Kína megnyitotta az utat az önvezető autók előtt

0

Kína először adott országos szintű hivatalos engedélyt a 3-as szintű, magasan automatizált vezetési funkciókra, ami új korszakot nyithat az autonóm járművek fejlesztésében. A kínai Ipari és Informatikai Minisztérium (MIIT) jóváhagyásával a BAIC és a Changan lettek az első autógyártók, amelyek ilyen fejlett rendszerekkel felszerelt járművekkel kezdhetnek közúti tesztelést. Az engedély meghatározott elektromos modellekre vonatkozik, amelyek Pekingben és Csungkingban, kijelölt területeken vehetnek részt a tesztüzemben.

Konkrét modellek kapták meg az engedélyt

A jóváhagyás a Changan-csoport Deepal SL03 modelljére, valamint a BAIC-csoport Arcfox Alpha S típusra terjed ki. A MIIT mindkét jármű esetében megadta a szükséges szabályozói engedélyt a 3-as szintű automatizált vezetési funkciók használatára, ami mérföldkőnek számít a kínai autóipar és az autonóm technológiák fejlődése szempontjából.

Hol és hogyan működhet a 3-as szint Kínában?

Fontos hangsúlyozni, hogy a rendszerek nem használhatók korlátozás nélkül országszerte. A Deepal SL03 jelenleg kizárólag előre meghatározott útszakaszokon működhet automatizált módban Csungking területén. Az engedély városi és gyorsforgalmi utakra vonatkozik, beleértve a torlódásos helyzeteket és az egysávos közlekedést, legfeljebb 50 km/órás sebességig. Ezekben a szituációkban a vezetők elengedhetik a kormányt és levehetik a szemüket az útról, vagyis a rendszer kéz nélküli, szem nélküli üzemmódot tesz lehetővé.

Az Arcfox Alpha S esetében a 3-as szintű funkció Pekingben használható, egysávos közlekedés során autópályákon és városi gyorsutakon, legfeljebb 80 km/órás sebesség mellett.

Miért fontosabb ez, mint a Mercedes Drive Pilot?

Első pillantásra mindez hasonlíthat a Mercedes-Benz Németországban már engedélyezett Drive Pilot rendszeréhez, amely szintén korlátozott körülmények között működik. A kínai döntés jelentősége azonban ennél jóval nagyobb. Ez az első alkalom, hogy országos szintű termékszabályozási jóváhagyás született 3-as szintű vezetési funkciókra, nem csupán helyi, ideiglenes tesztengedélyek.

Bár a rendszerek egyelőre csak meghatározott városokban és útszakaszokon használhatók, a MIIT döntése megnyitja az utat a későbbi országos kiterjesztés előtt. Ugyanakkor minden új területen továbbra is szükség lesz helyi engedélyekre.

Mit jelent pontosan a 3-as szintű automatizált vezetés?

3-as szintű automatizált vezetés a fejlett vezetéstámogató rendszerek, vagyis az ADAS kategóriájába tartozik. Ilyenkor az autó bizonyos körülmények között teljes mértékben átveszi a vezetési feladatokat, ugyanakkor a sofőrnek mindig készen kell állnia arra, hogy felszólítás esetén visszavegye az irányítást.

A Mercedes Drive Pilot rendszerénél például a vezető leveheti a kezét a kormányról és a tekintetét az útról, akár a mobiltelefonját is használhatja, de a jármű jelzésére legfeljebb tíz másodpercen belül köteles visszavenni az irányítást. A rendszer jelenleg autópályákon és legfeljebb 95 km/órás sebességig engedélyezett. Hasonló korlátozások érvényesek a kínai Arcfox és Deepal modellekre is.

Mi jön a 3-as szint után?

A 3-as szintű automatizált vezetés a következő években várhatóan egyre elterjedtebbé válik, mind flottajárművekben, mind magántulajdonú autókban. A következő lépcsőfok a 4-es szint, amely jelenleg elsősorban a robotaxik világához kötődik. Ezek a járművek előre feltérképezett területeken teljesen sofőr nélkül közlekedhetnek, akár kormány és pedálok nélkül is.

Az 5-ös szint jelenti a teljes autonómiát, ahol az autók minden körülmény között, földrajzi és sebességkorlátozás nélkül képesek önállóan közlekedni, ám ez egyelőre még távoli cél marad.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!