Bekebelezi a Zeekr kínai elektromosautó-gyártót a Geely

0

Egy évvel a tőzsdei debütálást követően a kínai Geely úgy döntött, hogy kivonja prémium elektromosautós márkáját, a Zeekrt a New York-i Értéktőzsdéről. A döntés nemcsak gazdasági szempontból jelentős, hanem politikai üzenetet is hordoz, különösen az Egyesült Államok és Kína közötti fokozódó kereskedelmi feszültségek fényében.

2,4 milliárd dolláros ajánlattal venné vissza a Zeekrt a Geely

Geely összesen 2,4 milliárd dollárt ajánlott fel a még nyilvánosan forgalomban lévő Zeekr-részvények felvásárlására. Ez 37,2 százalékos részvénycsomagot jelent, amelyet részvényenként 2,687 dolláros áron szereznének meg – ez közel 19 százalékos prémiumot jelent a május 6-i záróárhoz képest. Az ügylet lezárását 2025 utolsó negyedévére tervezik, és ezzel a Zeekr ismét teljes egészében a Geely tulajdonába kerülne.

Ez a lépés része a Geely átfogó vállalati racionalizálási stratégiájának, amely során a cég márkaportfólióját koncentráltabbá és hatékonyabbá kívánja tenni.

Tőzsdei kivonulás: gazdasági és politikai okok is közrejátszanak

A Zeekr 2024 májusában lépett a tőzsdére, és akkor még 441 millió dollár friss tőkét vont be, piaci értéke pedig 6,8 milliárd dollárra rúgott. Azóta azonban megváltozott a geopolitikai környezet: az Egyesült Államok drasztikus importvámokat vetett ki a kínai elektromos járművekre.

A szigorú szabályozás ellehetetleníti a kínai elektromos autók amerikai exportját, ezért a Zeekr számára elveszett az amerikai piac, és ezzel az amerikai tőkepiac jelentősége is megkérdőjeleződött.

Szinergiák kihasználása, költségcsökkentés, innováció

A Geely szerint a tőzsdei kivezetés révén hatékonyabban tudják kihasználni a csoporton belüli szinergiákat, és költségmegtakarítást érhetnek el a kutatás-fejlesztés, a gyártás és az ellátási lánc optimalizálásával. Az elemzők szerint ez fokozza a Zeekr technológiai fókuszát, és csökkenti a működési bizonytalanságot.

A márkát irányító stratégiai átalakítások már korábban elkezdődtek: a Volvo például eladta a Lynk & Co.-ban birtokolt 30 százalékos részesedését a Zeekrnek, amely ezzel 2025 elejére 51 százalékos többségi tulajdonossá vált, míg a Geely megtartotta a maradék 49 százalékot.

A Zeekr továbbra is prémium kihívó marad a globális piacon

Zeekr 2021-es indulása óta a Geely prémium elektromos márkaként pozicionálta, célzottan a Tesla, Nio, Xpeng és Lucid szintű szereplők ellenében. Innovációs irányvonalát olyan technológiák jellemzik, mint a szilárdtest-akkumulátor, a szoftveralapú járműarchitektúra, valamint a fejlett autonóm vezetési rendszerek.

A modellpalettát olyan járművek képviselik, mint a Zeekr 001 és a Zeekr 7X, amelyek nagy hatótávolságot és prémium színvonalat kínálnak. Európai és délkelet-ázsiai terjeszkedési céljaikat a tőzsdei kivonulás nem befolyásolja közvetlenül, de a nemzetközi tőkepiacokhoz való hozzáférés szűkülhet.

Stabilabb működés, kisebb kockázat: ez lehet a kivonulás valódi nyeresége

A teljes integráció révén a Zeekr egységesebb vállalati irányítás alatt működhet, mentesülve az amerikai szabályozási környezet kiszámíthatatlanságától. Ez lehetőséget ad arra, hogy a vállalat fókuszáltabban reagáljon a piaci és technológiai változásokra, miközben kisebb a politikai kitettsége.

Hogy a lépés milyen hatással lesz a Zeekr hosszú távú nemzetközi növekedésére, az a következő évek során derül majd ki. Az azonban biztos, hogy a Geely továbbra is komolyan számol a prémium elektromos szegmenssel, és a Zeekr ebben kulcsszerepet játszik majd.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!