Magyarország is versenyben van az MG első európai gyáráért

0

kínai SAIC-csoporthoz tartozó MG Motor hamarosan bejelenti, hol építi fel első európai gyártóüzemét. A vállalat döntését megbízható források szerint már idén nyáron nyilvánosságra hozhatja. Az új üzem nem egy meglévő gyár átvételére épül, hanem teljesen új beruházásként valósul meg. A tervezett gyártókapacitás évi 100 000 darab jármű, a beruházás után pedig 12–16 hónapon belül elindulhat a termelés. A hosszabb távú tervek szerint egy második, hasonló kapacitású gyár is létesülne, a meglévő bővítése helyett.

Geopolitikai és gazdasági szempontok alakítják a döntést

A SAIC már 2023-ban jelezte, hogy az MG4 elektromos modell gyártását Európába kívánja helyezni – még azelőtt, hogy az EU bevezette a 35,3%-os különvámot a kínai elektromos járművekre. Ez a vámintézkedés azóta komoly befolyással lett a beruházási döntésekre. A kínai kormány figyelmeztette a gyártókat, hogy kerüljék azon EU-tagállamokat, amelyek támogatták a vám bevezetését. Ebbe a kategóriába tartozik például Spanyolország, amely korábban favoritként szerepelt Galíciával – kiváló tengeri kapcsolatai révén az Egyesült Királysággal, az MG legnagyobb európai piacával.

A vámellenes országok közé tartozik viszont Németország, Magyarország, Szlovákia és Szlovénia. Ezek közül Magyarország már korábban is felmerült lehetséges helyszínként, elsősorban az állami támogatások, valamint az olyan kínai szereplők jelenléte miatt, mint a BYD, CATL vagy Eve Energy. Ezek a befektetések nemcsak logisztikai előnyt, hanem politikai támogatást is biztosítanak az MG számára.

A SAIC politikai beágyazottsága is számít

Bár a SAIC hivatalosan nem számít kínai állami vállalatnakerős politikai befolyás alatt áll, mivel Shanghai tartomány irányítása alá tartozik. Ez azt is jelenti, hogy a döntéshozatali folyamat figyelembe veszi a kínai külpolitikai irányvonalakat, így különösen érzékeny a vámügyekre és geopolitikai szövetségekre.

Az MG pozíciója Európában: stabil, de nem látványosan növekvő

2024-ben az MG Motor 243 395 járművet értékesített Európában, ami 5,1%-os növekedést jelent 2023-hoz képest. Ugyanakkor az elektromos modellek részaránya 47%-ról 30%-ra esett vissza, ami komoly piaci kihívásokat jelez. Ennek ellenére az MG továbbra is a legsikeresebb kínai márkák egyike a kontinensen, és új modellekkel is készül: nemrég mutatta be az MG4 új generációját, valamint készül az MG ZS EV utódja, amely az MG S5 EV nevet viseli, és kifejezetten az európai piacra készül.

Magyarország: stratégiai előnyök és potenciál

A lehetséges helyszínek közül Magyarország emelkedik ki több szempontból is. Az ország vámszempontból semlegesnek számít, miközben erős kínai ipari jelenléttel rendelkezik. A korábban bejelentett BYD autógyár, CATL akkumulátorgyár és Eve Energy beruházások egyértelműen megmutatták, hogy a magyar kormány nyitott és támogató a kínai befektetésekkel szemben. Emellett központi fekvése, fejlett autóipari infrastruktúrája és gyors adminisztrációs engedélyezése is vonzóvá teszi a beruházók számára.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

e-cars.hu
Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!