A kormányzati klíma- és természetvédelmi akcióterv keretében indult Zöldbusz program ötödik állomásaként csaknem egy hónapon át ingyenes próbajáratokon tesztelhetik az utazók az elektromos autóbuszt.
A program szerdai, zalaegerszegi bemutatásán Balaicz Zoltán polgármester (Fidesz-KDNP) emlékeztetett arra, hogy a kormány célkitűzése alapján 2050-ig Magyarország karbonsemleges országgá válik, ehhez csatlakozóan készített Zalaegerszeg önkormányzata is már 2019-ben klímavédelmi programot. A karbonsemlegesség elérése érdekében indult el kilenc magyarországi térségben a Zöldbusz program, ennek mintaprojektjeként Zalaegerszeg az ötödik helyszín, ahol az utazók csaknem egy hónapon át ingyenesen kipróbálhatják az első elektromos autóbuszt.
A polgármester hozzátette: 2022-től már csak ilyen járművek állhatnak forgalomba a nagyvárosokban. Zalaegerszegen a jövő évben közel kétmilliárd forint forrásból 11 új elektromos buszt szeretnének forgalomba helyezni. Vigh László, a térség fideszes országgyűlési képviselője a bemutatón arról beszélt, hogy az április 18-ig Zalaegerszegen menetrend szerint közlekedő jármű nulla károsanyag-kibocsátású, egyetlen töltéssel mintegy 200 kilométert képes megtenni. Ez a jövő közlekedési eszköze, és jó lenne, ha a személyszállításban és az árufuvarozásban is minél elterjedtebbé válna az óriási fejlődésben lévő elektromos meghajtás – jegyezte meg.
A bemutatóhoz kapcsolódóan az Innovációs és Technológiai Minisztérium közleményben idézte Steiner Attilát, a körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkárt, aki azt hangsúlyozta, hogy a különböző demonstrációs helyszínek „eltérő infrastrukturális feltételei, változó földrajzi adottságai, valamint az üzemeltetési tapasztalatok hozzájárulnak ahhoz, hogy az elektromos buszok hatékonyabban szolgálhatják a hazai környezetbarát közlekedést, csökkentve a városi lég- és zajszennyezettséget”.
A Zöldbusz programban a kormány 36 milliárd forintot fordít arra, hogy környezetbarát járművek közlekedjenek a nagyvárosokban. Az a cél, hogy a 25 ezernél nagyobb lélekszámú településeken nulla vagy alacsony károsanyag-kibocsátású buszok szállítsák az utasokat.
A tavaly november óta önkormányzatok és közlekedési közszolgáltatók számára elérhető pályázati kiírás szerint elektromos buszok és önjáró trolibuszok beszerzéséhez legfeljebb 80 százalékos, a járművek üzemeltetéséhez szükséges infrastrukturális fejlesztések esetén pedig legfeljebb 60 százalékos támogatást nyerhetnek a pályázók.