A vietnámi VinFast drasztikus átalakításba kezd Európában: a vállalat minden bemutatótermét és szervizközpontját bezárja a kontinensen május 9-ig. Ezzel teljesen felszámolják a közvetlen értékesítés rendszerét, amely a Tesla modelljét követte.
A bezárások időzítése és a dolgozók sorsa
A német Elektroauto-News.net információi szerint május 2-án belső értekezleten ismertették a következő lépéseket, köztük a kulcsfontosságú dátumokat: „Május 9. – bemutatótermek bezárása, Május 22. – végkielégítési megállapodások lezárása, Második negyedév – eszközök értékesítése, bérleti szerződések felmondása.”
A források szerint az alkalmazottak 90 százalékát elbocsátják, ami már május elején ismertté vált számukra. Az elbocsátások az értékesítési struktúra radikális újratervezésével függnek össze.
A háttér: gazdasági nyomás és működési kihívások a VinFast-nál
A VinFast belső dokumentuma szerint: „A folyamatos bizonytalanság miatt lehetetlenné vált a folytatás – a közvetlen értékesítési modell már nem működik.” A döntés makrogazdasági tényezők, kereskedelmi feszültségek, vámok és a piac kiszámíthatatlansága miatt született meg. Az eddigi modell nem bizonyult fenntarthatónak.
Új stratégiai irány: kereskedőkön keresztül történő értékesítés
A jövőben a VinFast járművei hagyományos autókereskedésekben lesznek elérhetők. Ez éles váltás a korábbi stratégiához képest, és a megmaradó alkalmazottakat ezekhez az új partnerekhez irányíthatják. Bár konkrét nevek még nem ismertek, a vállalat célja egy új, kiterjedt márkakereskedői hálózat kiépítése Európa nagyvárosaiban.
Nemcsak Európa érintett – amerikai kivonulás is zajlik
Ez a lépés nem elszigetelt eset: az Egyesült Államokban is bezárják a 38 bemutatótermet, amelyek 16 államban működtek. Helyette franchise-rendszer bevezetését tervezik, ahogy azt a 2024-es éves jelentésük is megerősíti.
A VF 6 modell indulása – folytatódik az európai jelenlét?
A VF 6 modell kiszállításai megkezdődtek, így az új stratégia ellenére nem szűnik meg teljesen a márka jelenléte Európában. A VF 6 a nagyobb VF 8 után a második európai típus.
Bár a VinFast 2023-ban 97 400 elektromos autót értékesített – háromszor annyit, mint egy évvel korábban –, ezek túlnyomó része Ázsiában talált gazdára. Ennek ellenére 3,18 milliárd dolláros nettó veszteséget szenvedtek el, szemben az 1,8 milliárd dolláros árbevétellel.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!