A különleges vámok bevezetésére reagálva a kínai kormány állítólag utasította a nagy kínai autógyártókat, hogy állítsák le a jelentős beruházásokat Európában – különösen azokban az országokban, amelyek a vámok mellett szavaztak.
A kínai elektromos autók térnyerésének kérdése sokak számára nem olyan egyértelmű, mint azt az Európai Unió döntése jelzi. A tanács közel egy év vizsgálódás után jutott arra az álláspontra, miszerint a Kínában készülő kínai márkájú elektromos autókra büntetővámot kell kiróni. A vizsgálat arra jutott, hogy a kínai BEV-értéklánc tisztességtelen támogatásban részesült, ezért az EU kedden kiegyenlítő vámokat vetett ki a Kínából származó BEV-ekre. Ezek a vámok öt évig érvényben lesznek, és a szokásos 10 százalékos importvámot is meghaladják.
A vám mértéke gyártónkként különböző, ennek mértéke attól is függ, hogy az adott márka mennyire működött együtt az EU vizsgálóbizottságaival a témában. A bizottság egyedi vámokat vezetett be a vizsgált kínai gyártókra: a BYD 17,0%, a Geely 18,8%, míg a SAIC 35,3% vám alá esik. Az uniós vizsgálatban együttműködő további kínai elektromos járműgyártókra átlagosan 20,7 százalékos vámot szabtak ki. Azokra a gyártókra pedig, amelyek nem működtek együtt, a maximális, 35,3 százalékos vámot kell alkalmazni.
Már a döntés meghozatala előtt voltak olyan hírek, hogy Kína ezt nem fogja annyiban hagyni és több verzió is volt arról, hogy a kínai kormányzat miként fog reagálni az EU döntésére. Sokan úgy vélték, hogy Kína is büntetővámot ró majd ki az európai márkákra, aminek leginkább a nagy német nevek szívhatták volna a fogukat, hiszen az így is alaposan elapadt pénzekből még kevesebb lett volna. Erről szerencsére egyelőre nincs szó, Kína első körben más területen vág vissza: a különleges vámok bevezetésére reagálva a kínai kormány arra utasította a hazai autógyártókat, hogy állítsák le a nagy beruházásaikat Európában – különös tekintettel azokra az országokra, amelyek a vámok mellett szavaztak.
A kormány befolyása ott különösen erős, ha az állami tulajdonú autógyártókról van szó, tehát jó eséllyel szembesülhetnek a kínai beruházások visszavonásától 10 tagállam, köztük Franciaország, Lengyelország és Olaszország támogatta a vámokat. Olaszország esetében már meg is van a válaszlépés, a Dongfeng nagyszabású autógyárának megépítése visszavonásra került, de a szintén nagy játékos Changan is visszalépett az olaszországi bevezetéstől.
A javaslat ellen volt többek között Magyarország és Németország is, így jó kérdés, hogy a németekkel szemben (pld.: VW Csoport, BMW, Mercedes-Benz) lesz-e valamilyen kedvezőtlen lépés. Magyarországi projektet nem fenyeget veszély, sőt, a legnagyobb elektromos autógyártó, a BYD a szegedi gyárépítése mellett fontolgatja, hogy Magyarországra helyezi európai központját. Mindeközben a BYD eladásai rekordmagasságokban vannak.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!