A legnagyobb brit autóipari szövetség szerdán sürgette a kormányzatot, hogy mielőbb lépjen közbe az elektromos járművek iránti gyenge kereslet és az átállás során kialakult fenntarthatatlan üzleti költségek miatt.
A Brit Autógyártók és Autókereskedők Szövetsége (SMMT) közleményében rámutatott: számításaik szerint az elektromos járművekre vonatkozó, folyamatosan növekvő értékesítési kvóták kötelező teljesítése, valamint a gyenge kereslet együttes hatása idén körülbelül 6 milliárd fonttal (megközelítőleg 3 ezer milliárd forinttal) növeli a brit autóipar költségeit.
Az SMMT figyelmeztetett, hogy mindez súlyos következményekkel járhat az ágazati vállalkozások életképességére és az iparági munkahelyekre nézve.
A jelenlegi brit szabályozás előírja, hogy az idei évben az újonnan értékesített személyautók 22%-ának, a kisteherautók 10%-ának elektromos meghajtásúnak kell lennie. Amennyiben a gyártók túllépik a belső égésű motoros járművekre vonatkozó kvótát, minden egyes jármű után 15 ezer fontot (7,4 millió forintot) kötelesek büntetésként megfizetni.
2024-től tovább szigorodnak az előírások: az elektromos autók és kisteherautók minimális aránya a teljes értékesítésen belül 28%-ra, illetve 16%-ra nő. Emellett a munkáspárti brit kormány már jelezte, hogy vissza kívánja állítani az eredeti, 2030-as céldátumot, amely után tilos lesz új benzin- és dízelüzemű személyautók és furgonok forgalomba helyezése. Ez a határidő korábban a konzervatív kormány döntése nyomán 2035-re tolódott.
Az SMMT szerdai közleménye szerint a jelenlegi értékesítési trendek alapján idén várhatóan csak 363 ezer új elektromos személyautót fognak eladni, ami az előírt 22%-os minimális kvóta helyett mindössze 18,7%-os piaci részarányt jelent.
A furgonok piacán a helyzet még aggasztóbb: az ágazati szervezet becslése szerint 2024-ben csupán 20 ezer darabot sikerül értékesíteni, ami a 10%-os kötelező kvóta helyett mindössze 5,7%-os arányt érne el.
Az SMMT szerint a gyártók ebben a helyzetben kénytelenek saját forrásaikból támogatni az elektromos járművek eladásait. Csak 2023-ban 4 milliárd font értékben kínáltak árengedményeket, miközben a kvóták teljesítésével járó egyéb költségek miatt az ágazat 2024-re összesen 6 milliárd font többletkiadással számol, ami hosszú távon fenntarthatatlan.
Jonathan Reynolds üzleti ügyi miniszter szerdán bejelentette, hogy a kormány gyorsított konzultációt indít az ágazati szereplőkkel a helyzet megoldása érdekében. Ugyanakkor nem tett ígéretet arra, hogy meghosszabbítanák a belső égésű motorral szerelt autók és furgonok értékesítésének tilalmára kitűzött határidőt.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!