Egy szilárdtest-akkumulátorokat fejlesztő elektromosautó-akkumulátorgyártó, a Factorial Energy tőzsdére készül, miután valós közúti körülmények között több mint 745 mérföldes, azaz közel 1200 kilométeres hatótávot sikerült elérnie egyetlen töltéssel. A vállalat célja, hogy legkésőbb 2027-re sorozatgyártású elektromos autókban is megjelenjenek az új akkumulátorai.
Mercedes EQS-szel bizonyították a technológiát
A fejlesztés jelentőségét jól mutatja, hogy egy átalakított Mercedes-Benz EQS modellben tesztelték az új cellákat. A szeptemberben végrehajtott teszt során az autó megállás nélkül haladt több mint 1200 kilométert, miközben a végén még maradt némi töltés az akkumulátorban. A Mercedes mérnökei az eredményt „valódi gamechangernek” nevezték, ami ritka elismerés egy még fejlesztési fázisban lévő technológiánál.
Nagy gyártók álltak a projekt mögé
A Factorial Energy nem egyedül dolgozik a piacosításon. Együttműködik a Stellantis csoporttal és a Hyundai Motorvállalattal is, hogy a laboratóriumi eredményekből sorozatgyártásra alkalmas megoldások szülessenek. A Stellantis már 77 amperórás cellákat tesztelt, amelyek magas energiasűrűséget, gyors tölthetőséget és szélsőséges hőmérsékleteken is stabil működést mutattak.
SPAC-fúzióval érkezik a Nasdaqra
A következő növekedési szakasz finanszírozásához a cég a nyilvános tőkepiacokat is bevonná. Ennek részeként üzleti egyesülést készít elő a Cartesian Growth Corporation III nevű SPAC-vállalattal. A tranzakció lezárását 2026 közepére várják, ezt követően a Factorial a Nasdaq tőzsdén jelenne meg FAC ticker alatt. Az ügylet körülbelül 1,1 milliárd dollárra értékeli a céget, és nagyjából 100 millió dollár friss forrást biztosítana.
„Nem elmélet, hanem működő technológia”
A vállalat vezérigazgatója, Dr. Siyu Huang az üzletet kritikus fordulópontnak nevezte. „Bizonyítottuk, hogy a szilárdtest-platformunk azt nyújtja, amit az ügyfelek szeretnének: nagyobb hatótávot, kisebb tömeget és jobb költséghatékonyságot” – fogalmazott, hangsúlyozva, hogy a technológia már nem csupán laboratóriumi ígéret.
Nem csak elektromos autókban gondolkodnak
A Factorial tervei szerint az új akkumulátorok a védelmi iparban, a repülésben és a robotikában is megjelenhetnek, ahol a nagy energiasűrűség és a biztonság kulcsfontosságú. Huang egy, a The New York Times számára adott interjúban arról is beszélt, hogy 2027-ben már sorozatgyártású modellekben láthatjuk a technológiát, kezdetben prémium vagy nagy teljesítményű autókban, például a Dodge Charger Daytona esetében.
Új lendület az elektromos autóknak?
Bár egyes gyártók, köztük a Ford, az utóbbi időben visszafogták elektromosautós terveiket, a Factorial szerint éppen az ilyen következő generációs akkumulátorok adhatnak új lendületet a piacnak. „A jelenlegi akkumulátorok nem elég nagyok, nem elég könnyűek és nem elég hatékonyak” – fogalmazott Huang.
Hogy valóban a Factorial szilárdtest-akkumulátorai jelentik-e a megoldást az elektromos autók előtt álló kihívásokra, azt a következő évek döntik el, de a valós körülmények között elért 1200 kilométeres hatótáv mindenképpen komoly figyelmeztetés a versenytársaknak.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!













