A világ 95 százalékán már most is zöldebb az e-autó a hagyományosnál

0

Megalapozatlanok azok a félelmek, hogy az elektromos autók használata végsősoron növelné a karbonkibocsátást, ez legfeljebb a világ 5 százalékára igaz, ahol még környezetszennyező szénerőművekben termelik a villamosáram zömét – állítja nyugat-európai egyetemek egy közös kutatása.

A nijmegeni Radboud Egyetemnek az exeteri és a cambridge-i egyetemmel közös kutatása cáfolja azokat a médiában újra és újra megjelenő vélekedéseket, amelyek szerint az e-autók gyártását és üzemanyaguk, a villamosáram fosszilis tüzelőanyagokból való előállítását is figyelembe véve talán nem is kisebb az elektromos autók környezetszennyezése, mint a hagyományos gépkocsiké. Az e-autók gyártása és használata összességében még akkor is kevesebb karbonkibocsátással jár, ha üzemanyaguk jelentős részét fosszilis energiahordozókból állítják elő – olvasható a hollandiai Radboud Egyetem kedden publikált közleményében. 

A világ 95 százalékán már a jelenlegi körülmények között is előnyösebb a klímára nézve az elektromos autók használata, mint a benzineseké. Az öt százalék kivételt olyan helyek képezik, mint Lengyelország, ahol a megtermelt áram többsége széntüzelésű erőművekből származik. Olyan országokban, mint Svédország vagy Franciaország, ahol megújuló energiaforrásokból vagy atomerőművekből származik a villamosáram többsége, egy-egy elektromos autó szennyezőanyag-kibocsátása teljes élettartama alatt akár 70 százalékkal is kisebb lehet, mint a hagyományos autóké, Nagy-Britanniában ez az adat 30 százalék – számították ki a holland és a két brit egyetem kutatói. 

A legtöbb országban néhány éven belül a rossz hatásfokú elektromos autók is kevesebb szennyezőanyagot bocsátanak majd ki, mint a legtöbb új benzines autó, mivel az elektromos áram termelése kevesebb karbonkibocsátással fog járni – állítják a kutatók, akik szerint 2050-ben már minden második autó elektromos meghajtású lesz, világméretekben évi 1,5 gigatonnával csökkentve a szén-dioxid-kibocsátást, ami megfelel Oroszország jelenlegi teljes emissziójának. A techxplore.com internetes oldalon közzétett kutatás szerint az elektromos háztartási hőszivattyúk is környezetkímélőbbek hagyományos társaiknál a világ 95 százalékán, és 2050-ben évi 0,8 gigatonnával kevesebb szén-dioxidot fognak kibocsátani, nagyjából annyival kevesebbet, mint amennyi Németország jelenleg teljes kibocsátása. 

Csak mítosz, hogy az elektromos autók vagy az elektromos hőszivattyúk növelhetik a szennyezőanyag-kibocsátást – szögezte le Florian Knobloch, a Radboud Egyetem kutatója, a tanulmány vezető szerzője.

e-cars.hu
Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!