Amikor felmerült a lehetőség egy Mercedes-Benz EQA 250+ modell tesztelésére, nagyjából rögtön igent mondtam, hiszen kíváncsi voltam, hogy egy közel 2 tonnás crossover formájú elektromos autó mit mutathat a hétköznapokban. Nagyjából egy éve, hogy a nagy testvér EQE SUV változatát volt alkalmam tesztelni, így kíváncsi voltam, mit ad ki az EQA-val tölthető pár nap végül.
Na de mielőtt rátérnék a konkrét autóra, gyorsan nézzük meg, miről is van szó. Az EQA 2021 januárjában mutatkozott be, nagyjából a GLA méreteivel és formavilágával. A hasonlóság itt nem ér véget, hiszen ugyanazzal az MFA2 architektúrával rendelkezik mint a belsőégésű GLA. A 4,47 méteres EQA csak 6 centiméterrel hosszabb, mint a GLA – a növekedés talán betudható az aerodinamikai fejlesztéseknek. Azonban a szélességük és a tengelytávjuk megegyezik (1834 és 1620 mm), viszont az EQA magasabb, mint a GLA: 1,62 méter szemben a 1,61 méterrel. További változás, hogy helykínálatban is kevesebb hellyel rendelkezik az elektromos EQA, ugyanis a belsőégésű testvére 435 literes csomagtartója helyett itt csak 340 literrel lehet gazdálkodni.
Technika szempontjából az EQA 250 gyomrába 66,5 kWh, míg a most bemutatandó 250+ aljába 70,5 kWh ténylegesen használható kapacitás került telepítésre. Az autó rendszerfeszültsége 400 V, az AC töltés 11 kW, míg a DC töltés max. 100 kW teljesítménnyel valósul meg. Előbbi esetében jó tudni, hogy felár ellenében a 22 kW-os lehetőség is adott. Az autó teljesítménye 140 kW (190 LE). Na de ennyit a száraz adatokról, jöjjön az EQA 250+!
A első, amit rögtön látni rajta, hogy bár nem egy kifejezetten nagy autó, de igen jól használható a hétköznapokban és a magam 174 cm-es magasságára állított első ülés mögött még igen látványos lábtér marad a hátul utazóknak, ami igazán jó hír. A csomagtéren nagyon nincs mit vitázni, vásárlás előtt érdemes személyesen megnézni, akár ezt a konkrét autót biztosító Pappas Auto 13. kerület, Kárpát utcai kirendeltségében.
Az autó már az ajtó csukódásában is tükrözi a Mercedes-Benz-adta minőséget és bár az utastérben még található azért fényes fekete felület, a felhasznált anyagok és azok beépítése körül nem igazán lehet panasz. Az MBUX fedélzeti rendszernek is otthont adó két kijelző fényereje mindig kiváló volt, még napsütésben is és a rajta futó fedélzeti rendszer is gyorsan, akadás mentesen tette a dolgát a nálam töltött napokban. Külön kiemelném, hogy a navigáció jól használható és pontos is, nem volt szükségem a telefonom elővételére. Amúgy a telefon Bluetooth párosítása gyorsan és hiba nélkül sikerült, ebben is jó a rendszer.
A hangulatvilágítás ebben az autóban is elérhető, személy szerint nekem tetszik ez a lehetőség, éjszakai vezetés mellett nagyon sokat dob az utastéren és az EQA szerencsére nagyon jól megoldotta ezt a feladatot is. Akárhova néztem az autóban, mindenhol szépen kidolgozott megoldások vártak, rengeteg pakolóhely, pohártartó és USB-C töltőaljzata várja az utasokat és a kezelőszervek is igényesen kidogozottak. Kifejezetten tetszett, hogy a klímához szükséges kapcsolók fizikai gombokat kaptak (a hármas légbeömlő alatti gombsor), illetve a hangerőnek és a vezetési módozatoknak is jutott dedikált fizikai gomb.
A külső és belső dolgok után térjünk rá az igazi lényegre, vagyis arra, hogy milyen vezetni a megújult EQA-t és milyen a fogyasztása. Az EQA 250+ átvétele után rögtön nulláztam minden fogyasztási adatot, ennek ellenére ami rögtön feltűnt a Székesfehérvárra vezető hazaúton az M7-es autópályán, hogy az autó fogyasztása 17,5 kWh környékén alakult, amit furcsálltam. Legalább 21-22 kWh-t vártam a 2 tonnás autótól. Pedig ez az érték nem változott, sőt, amint beértem a városba, még inkább tetszettek a kijelzőn megjelenő fogyasztási adatok. Jó kezdés, az biztos!
Az autóval ezután ugyanúgy közlekedtem, mint a sajátommal, értem ezalatt azt, hogy az EQA városi és lakott területen kívüli utakon is mozgott. Nagyon kényelmesen és dinamikusan lehet ezzel az elektromos autóval is közlekedni, a legjobb pedig az, hogy a tesztidőszak alatt egyetlen egyszer sem aggódtam azon, hogy vajon elég lesz-e az akkuban tárolt energia. Amíg ilyen módon használtam az autót, 13 és 15 kWh között mozgott a fogyasztási érték, ami szintén kiváló adat a saját meglátásom szerint. Azonban mindenképp akartam egy teszt-jellegű utat is, így úgy döntöttem, hogy elmegyek az autóval Székesfehérvárról Balatonszemesre.
Odafelé a 7-es utat választottam, nem akartam sietni, kirándulósra vettem a formát. Amikor a balatonszemesi vasútállomáson leparkoltam, az alábbi érték jött ki a fogyasztásra, szerintem kiváló lett: 96 km megtétele alatt az autó 11,9 kWh-t fogyasztott. A külső hőmérséklet 20 fok körül alakult, így klímát nem használtam.
Gondoltam, visszafelé autópályán jövök és klímázok is, hogy megnézzem mit mutat az autó. A pályára felhajtás előtt nulláztam az órát és a székesfehérvári lehajtónál rögtön megálltam fotózni, íme: 73 km autópálya, 24,5 fokos kinti hőmérséklet li klíma mellett 17,2 kWh fogyasztás jött ki.
De a tesztidőszak végére is igen baráti számok vártak, hiszen ebben a pár napban közel 600 km-t csavartam bele az EQA 250+ órájába, aminek nagyjából a fele autópálya volt, hiszen az autót is így hoztam el és vittem vissza. Ennek fényében igen kellemes, hogy 14,6 kWh fogyasztás lett a végső adat. Ez otthoni maximális 70 forintos árammal számolva közel 6000 Ft csupán, ugyanez egy 1,6 benzines autóval karcolja a 30 ezret. Akinek pedig napelem is van otthon, még ennyit sem kell fizessen az autózásért. Fontos megjegyezni, hogy a kinti hőmérséklet a közel ideális tartományban volt, így ha lesz rá mód, az autót ugyanezen útvonalakon télen is tesztelem majd.
Összességében azt tudom mondani, hogy egy nagyon jól fogyasztó elektromos autó a Mercedes-Benz EQA és bátran merném használni hosszabb autópályás utazásokra is, nagyon jó társ ebben az autó. Ténylegesen kihozható belőle a 450-500 km hatótáv egyetlen töltéssel, de egy 300 km-es autópályás út sem lesz probléma. A méretekről tényleg érdemes személyesen meggyőződni, de szerintem azzal sem lesz baj, ha nem akarjuk a fél házat/gyerekszobát mindig magunkkal vinni. A kiváló fogyasztáshoz pedig remekül illik a márka által biztosított minőség és kényelem.
Fontos tudni, hogy az új EQA 250+ alapára jelenleg 22 780 000 Ft, ám a cikk írásának időpontjában fut egy állami támogatás vállalkozások számára, amivel a forgalmazó direkt erre a célra konfigurált modellekkel és ezen felül még olyan extra kedvezményekkel készült, mint az ajándék 500 000 forintos Mercedes me Charge töltőkártya.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!