Vége az F-150 Lightningnak? A Ford feladhatja az elektromos pickup álmát!

0

A Ford F-150 Lightning elektromos pickup jövője komoly veszélyben van. Az Egyesült Államokban a gyártás már jelenleg is szünetel, miután alumínium-beszállítói problémák miatt leállt a termelés. Az amerikai üzleti sajtó szerint a vállalat vezetői intenzív tárgyalásokat folytatnak arról, hogy van-e még értelme folytatni a modell gyártását, vagy végleg kikerül a kínálatból.

A gyenge eladások és a megszűnt támogatások állhatnak a háttérben

Wall Street Journal értesülései szerint a döntés mögött az elektromos autók eladásainak meredek visszaesése áll. Az amerikai állami támogatások megszűnése különösen érzékenyen érintette a Fordot, amely attól tart, hogy a kereslet tovább esik. Már októberben 24%-kal csökkent az elektromos Fordok értékesítése, és ebből mindössze 1500 darab volt F-150 Lightning.

A lap szerint a legnagyobb veszteséget a nagy méretű elektromos pickupok és SUV-ok szenvedték el. A Ford elektromos részlege 2023 óta több mint 13 milliárd dolláros veszteséget termelt, így nem lenne meglepő, ha a cég a legdrágább, legveszteségesebb modelljét áldozná fel.

Leállás, tűz és gyártási válság a háttérben

Az F-150 Lightning gyártása október óta áll, miután a fő beszállító, a Novelis üzemében tűz ütött ki. Ez nem az első alkalom, hogy gondok adódnak: 2023-ban akkumulátorproblémák miatt hónapokra leállt a termelés. Most a Ford a hagyományos, belső égésű motorral és hibrid hajtással készülő F-150 modellekre összpontosít, amelyek gyártása zavartalanul folyik.

A vállalat szerint a belső égésű változat kevesebb alumíniumot igényel, ezért a jelenlegi anyaghiány idején ez az opció előnyt élvez. A tűz okozta szállítási fennakadások akár egymilliárd dollár profitkiesést is jelenthetnek, amit a Ford ezer új dolgozó felvételével próbál ellensúlyozni.

Az F-150 Lightning egykor a Ford elektromos zászlóshajója volt

Amikor 2021-ben bemutatták, az F-150 Lightning a Ford elektromos stratégiájának központi eleme lett. A pickup jobb eladásokat produkált, mint a Tesla Cybertruck vagy a Rivian R1T, ám a szegmens összességében továbbra is gyenge keresletet mutat.

2024 harmadik negyedévében a Ford 10 000 darabot adott el a modellből, ami rekordnak számított – de valószínűleg csak azért, mert sokan az adókedvezmények lejárta előtt vásárolták meg az autót. Azóta az érdeklődés drasztikusan visszaesett, miközben a gyártás továbbra is szünetel.

Az amerikai elektromos pickupok piaca megtorpant

A tágabb kontextus sem kedvez a Fordnak. Az amerikai elektromos pickupok piaca gyakorlatilag lelassult. A Trump-adminisztráció idején bevezetett új szabályozások és a tartósan alacsony üzemanyagárak miatt az átállás nehézkes.

Egy New Jersey-i autókereskedő, Adam Kraushaar szerint: „Egyszerűen nincs kereslet az F-150 Lightningra és más nagy méretű elektromos pickupokra. Nem is rendelünk sokat belőlük, mert nem tudjuk eladni őket.”

A trendet más gyártók is követik: a Stellantis elvetette a Ram elektromos pickup tervét, a Tesla Cybertruck eladásai is visszaestek, a Rivian pedig tömeges elbocsátásokba kezdett.

A Lightning lehet az első nagy amerikai elektromos áldozat

Wall Street Journal szerint, ha a Ford valóban megszünteti az F-150 Lightning gyártását, az „Amerika első komoly elektromos autós áldozata” lehet. A michigani Rouge Electric Vehicle Centre sorsa is kérdéses, ahol a modell eddig készült. Az Insider szerint a Ford átállhat kisebb és olcsóbb elektromos modellek gyártására, ami illeszkedne a piaci trendekhez.

A Ford egyelőre csak annyit közölt: „A megfelelő időben folytatjuk majd a termelést.”

Ezzel azonban sokan már úgy értelmezik, hogy a Ford kész feladni az F-150 Lightningot, és új irányt keres az elektromos stratégiájában.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!