Több ezer alkalmazottat bocsát el az Audi

0

Az Audi vezetése és a munkavállalói érdekképviselet egy nagyszabású költségcsökkentési csomagot dolgozott ki, amelynek értelmében 2029-ig akár 7 500 munkahelyet is megszüntethetnek Németországban. A Volkswagenhez hasonlóan az Audi is költséghatékonysági intézkedésekkel próbál alkalmazkodni az autóipar kihívásaihoz, azonban nem tervez üzembezárásokat – egyedüli kivétel a brüsszeli gyár ahol már nem gyártanak autókat.

A vállalat elsősorban a nem termelési területeken hajt végre leépítéseket, továbbá csökkenti az alkalmazotti bónuszokat és a vezetői fizetéseket. Ugyanakkor a cég a kiszervezett fejlesztési szolgáltatások visszaállításával próbálja mérsékelni a létszámleépítést, ezzel biztosítva a németországi munkahelyek egy részének megtartását.

Egymilliárd eurós megtakarítás és szakaszos leépítés

hétfőn bemutatott tervek szerint az Audi évi egymilliárd euró megtakarítást kíván elérni, elsősorban a neckarsulmi és ingolstadti telephelyeken. Az elbocsátások fokozatosan zajlanak:

  • 2027 végéig 6 000 munkahely megszűnik,
  • 2028-2029 között további 750 főt építenek le.

Ezzel párhuzamosan a vállalat munkahely-biztonsági programját meghosszabbítja 2033 végéig, ami egyfajta garanciát nyújt a még meglévő állások számára.

Nyolcmilliárd eurós beruházás és az e-mobilitás fejlesztése

A költségcsökkentési intézkedések mellett az Audi 2029-ig nyolcmilliárd eurós beruházást tervez németországi üzemeibe. Az összeg jelentős részét az elektromos modellek gyártásának fejlesztésére fordítják.

neckarsulmi gyár egy új, még nem meghatározott elektromos modellt kap, míg Ingolstadtban az Audi A6 e-tron és Q6 e-tron mellett egy belépő szintű e-modell is készül majd. Ez az üzemi dolgozók számára jó hír, mivel a vállalat a belső égésű motorok gyártását nem 2030-ban, hanem csak 2033-ban állítja le.

Csökkenő eladások és növekvő piaci nyomás

Az Audi 2024-ben 1,67 millió autót adott el, ami 12%-os csökkenést jelent 2023-hoz képest. Az elektromos modellek értékesítése 164 500 darabra csökkent (-7,8%), így az Audi elektromos autóinak részesedése mindössze 10%. Továbbá a négykarikás vállalat komoly nehézségekkel küzd a kínai és amerikai piacokon is, mivel Kínában az Audi elektromos modelljei jelenthetik a megoldást, de a rendkívül erős verseny miatt nehézségekbe ütközik, míg az Egyesült Államokban hátrányban van a Mercedeshez és a BMW-hez képest, mert nem rendelkezik helyi gyártóüzemmel, így sokkal érzékenyebben érinti az esetleges vámvita.

Amerikai gyártás lehetősége, de egyelőre bizonytalan

Az Audi fontolgatja egy amerikai gyár építését, hogy csökkentse az USA-ban bevezetett vámok hatását. A Porsche is hasonló helyzetben van, de egy ilyen gyártóüzem felépítése hatalmas befektetést és többéves munkát igényel, így a döntés még nem végleges.

Mit jelent mindez az Audi jövője szempontjából?

német prémium autógyártó komoly átalakuláson megy keresztül, amelynek célja a költséghatékonyság növelése és az elektromobilitás megerősítése. Ennek érdekében az Audi létszámcsökkentéssel és beruházásokkal próbál egyensúlyt teremteni, miközben az elektromos modellek fejlesztésére és gyártására fókuszál, ugyanakkor hosszabb ideig fenntartja a belső égésű motorok gyártását, és új piacokat, valamint gyártási lehetőségeket keres a növekedés érdekében.

Bár az elbocsátások elkerülhetetlenek, az Audi továbbra is elkötelezett a németországi gyártás fenntartása mellett, és a hosszú távú stratégiáját az elektromos mobilitásra építi.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!