A szilárdtest-akkumulátorok sorozatgyártását az autóipar már évek óta az egyik legnagyobb technológiai áttörésként várja. Az új akkumulátortechnológia a hagyományos lítiumion-megoldásokhoz képest nagyobb energiasűrűséget, gyorsabb töltést és magasabb biztonságot ígér, ami alapjaiban formálhatja át az elektromos autók jövőjét. Kínai iparági információk szerint ez az áttörés 2027 végére a Hongqi elektromos modelljeiben is megjelenhet, ami komoly presztízsértékkel bírna a márka számára.
Állami háttérrel gyorsulhat fel a fejlesztés
A Hongqi a FAW luxusmárkája, amely elsősorban az állami vezetők számára készített reprezentatív limuzinjairól ismert. A FAW előnyös helyzetben van, mivel alapító tagja annak a kínai ipari konzorciumnak, amelyet kifejezetten a szilárdtest-akkumulátorok fejlesztésének felgyorsítására hoztak létre. A projekt állami támogatást élvez, költségvetése 6 milliárd jüan, azaz nagyjából 730 millió euró, és célja, hogy a laboratóriumi eredményeket mielőbb ipari méretű gyártás kövesse.

A konzorciumban több meghatározó szereplő is jelen van, köztük a szintén állami SAIC, a magántulajdonú Geely, az autó- és akkumulátorgyártással egyaránt foglalkozó BYD, valamint a globális piacvezetők közé tartozó CATL és a fejlesztéseiről ismert WeLion.
Laboratóriumi áttörés, de reálisabb ipari számok
A WeLion nemrég 824 Wh/kg energiasűrűséget ért el szilárdtest-akkumulátorral, ami rendkívül ígéretes eredmény. A szakértők ugyanakkor hangsúlyozzák, hogy az első sorozatgyártású szilárdtest-akkumulátoroknál inkább 300–400 Wh/kg közötti érték tekinthető reálisnak. Ez még így is hatalmas előrelépés a jelenleg széles körben alkalmazott LFP-akkumulátorokhoz képest, amelyek jellemzően 150–180 Wh/kg energiasűrűséget kínálnak.
Már tesztelik a Hongqihez szánt cellákat
A CarNewsChina beszámolója szerint a FAW már 66 amperórás szilárdtest-cellsorozatok tesztgyártását is befejezte, és jelenleg 27 ipari partnerrel dolgozik együtt a kutatás-fejlesztés és a validáció területén. A konkrét cellagyártó kilétét egyelőre nem hozták nyilvánosságra, ami arra utal, hogy a technológia stratégiai jelentőségű, és a részleteket szűk körben kezelik.
Az eddigi információk alapján ezek a prototípus cellák kifejezetten a Hongqi felsőkategóriás szedánjai és SUV-modelljei számára készülnek. Elképzelhető, hogy a szilárdtest-akkumulátorok először különleges, hosszú hatótávú kivitelekben jelennek meg, hiszen az egyik legnagyobb előnyük éppen a jelentősen megnövelt hatótávolság. A jelenlegi tervek szerint 2027 végétől a Hongqi egyes csúcsmodelljei kis sorozatban már szilárdtest-akkumulátorral gördülhetnek le a gyártósorról.
Globális verseny az akkumulátorok jövőjéért
Fontos kiemelni, hogy nem a FAW az egyetlen gyártó, amely komoly jövőt lát ebben a technológiában. A Volkswagen már 2012 óta befektetője az amerikai QuantumScape vállalatnak, és tervei szerint technológiai licenc révén akkumulátorgyártó leánycége, a PowerCo saját szilárdtest-cellákat állíthatna elő. Eközben az Egyesült Államokban működő Factorial olyan partnerekkel dolgozik együtt, mint a Mercedes-Benz és a Stellantis, ami jól mutatja, hogy a szilárdtest-akkumulátorok körüli verseny globális szinten is egyre élesebb.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!













