Honda e – ötképernyős digitális kijelző – 5. rész

0

A Honda e tervezésekor arra törekedtek a mérnökök, hogy olyan könnyen kezelhető járművet alkossanak, ami mobilkommunikációs alkalmazások és mesterséges intelligencián alapuló szolgáltatások teljes sorát kínálja fel a vezetőnek és az utasoknak. Az ösztönösen kezelhető HMI révén a kis Honda gond nélkül alkalmazkodik bárki hátköznapjaihoz, jócskán többet nyújtva, mint egy hagyományos közlekedési eszköz. 

A vezetővel szemben 8,8”-os TFT-panelt kapott helyet, ezen jelennek meg a legfontosabb információk, beleértve a töltöttségi és töltési állapotot, a kiválasztott menetüzemmódot és a menetbiztonsági rendszer adatait is. Emellett a tulajdonos az is beállíthatja, hogy a Fejlett Vezetéstámogató Rendszer mennyi információt jelenítsen meg, s ezeket miként rendezze el.

A biztonság és az ergonómia jegyében a leggyakrabban használt eszközök (pl. a HVAC) nem csak az érintőképernyővel vezérelhetők, hanem „kézzel fogható” gombokkal is, amelyek megtalálásához és használatához nem szükséges a pilótának levennie tekintetét az útról. Az Egypedálos Vezérlés gombja az üzemmód-választó és a – visszagurulás-gátlóval kiegészített – elektromos rögzítőfék kapcsolója mellett várja a parancsokat. A hifi hangerő-szabályozója és főkapcsolója, valamint a DA és a műszerfal-világítás tekerőgombja fahatású panelre került, ahol könnyedén elérhető és felismerhető.

A képernyőkön a külső visszapillantó-tükröket kiváltó Oldalsó Kameratükör Rendszer képei is megjelennek a képernyőrendszer két szélén. Az ergonomikus elhelyezés természetes érzetet nyújt illetve még biztonságosabbá teszik a közlekedést. 

Honda e digitális műszerfalának nagy részét két 12,3”-os LCD-érintőképernyő foglalja el, melyek intelligens alkalmazások, illetve szolgáltatások teljes sorát kínálják fel az elöl ülőknek. A kifinomult felhasználói felület intuitív és személyre szabható, az alkalmazások egymás mellett sorakoznak, kezelésük pedig olyan, mint az okostelefonoké, tehát érintéssel, simítással adhat ki utasításokat a felhasználó. 

Így a vezető és az első utas is könnyedén hozzáférhet kedvenc szoftveréhez, már csak azért is, mert hat előre programozott képernyő-elrendezés közül választhatnak. További jó hír, hogy bármikor előhívható a korábban használt alkalmazások listája, nem kell tehát mindig kikeresni az adott appot, és a multitasking is egyszerűbb. 

A menücsíkokkal és képváltással játszi könnyedséggel húzhatók át a futó programok ablakai egyik képernyőről a másikra, s a HMI beállításait előhívó ikon is mindig jelen van az „asztalon”. Ebből fakadóan az utas például könnyedén a vezető elé helyezheti a navigációs rendszer képeit, iránymutatásait. A dupla képernyő másik előnye, hogy az utas és a pilóta más-más alkalmazást is használhat egy időben, előbbi például a „vizuális lejátszási listán” böngészheti a zenéket, míg a sofőr előtt a térkép látható.

Az előre telepített alkalmazások között ott találjuk az okostelefonok közvetlen használatát biztosító Apple CarPlayt és Android Autót is, s a megszokott internetes szolgáltatásokon túl könnyedén elérhetők a közösségi és zenei oldalak is.

A háttér természetesen személyre szabható, s nem csak a gyárilag kínált képek használhatók, hanem saját készítésű tartalom is feltölthető. Az már csak hab a tortán, hogy üdvözlőüzenet fogadja a vezetőt mikor beszáll az autóba.   

Mozikat idéző élmény 

Ha a jármű áll, az utasok filmeket is nézhetnek, sőt a Honda e képes megosztani az internetkapcsolatot is (ti. WiFi hotspotként is működik), így az utasok csatlakozhatnak mobiljukkal. A felhasználók nézhetnek videókat, elérhetik az internetet saját mobilkészülékükkel és kihasználva a lounge-szerű hangulatot, afféle autósmozit teremthetnek maguk körül, hiszen a HDMI csatlakozóval mozgóképek is átvihetők a széles képernyőre. 

Az akusztikai rendszer tekintetében az audio-berendezés dinamikus és valóságos hangzást nyújt Honda e hathangszórós, 180 W-os hifirendszerrel érkezik, míg a Honda e Advance esetében 376 W-os teljesítmény szolgálja az átütő zenei élményt. Ehhez a rendszerhez egy erősítővel meghajtott 75W-os mélysugárzó is tartozik, amely rendszert kiegészít egy 45W-os központi hangszóró is, így összesen nyolc hangszóró garantálja a megfelelő audioélményt.  

Oldalsó Kameratükör Rendszer

A Honda által fejlesztett Oldalsó Kameratükör Rendszer szériatartozékként jár a Honda e -hez. Ez a technológia elsőként jelenik meg a kompaktok szegmenségben és a stílust illetően éppúgy jelentős előrelépést jelent, mind a menetbiztonságra mind az aerodinamikára és a kifinomultságra nézve.

A Kameratükör Rendszer a hagyományos visszapillantó-tükröket váltja, méghozzá igencsak hatékony formában, az élőben közvetített képek ugyanis két hatcolos képernyőn jelennek meg. A kijelzőket a műszerfal két szélén, ergonomikusan helyezték el a Honda mérnökei, így természetes érzetet és látványt nyújtanak, egyszersmind a menetbiztonságot is fokozzák.

A Kameratükör Rendszer ideális elhelyezése megannyi előnnyel jár a menetbiztonságot illetően. Ilyen például, hogy a vezető választhat normál és nagy látószögű üzemmódok között, mindazonáltal az előbbinél 10, utóbbinál 50%-kal kisebb a holttér, mint a klasszikus tükrök esetében. Szintén hasznos, hogy ha tolatófokozatba kapcsol a pilóta, vezetővonalak jelennek meg az oldalsó monitorokon, jelentősen kibővítve a látómezőt és megkönnyítve a manővert. 

A képernyők fényereje a környezeti fényviszonyoknak megfelelően, automatikusan változik. Az Oldalsó Kameratükör Rendszer bevezetését intenzív fejlesztési és tesztidőszak előzte meg, melynek során rossz időben, szürkületben és éjszaka is vizsgálták a berendezés működését. A lelkiismeretes munka gyümölcseként mindig tiszta képet kaphat a vezető a mögötte zajló eseményekről, a monitorok soha nem vakítják el és nincs glória a fényforrások körül. 

A következő generációs kameratechnológiának köszönhetően kifejezetten modern, letisztult és egyszerű lett a rendszer, nem mellesleg tökéletesen passzol a sík A oszlopokhoz és a rejtett kilincsekhez. Szemben a hagyományos oldaltükrökkel, a kamerák nem növelik az autó szélességét, elülső felületük pedig 90%-kal kisebb, ami a teljes karosszériára nézve 3,8%-os csökkenést jelent. Ez a helykihasználást, az üzemanyag-hatékonyságot és a hatótávolságot is kedvezően befolyásolja, sőt a szélzaj is jóval kisebb nagy sebességnél.

A kompakt oldalsó kamerák alkalmazásával feleslegessé vált a menetszél és az esővíz elvezetését szolgáló légterelővonalak kialakítása, nem utolsó sorban modern formatervhez illő, karosszériába simuló A-oszlopokat alkalmazhattak a Honda mérnökei, így a Honda e olyan benyomást kelt a szemlélőben, mintha nem lenne szélvédőkerete.

A kamerák házát úgy formálták, hogy ne kerülhessenek vízcseppek a lencsére, de ha ez mégis megesne, vízlepergető bevonat garantálja, hogy gyorsan megtisztuljon az optika.

e-cars.hu
Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!