Az Egyesült Államokban a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testület (NTSB) kiadta a zárójelentést két Teslát érintő halálos kimenetelű balesettel kapcsolatban, melyekben az autót az Autopilot rendszer irányította. A Tesla ugyan kapott némi kritikát a testülettől, de végezetül mindkét esetben azt állapították meg, hogy a balesetet nem az Autopilot okozta.
Az első eset egy Model X balesete volt Kaliforniában, még 2018-ban, melynek vizsgálatát a múlt hónapban zártak le. Most előkerült egy 2019-es eset is, amikor egy Model 3 egy kamion pótkocsijába hajtott, mikor az éppen keresztezte az autópályát.
A testületnek sikerült részletesen elemeznie a kialakult szituációt az autó telemetria adatai és a fedélzeti kamera által készített felvételnek köszönhetően.
A fent látható balesettel kapcsolatban az NTBS elismerte, hogy a kamion sofőrje volt a hibás, de a Tesla Autopilot rendszerét is megemlítik, mint „hozzájáruló tényező”.
A baleset fő oka ugyanis egyértelműen az volt, hogy kamionos elmulasztotta az elsőbbségadási kötelezettségét, de az NTBS szerint a Tesla sofőrje túlságosan is az Autopilot rendszerre támaszkodott, és egyáltalán nem reagált a fellépő forgalmi szituációra. A szervezet szerint nagy probléma, hogy a 2-es szinten lévő autonóm vezetési segédletek esetében sem a gyártók, sem a szakhatóságok nem ellenőrzik azt megfelelően, hogy a sofőrök tényleg figyelnek-e.
Az NTSB vezetője, Robert Sumwalt elmondta, hogy több esetben is tapasztalták már, hogy emberek túlzottan is megbíznak a Tesla „önvezetési” funkciójában és ez tragikus kimenetelű baleseteket eredményez. Szerinte a Kaliforniában történt szerencsétlenséget is a túlzott bizalom eredményezte, ami a szabályozás és a technológia hiányosságából fakadhat.
A Tesla kéri a járművezetőket, hogy tartsák a kezüket a kormánykeréken, hogy bármilyen szituációban gyorsan be tudjanak avatkozni. Érthető okokból a járművezetők többsége azonban arra törekszik, hogy maximálisan ki tudják használni az autó adta lehetőségeket. Különböző módszerekkel sajnos könnyen be lehet csapni az autó rendszerét így az Autopilot nem kapcsol ki akkor sem, ha a sofőrök nem követik kellő figyelemmel az eseményeket. Ezért lenne indokolt hatékonyabb vezetőmegfigyelő eszközök alkalmazása, például jobb kormánykerék érzékelő vagy esetleg tekintetfigyelő.
Ide kattintva csatlakozz a legnagyobb és legaktívabb Magyar Tesla Club Facebook csoportunkhoz és tudj meg mindent a jövő autójáról.