A Volkswagen már nemcsak technológiai, hanem dizájnkérdésként is kezeli az önvezető autók jövőjét. Miközben az ID. Buzz AD már sorozatgyártásra kész autonóm jármű, a konszern most arra keresi a választ, hogyan nézzen ki egy olyan autó, amelyben nincs kormánykerék és pedál, és ahol a vezető szerepe teljesen megszűnik.
A megszokott recept: hagyományos autóból robotaxi
Az önvezető járművek fejlesztése eddig jellemzően meglévő modellekre épült. Így dolgozik a Waymo is, amely Jaguar I-Pace alapokra építi robotaxijait, miközben a kormány és a pedálok a tesztelés miatt megmaradnak. Hasonló megközelítést követ a Volkswagen ID. Buzz AD, amely az ALIKE projektben Hamburgban, valamint az Uberrel együttműködésben az Egyesült Államokban is forgalomba áll, Mobileye technológiával felszerelve.

Mi történik, ha eltűnik a kormány?
A VW-csoport felismerte, hogy ezek a járművek nem használják ki teljesen a belső térben rejlő lehetőségeket. Ha nincs kormány, pedál és klasszikus vezetőülés, akkor radikálisan új belsőépítészeti és formatervezési megoldások válhatnak lehetővé. Ezt az irányt képviselik olyan koncepciók is, mint a Tesla Cybercab vagy a Rimac Verne.
Gen.Urban: a Volkswagen válasza a városi robotaxikra
A Wolfsburg utcáin már közúton tesztelt Gen.Urban kutatójármű erősen emlékeztet a Rimac Verne-re. A kompakt, kétszemélyes elektromos jármű, az előrefelé csúszó ajtók és a letisztult forma tudatos dizájnválasztás eredménye. A hasonlóság nem véletlen, hiszen a Porsche – a VW-csoport részeként – jelentős tulajdonrésszel rendelkezik a Rimac Groupban, így a dizájninspiráció logikusan magyarázható.

Valódi városi forgalomban gyűjtenek tapasztalatot
A Volkswagen most új tesztfázist indított, amelyben a Gen.Urban közutakon, valós városi környezetben közlekedik. A cél annak megértése, hogyan érzik magukat az emberek egy teljesen önvezető autóban, mivel töltik az idejüket, milyen digitális tartalmakat használnak, és mennyire érzik magukat biztonságban és komfortosan – különösen gyermekek és idősebbek esetében.
UX, bizalom és ember–gép kapcsolat
A projektben a Volkswagen-csoport dizájnerei, szoftverfejlesztői és anyagspecialistái közösen vizsgálják az utasok viselkedését és interakcióit. Az így szerzett tapasztalatok a jövő Volkswagen, Audi, Porsche és más márkák UX-koncepcióinak alapját képezik majd.
„Az autonóm közlekedés technológiája rendkívül gyorsan fejlődik. A Gen.Urban kutatójárművünkkel pontosan meg szeretnénk érteni, hogyan élik meg az emberek az önvezető autózást. A pozitív ügyfélélmény kulcsa ugyanis a bizalom kiépítése – értelmes interakciókon, nyugodt atmoszférán és olyan intelligens asszisztensrendszereken keresztül, amelyek pontosan az utasok igényeire reagálnak. Végső soron a technológiának kell az emberekhez alkalmazkodnia, nem fordítva” – fogalmazott Dr. Nikolai Ardey, a Volkswagen Group Innovation vezetője, hozzátéve, hogy a megszerzett tapasztalatok hosszú távon az egész konszern számára hasznosak lesznek.
Így zajlik egy Gen.Urban tesztút
Egy tesztkör körülbelül húsz percig tart, és a wolfsburgi toronyépület látogatói parkolójából indul. Az útvonal szándékosan tartalmaz jelzőlámpás csomópontokat, körforgalmakat, lakóövezeteket, ipari területeket, útépítéseket és torlódásokat, hogy a városi közlekedés minden tipikus kihívását modellezze.
Személyre szabott élmény, biztonsági felügyelettel
A jelenlegi fázisban kizárólag Volkswagen-dolgozók vehetnek részt a programban. Az utasok már az utazás előtt beállíthatják preferenciáikat, a beszállás után pedig a jármű automatikusan alkalmazkodik hozzájuk. Bár a Gen.Urban 4-es szintű autonómiára készült, a fedélzeten továbbra is jelen van egy speciálisan képzett biztonsági sofőr, aki joystickes vezérléssel szükség esetén be tud avatkozni.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!













