint még 140 km-t tehetek meg. Kint 8,5 fok, bent 23-ra állítva a fűtés és 3-ason az ülésfűtés, a fogyasztás ekkor már 20,7 kWh/100km-re nőtt.

Kis idő után indulás tovább a 7-esen Székesfehérvárra. A szél tombolt és vízszintesen esett az eső. Balatonszentgyörgy és Siófok cirka 70 km, de Siófokra beérve már 60 km-t mutatott a tippelő óra. Elvileg simán haza jutottunk volna, de olyan időben nem akartam megkockáztatni. Nem láttam előre az utat, nem tudtam, hogy a vihar hol és mit döntött ki. Ezért bementünk a Janus Boutique Hotel & SPA-ba, (egyedüli siófoki helyszín ami publikus és van Type2-es töltési lehetőség) egy kis frissítésre és könnyítésre. Már igazán kellett, ezért összekapcsoltuk a kellemeset a hasznossal. 500 ft-ot fizettem 2 db nagyon finom kapucsínóért és egy kis töltésért. Hála a kocsi 3 fázisú 11 kW-os gyors töltőjének éppen elég volt egy kis áramot magába gyűjtenie amíg a kis pihenés tartott. Sajnos képet nem készítettem, hogy mennyivel indultunk a rátöltés után.

Nem mertem megkockáztatni a mellék utakat, mert az idő valami katasztrófális volt, inkább az M7-est választottam Siófoktól Székesfehérvárig. Az átlag sebesség a 90-100 km/h között. Még a benzinesek is annyival mertek csak menni. Ekkor az autópályás mutatvány 23,1 kWh/100km-re megnövelte a fogyasztást. De, simán haza értünk, és még maradt 27 km megtehető távolságunk.

Most biztos, sok olvasó gondolja, hogy ezt egy benzines autóval egy seggel végig csinálta volna. Persze, nekem is volt. Tudom, de mindenképp meg kellett állnom. A kapucsínó pedig csak hab a tortán. Ez max egy fél óra lehetett. Nem több! Ennyi idő alatt fel tudott venni a kocsi annyi pluszt, hogy bátran elinduljunk.

Apropó, sokan kérdezték, hogy miért nem villámtöltős autót vettem. Erre egy későbbi posztban kitérek. A válasz elég egyértelmű!

Az indulás előtti töltésről és felfűtésből tanulva, azért lehet ilyen szép eredményt is elérni hűvös időben. Fűtés 23 fokra és ülésfűtés 2-re állítva.

Összességében, nem bántuk meg az autót! Nagyon szeretjük, mivel egy teljes értékű autónak felel meg, átlagos formával. A csomagtartója talán a legnagyobb a tisztán elektromos autók között, vagy talán a Kia Soul EV-nek lehet hasonló.

Sajnos, az autó gyártását leállították nemrég, mivel megszűnt a partnerség a Tesla-val és a Mercedes-Benz a saját EQ márkájára összpontosít. Szinte biztos vagyok benne, hogy az EQ márka is sok ilyen és ehhez hasonló technikát fog tartalmazni, mint amit a Tesla épített ebbe az autóba. A gyártás igaz, hogy megszűnt, de még lehet kapni. Egészen pontosan 2 darab várja még a gazdáját a fóti JP Auto-nál, ahol még pár napig Mercedes-Benz börzét tartanak.

Elindult a Vendég Bloggereink szekciója!

Kedvet kaptál Te is, hogy bemutasd az autód? Hétvégén egy hosszabb útra indultál? Vagy csak írnál a kocsiról pár szót?

Küldd el nekünk az admin@e-cars.hu címre, Vendég Blogger címmel!