Így teljesített a Škoda Enyaq a jávorszarvas teszten

0

Szinte minden újonnan kiadott autó esetében van egy olyan teszt, amit kötelező jelleggel elvégeznek az autós újságírók vagy független ítészek. Ez az úgynevezett jávorszarvasteszt, amin most a Škoda Enyaq is részt vett.

A 77 km/h-s sebességgel elvégzett kitérő manőver teszt, ismertebb nevén a jávorszarvas teszt, arra szolgál, hogy megmutassa, egy autó mennyire biztonságosan tud kikerülni egy hirtelen felbukkanó akadályt. Az elnevezés Svédországból ered, ahol 1970 óta végeznek az új autókon hasonló teszteket. A jávorszarvasok, akár 800 kilósak is lehetnek és a gímszarvassal ellentétben nem szökellenek tova az úton, ha valami közeledik feléjük, hanem csak úgy ácsorognak tovább, mintha mi sem történne. Ezért tényleg csak kikerülni lehet őket.

A teszt nemzetközi hírnevet 1997-ben szerzett, amikor a Mercedes-Benz A osztályú autója megbukott ezen a teszten, a gyors manővertől felborult az autó. A teszt után számos változtatást végzett a Mercedes, hogy biztonságossá tegye az A osztályos autóit (ami végül az ESP menetstabilizátor kifejlesztését vonta maga után). Ezt a tesztet végezték most el a tavaly szeptemberben, Prágában debütált tisztán elektromos Škoda Enyaq esetében.

A lenti videón látott Enyaq modellt a jól ismert km77.com csapata tesztelte, akik számos elektromos autót vizsgáltak már meg. Köztük a Volkswagen ID.4-et. Utóbbit azért kell megemlítenünk, mivel gyakorlatilag ugyanaz a két autó (főbb komponensek tekintetében mindenképpen). A km77 szerint az Enyaq mégis gyengébben teljesített a teszten, mint a Volkswagen jelvényes unokatestvére.

A legjobb eredmény, amelyet az Enyaq a bóják feldöntése nélkül ért el, 67 km/h volt. Ami különösen alacsony eredmény egy elektromos jármű esetében. Összességében a jármű az ID.4-hez hasonlóan viselkedik. Az Enyaq azonban hajlamos a túlkormányzásra. A gyorsabb kísérletek során ugyanaz a viselkedés észrevehetőbbé és kevésbé kiszámíthatóvá válik. Amikor az autó túlkormányzott akkor az ESC átveszi az irányítást, hogy stabilizálja az Enyaq-ot.

A tesztautót (58 kWh – 1950 kg) vezető sofőr szerint az elektromos SUV kiszámíthatónak tűnik, de a stabilitásszabályozó rendszer nem mindig viselkedik megfelelően. Hasonló a helyzet a nagyobb akkupakkos Enyaq iV esetében is, bár a teszt során elért maximális sebesség lényegesen alacsonyabb volt. Talán az is szerepet játszott az ID.4 jobb eredményében, hogy az csak 1891 kg volt a tesztelt autó tekintetében.

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!