A Volkswagen és Kína kapcsolata az utóbbi időben egyre rosszabb. A német gyártó pedig sajnos nem engedheti meg magának, hogy itt alul maradjon, mert bevételei jelentős része származik az ázsiai országból. Ezért nagyon nem mindegy, hogy miként szerepelnek itt az eladások.
A Volkswagen nem mostanában érkezett Kínába, az itteni jelenlétük több évtizedre nyúlik vissza. Az elmúlt évek alatt rengeteg jó kapcsolatot építettek ki a németek és természetesen vegyesvállalatokat is alapítottak a kínaiakkal a gyártás érdekében, ezek a VW-SAIC és VW-FAW. Ment is az üzlet szépen éveken át, ám berobbantak a köztudatba az elektromos autók és a kínai autóipar meglátta a lehetőséget a pozíciók felrúgására, természetesen a saját javukra. A történet ismerős lehet mindenkinek, aki az utóbbi 4-5 évben figyelemmel kísérte a híreket. Az egykor startup jellegű és a nagy ipari háttérrel bíró elektromos autógyártók iszonyatos tempóban fejlődtek és bizony szépen elhúztak a VW mellett.
A VW nem tudta tartani a tempót a fejlesztések és a költségek csökkentése terén, így folyamatosan nőtt a hátrányuk a belpiacos gyártókhoz képest és akkor még beúszott a képbe a Tesla is, mint másik fő rivális. Sajnos a folyamat nemhogy lassult volna a VW ténykedése ellenére, hanem folyamatosan növekszik a hátrány, ami kőkeményen mérhető már a bevételeken is. Ezek a gyártók pedig már kóstolgatják a VW saját hazai piacát is, Németországot, ám a VW Csoport nem aggódik (legalábbis nem nyilvánosan).
Éppen ezért Thomas Shafer a Manager Magazin hasábjain már kifejtette a véleményét:
„Ég a ház. Ez az utolsó figyelmeztetés, hogy tegyünk valamit.”
A kijelentés a kínai piavesztésre vonatkozik és jól tükrözi a VW helyzetét ott. Kína fontos (ha nem a legfontosabb) piac a VW számára. A német autógyár évtizedekig uralta a piacot, bevételeinek csaknem felét innen megtermelve. Az idők azonban változnak, a Volkswagen pedig úgy tűnik, lemarad.
A járvány idején a régióban működő elektromos járművek gyártói, mint például a BYD, a NIO, az XPeng és más kínai gyártók, megduplázták az e-autóik eladásait, melyek közül számtalan modell olcsóbban kapható, mint a VW hasonló e-autói. Az Automotive News szerint miután egy felső vezetőt küldtek Kínába, hogy értékelje a versenyt, az Oliver Blume vezérigazgatónak visszaküldött üzenet lehangoló volt.
Nehézségekkel küzd a Volkswagen a kínai elektromos járműgyártók terjeszkedésével
A felső vezető azt mondta főnökének, hogy a Volkswagen elveszíti az elektromos autók versenyét egyik kulcsfontosságú piacán, és a felzárkózás kicsiny reménye nem tűnik kecsegtetőnek.
Most a kínai Tesla- és a keleti elektromosautó-gyártók váltak az új funkciók és technológia királyaivá, ahelyett, hogy az Audi által 1970-ben megálmodott „Vorsprung durch Technik” (előny a technika révén) szlogenre építkeztek volna a VW Csoport vezetői. Továbbá most a VW-nek fájhat a feje, ugyanis ezek az elektromos autók úttörői Európa felé tartanak.
Ennek egyik előszele az idei müncheni IAA Mobility rendezvény volt, ahol a kínai elektromos járművek jelenléte megduplázódott 2021-hez képest. Kína vezető elektromos járműmárkája, mint a BYD olyan lenyűgöző modelleket hozott a kiállítása, mint a 45 000 eurótól induló 570 kilométer hatótávú BYD Seal.
A rivális luxusautó-gyártók, mint a BMW a Neue Klasse újdonságával, és a Mercedes-Benz a belépő szintű „egyliteres” koncepciójával felfedték a jövőképeit. Ezen modellek célja, hogy a Tesla és a kínai autógyártók alacsonyabb árfekvésű és gyakran silányabb minőségben felszerelt elektromos autóinak ellensúlyozása, melyek otthoni pályán verhetik meg a tengerentúli vagy keleti gyártókat.
Adódik a kérdés, hogy innen hogyan tovább Volkswagen? Ahogy láthatjuk, a VW igyekszik behozni a lemaradást, ez jól látszik. Ez érinti egyrészt a szoftveres oldalt, ahol külső partnerek bevonásával akar átlendül a VW a problémákon. Illetve ott van még az autógyártás kérdése is. Ennek fellendítése érdekében a VW szintén kínai gyártókhoz fordul, mint például az XPeng személyében. Reméljük, a Volkswagen sikeresen veszi az akadályokat.