Az EQS nem csak a Mercedes-EQ legelső teljesen elektromos prémium limuzinja, de egyben a világ első luxuslimuzin villanyautója is. Ezt a kivételes státuszt azonnal szemlélteti a modell formaterve, amely a funkció és az aerodinamika páratlan egyensúlyát vegyíti az innovatív esztétikával. Az érzéki letisztultság jegyében fogant modell nagyvonalúan kialakított felületekkel és szinte illesztésmentes ívekkel nyit a jövő felé, nem csak önmaga, hanem egy teljesen új modellcsalád számára. Bár az EQS sok tekintetben rokonságban van az S-osztállyal, valójában egy teljesen új, kimondottan elektromos járművek számára tervezett platformra épül. Erre az új architektúrára épül a későbbiekben bemutatkozó EQE, valamint az EQS és az EQE SUV változata is.
A sportosan alacsony felépítés kupészerű sziluettel ruházza fel a modellt. Az előretolt A-oszlop és a vele harmóniában ívelő C-oszlop hatalmas utasteret fog közre, amelynek határozott céltudatosságát a rövid túlnyúlások fokozzák. A teljes hosszúság 5216 milliméter, amelyhez 1926 milliméteres szélesség és 1512 milliméteres magasság társul. A tekintélyes méretek dacára a modell fordulékonysága kivételes: a hátsótengely-kormányzás opciójának köszönhetően a fordulókör mindössze 10,9 méter. Nem csak a belső tér, de a csomagtartó mérete is óriási: alaphelyzetben 610 literes tér található hátul.
Az alaphelyzetben 19, opcionálisan pedig akár 22 colos kerekek tovább fokozzák az EQS sportosan elegáns megjelenését. Az innovatív, nagyfelbontású DIGITAL LIGHT funkcióval is felszerelhető fényszórókat különleges fényív köti össze, amely a Black Panel fekete hűtőráccsal kiegészülve egészen egyedi megjelenést biztosít az EQS számára. Ráadásul az AMG Line vagy az Electric Art külső csomagban a hűtőrácson található csillag is különleges, háromdimenziós megjelenésben tündököl, felidézve az 1911-ben bejegyzett Daimler-Motorengesellschaft anyavállalat eredeti logóját.
A különleges forma szinte minden eleme a funkciót is szolgálja: így például az övvonalnál található külső visszapillantó tükrök, amelyek éppen úgy csökkentik a légellenállást és a zajszintet, mint a karosszéria síkjába süllyedő kilincsek. A motorháztető csak a szervizben, karbantartás (pl. belső légszűrő cseréje) okán nyitható, az ablakmosó-folyadékot a bal oldalon, egy speciális szervizajtón át lehet betölteni.
Akár 0,20-es légellenállási együtthatójával az EQS új mércét állít fel a sorozatgyártású autók között. Ez pedig hangszigetelés tekintetében is a világ egyik legjobbjává teszi. Mindez számos apró fejlesztés eredménye, amelyek együtt legalább annyira forradalmi eredményt adnak, mint maga az autó, amely jól kihasználja a különleges aerodinamika előnyeit.
Az EQS homlokfelülete 2,51 m2, amely a kivételes légellenállási együtthatóval számolva 0,5 m2-es effektív légellenállásnak felel meg – ez szintén az egyik legjobb érték a világon. Ráadásul a különböző felszereltségű autók közötti szórás elenyésző, így az ügyfeleknek nem kell nagy áldozatot hozniuk akkor sem, ha látványban a nagyobb, akár 22 colos keréktárcsákat részesítik előnyben.
A kiváló aerodinamika nem csak a hatótávra, de a zajszintre is pozitív hatással van. A széria Akusztika komfort csomag számos kiegészítő szigeteléssel fokozza a csendességet. A szél- és más külső behatások zaját még tovább csökkenthetik az opcionálisan elérhető, többrétegű, akusztikus oldalüvegek. Az opcionális panorámatető speciális tömítésekkel és szélterelőkkel biztosítja a csendes közlekedést.
München-Berlin, vagy éppen a tengerpart Budapestről megállás nélkül? Ami eddig a dízelüzemű gépjárművek kiváltsága volt, az EQS akár 770 kilométeres (WLTP) hatótávjának köszönhetően immár elektromosan is valóra válik.
Minden EQS modell hajtásáról egy hátul található elektromotor gondoskodik, az összkerékhajtású 4MATIC változatok esetén pedig az első tengelyt egy másik elektromotor hajtja. A moduláris hajtáslánci koncepció kivételesen széles lehetőségeket kínál: már a piaci bevezetéskor elérhető lesz egy 333 és egy 524 lóerős verzió, az akár 762 lóerős csúcsverzió pedig jelenleg fejlesztés alatt áll. Az optimális kihasználást kivételesen hatásos hűtőrendszer segíti.
Az EQS széles körűen állítható menetprogramjai tökéletesen alkalmazkodnak a vezető elvárásaihoz, így a vitorlázás mellett akár egypedálos vezetésre is lehetőség van – az összkerékhajtású kivitelek akár 290 kW-os rekuperációra is képesek, amely 0,3 m/s2-es lassítást jelenthet. Az ECO Assist pedig segít kivételesen hatékonyan kihasználni ezt a tulajdonságot: például a távolban várakozó járműveket észlelve, időben megkezdi a lassítás folyamatát, csökkentve az üzemi fék használatát.
A 4MATIC összkerékhajtási rendszer a két tengelyen található elektromotorok összehangolásával intelligensen és folyamatosan változtatja a tengelyek közötti erőeloszlást. A rendszer percenként 10.000 alkalommal ellenőrzi a kerekek megfelelő tapadását – ez olyan reakciókészséget biztosít, amelyre hagyományos mechanikus összkerékhajtás nem képes.
Az EQS lítium-ion akkumulátorai kivételes skálázhatóságukkal sokszínű kínálatot biztosítanak, miközben a házon belül fejlesztett vezérlőrendszer vezeték nélküli (OTA) frissítést is lehetővé tesz, az életciklusa során még tovább fejlesztve a modellt.
Az EQS új generációs akkumulátorai sokkal nagyobb energiasűrűséggel rendelkeznek, mint az eddigi EQ-modellek megoldásai. A legnagyobb akkumulátor nettó 107,8 kWh-s kapacitása körülbelül 26 százalékkal nagyobb, mint az EQC akkumulátoráé. A tartósságot pedig 70 százalékos kapacitásra vonatkozó 10 év vagy 250.000 kilométeres garancia szavatolja.
A hajtásrendszertől függően 10- vagy 12-cellás modulokba rendezett akkumulátorok 90 vagy 107,8 kWh-s felhasználható kapacitást kínálnak. Optimalizált kialakításuk 10 százalék alá csökkenti a létrehozásukhoz szükséges kobalt mennyiségét, későbbi újrahasznosításuk pedig a Mercedes-Benz átfogó stratégiájának részét képezi. Az EQS akkumulátorai a németországi hedelfingeni gyárban készülnek, 2022-től karbonsemleges eljárással.
A Mercedes me Charge ügyfelei 2021-től kezdődően zöld energiával autózhatnak: garantáltan megújuló forrásból származó áram lép annak helyére, amelyet az ügyfelek járművükkel a Mercedes me Charge hálózatán keresztül vételeznek. További előny az IONITY Unlimited: az EQS minden európai vásárlója egy éven keresztül ingyenesen használhatja a gyorstöltőállomás hálózatát, amely a többi Mercedes me Charge töltőponttal együtt összesen több mint 200.000 nyilvános töltőhelyet jelent.
A piaci bevezetéskor mindkét modellváltozat a nagyobb, 107,8 kWh-s akkumulátor-csomaggal lesz elérhető. A 400 V-os architektúra akár 200 kW-os töltésre is lehetőséget biztosít, amivel az akkumulátor csupán 31 perc alatt tölthető 10-ről 80 százalékra – vagyis 5 perc alatt akár 100 kilométer hatótávot is vételezhetünk.
Az EQS forgalmazásának megkezdésekor két modell lesz elérhető, egyaránt a nagyobb, 107,8 kWh-s akkumulátorral. Az EQS 450+ maximális teljesítménye 333 lóerő, legnagyobb nyomatéka pedig 568 Nm. A luxuslimuzin álló helyzetből csupán 6,2 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, végsebességét pedig elektronika limitálja 210 km/h-ban.
Az összkerékhajtású EQS 580 4MATIC vezetője 524 lóerőnek és 855 Nm nyomatéknak parancsol, ami különösen dinamikus menetteljesítményeket tesz lehetővé. A 0-100-as gyorsulás csupán 4,3 másodpercig tart.
A két rendszer kivételesen, sokoldalú menetkényelmet és dinamikát biztosít. A légrugózás például Comfort menetprogramban 120 km/h felett 10, 160 km/h felett pedig 20 mm-rel csökkenti a szabad magasságot, ezáltal mérsékelve a légellenállást. Ugyanakkor szükség esetén 40 km/h-s sebesség alatt 25 mm-t emelhetünk a karosszérián.
A hátsótengely-kormányzás alaphelyzetben 4,5, opcionálisan pedig 10 fokkal képes a hátsó kerekek elmozdítására, így már alaphelyzetben is 11,9, felár ellenében pedig 10,9 méteres fordulókört garantál. Mivel utóbbi megoldás nem tartalmaz műszaki módosítást, így utólagosan, OTA frissítéssel is aktiválható.
A hálózatba kötött, különösen fejlett asszisztens rendszerek megkönnyítik az EQS vezetőjének a dolgát, miközben nagymértékben fokozzák az aktív biztonságot. A bizonyos országokban várhatóan 2022 első felétől elérhető DRIVE PILOT rendszer mindezt egy lépéssel még tovább viszi.
A DRIVE PILOT képes lesz kimagasló fokú automatizált vezetésre 60 km/h-s sebességig bizonyos autópálya-szakaszokon nagy forgalom, vagy torlódás esetén, elsőként Németországban. Mindez leveszi a terhet a vezető válláról, aki így az érvényben lévőszabályokat figyelembe véve más tevékenységet (pl. e-mailek olvasása) is folytathat.
Az INTELLIGENT PARK PILOT parkolási rendszer révén az EQS már felkészült a 4-es fokú automatizált parkolásra (Automated Valet Parking). A megfelelő opcionális felszereltség és szolgáltatás megléte esetén az új EQS képes teljesen automatikusan, a vezető közreműködése nélkül beparkolni AVP infrastruktúrával rendelkező parkolóházakba, majd később igény szerint automatikusan ki is parkol onnan.
Műszaki adatok
EQS 450+ | EQS 580 4MATIC | ||
Hajtáslánc | Hátsókerékhajtás | Összkerékhajtás | |
Elektromotorok | Modell | Elektromos szinkronmotor(ok) (PSM) | |
Max. rendszerteljesítmény | lóerő/kW | 333/245 | 524/385 |
Max. forgatónyomaték | Nm | 568 | 855 |
Gyorsulás 0-100 km/h | s | 6.2 | 4.3 |
Végsebesség | km/h | 210 | 210 |
Használható akkumulátor-kapacitás (WLTP) | kWh | 107,8 | 107,8 |
Rendszerfeszültség | Volt | 396 | 396 |
Max. energia-rekuperáció | kW | 186 | 290 |
Fedélzeti töltő (széria/opció) | kW | 11/22 | 11/22 |
Töltési idő wallboxon vagy nyilvános töltőállomáson (AC töltés, 11/22 kW) | óra | 10/5 | 10/5 |
Töltési idő gyorstöltéssel (DC) | perc | 31 | 31 |
Max. DC töltési kapacitás | kW | 200 | 200 |
DC töltés 15 perc alatt (WLTP) | km | Akár 300 | Akár 280 |
Vegyes üzemanyag-fogyasztás (WLTP) | kWh/100 km | 15,7-20,4 | 17,4-21,8 |
CO2-kibocsátás (WLTP) | g/km | 0 | 0 |
Vegyes üzemanyag-fogyasztás (NEDC) | kWh/100 km | 16,0-19,1 | 16,9-20,0 |
CO2-kibocsátás (NEDC) | g/km | 0 | 0 |
Gépjármű | |||
Hosszúság/szélesség/magasság | mm | 5216/1926/1512 | |
Nyomtáv elöl/hátul | mm | 1667/1682 | |
Fordulókör (hátsótengely-kormányzással 4.5°/10°) | m | 11.9/10.9 | |
Csomagtér térfogata, VDA | L | 610-1770 | |
Menetkész tömeg | kg | 2480 | 2585 |
Terhelhetőség | kg | 465-545 | 475-550 |
Megengedett össztömeg | kg | 2945-3025 | 3060-3135 |
Minimális légellenállási együttható | 0.20 | 0.209 |