Európa elbukhatja a legaranyosabb elektromos járművét

0

Microlino, a svájci elektromos kabinroller, hamarosan Kínában készülhet, mivel a gyártó család – az Ouboter família– egyre elégedetlenebb azzal, ahogyan Európa kezeli a könnyű elektromos járművek piacát. A vállalat alapítója, Wim Ouboter, valamint fiai, Oliver és Merlin Ouboter szerint az európai hatóságok nem biztosítanak elegendő támogatást és elismerést az ilyen járműkategóriáknak. Emiatt a család új kontinenseken keres lehetőséget a gyártás és a nemzetközi terjeszkedés folytatására.

70 millió frank befektetés és 4800 legyártott jármű

A Microlino eddigi termelésébe mintegy 70 millió svájci frankot fektettek, és 4800 darabot gyártottak le az olaszországi Torinóban. A projekt kezdetben a városi mobilitás fenntartható alternatíváját kívánta megteremteni, de a család szerint Európa nem értékeli eléggé az ilyen kezdeményezéseket. Miközben a nagy autógyártók állami támogatásokban és adókedvezményekben részesülnek, a Microlino és más mikromobilitási megoldások hátrányos helyzetbe kerülnek.

Az európai szabályozás akadályozza a mikromobilitást

A Microlino a kompakt L7e kategóriába tartozik, amelynek járművei nem kapnak sem CO₂-kvótát, sem adókedvezményt, ellentétben a nagyobb elektromos autókkal. Sőt, ezekre a járművekre importvámokat is kivetnek, ami jelentősen csökkenti a versenyképességüket.

A szabályozási zűrzavar tovább nehezíti a helyzetet: Svájcban kis motorkerékpárként, míg import esetén személyautóként kezelik a Microlinót. Ez bürokratikus akadályokat és többletköltségeket eredményez, ami elriasztja a lehetséges vásárlókat és partnereket is.

Kína lehet a jövő kulcsa

Az Ouboter család szerint a kínai gyártás feleannyiba kerülhetne, mint az európai. Emellett kínai befektetők is érdeklődnek a márka iránt. „Ha Európa nem lép, a gyártás a jövőben nem itt fog zajlani” – mondta Wim Ouboter a svájci sajtónak. Kína bőkezű állami támogatásokatadómentességet és gyorsabb gyártási engedélyezést kínál az elektromos járműiparnak. Ez a kedvező környezet vonzó alternatívává teszi a gyártás áthelyezését, különösen olyan innovatív, kis szériás márkák számára, mint a Microlino.

Indiát is vizsgálták, de Kína a befutó

Az év elején az Ouboter család Indiát is potenciális gyártási helyszínként vizsgálta, azonban Kína pénzügyi ösztönzői és ipari infrastruktúrája jóval előnyösebbnek bizonyult. Ennek ellenére a márka továbbra sem adja fel az európai jelenlétet.

Brüsszeli Autószalonon például bemutatták a Microlino új, továbbfejlesztett változatát, ami azt jelzi, hogy az Ouboter család kitart a mikromobilitás eszméje mellett. Még ha a jövőbeli gyártás nem is Európában, hanem Ázsiában zajlik majd, a Microlino európai szellemisége és célja – a városi zöld mobilitás elérhetővé tétele – tovább él.

Microlino története jól példázza az európai elektromobilitási szabályozás ellentmondásait. Míg a kontinens zöld átállásról beszél, a gyakorlatban a kisebb, innovatív szereplők nehezen találnak helyet a piacon. Ha Európa nem nyit a mikromobilitás felé, könnyen lehet, hogy a jövő városi közlekedésének ikonikus járművei már Kínában készülnek.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!