Szakértők szerint akár 10 százalékkal is visszaeshet Szlovákiában a bruttó hazai termék (GDP), amennyiben az autóiparban átállnak tisztán elektromos autók gyártására. Mindez azért félő, mert a koronavírus-járvány, valamint az ukrajnai válság amúgy is nehéz helyzetbe hozta a szlovák ipart, amely nem lesz képes gyorsan reagálni a változásokra.
Akár 10 százalékkal is visszaeshet a bruttó hazai termék, a GDP Szlovákiában az elkövetkező két évtizedben egy tanulmány szerint. A lehetséges gazdasági recesszió okát az elemzők az autóipar radikális megváltozásában látják. Északi szomszédunk éves gyártókapacitása mintegy egymillió gépkocsi, amellyel csúcstartó: a legyártott darabszám az ország 5,4 milliós lakosságához mérten világrekord. Az autóipar a GDP 13 százalékát teszi ki Szlovákiában, ám ez most veszélybe került.
Az Európai Unió döntése értelmében ugyanis 2035-től csak zéró károsanyag-kibocsátású autókat lehetne gyártani területén, erre pedig Szlovákia egyelőre nincs felkészülve. A legnagyobb szlovákiai üzemmel rendelkező autógyártó, a német Volkswagen ma még zömmel belső égésű motorokkal szerelt autókat gyárt Pozsonyban. Termelésének kisebb részét teszi ki a tisztán elektromos e-up!, amelyből mindössze 41 ezer 500 darab gördült le a gyártósorról.
Mivel a hagyományos meghajtással szerelt gépkocsik előállítása komplikáltabb, munkaigényesebb, mint az elektromos autóké, félő, hogy az egész ágazatra jellemző leépítések, elbocsátások, racionalizálások várhatók Szlovákiában, és jellemzően az autóipar nagy részében.
A Deutsche Welle beszámolója szerint ez érzékenyen érinti majd a koronavírus-járvány, valamint az ukrajnai válság miatt amúgy is nehéz helyzetbe került szlovák ipart, amely leszállóágba kerülhet. A pozsonyi Gazdasági és Társadalomtudományi Intézet elemzője szerint tetézheti a bajt, hogy az anyacég esetleg visszaviheti a gyártást Németországba, vagy áthelyezheti azt a világ más részére.
A nehéz helyzetben reménysugárként tűnt fel a svéd Volvo, amely – bejelentése szerint – elektromosautó-gyárat építene Kassán 2026-ban. A beruházást – amelytől a leszakadó régió felzárkózását is várja Pozsony – mintegy 1,2 milliárd euróval támogatja a szlovák kormány.