Ez az akkumulátor mindent átírhat – rekordszintű energiasűrűséget ért el a WeLion

0

WeLion, egy kínai szilárdtest-akkumulátorokat fejlesztő vállalat jelentős technológiai áttörést jelentett be: laboratóriumi körülmények között 824 Wh/kg energiasűrűséget sikerült elérniük. Ez az érték nagyságrendekkel meghaladja a jelenleg széles körben alkalmazott lítiumion-akkumulátorok teljesítményét, miközben a vállalat hosszabb távú célja már az 1 000 Wh/kg-os határ átlépése.

Fontos ugyanakkor hangsúlyozni, hogy ez még nem piackész termék, hanem kutatás-fejlesztési eredmény. Az ipari méretű gyártás és a kereskedelmi alkalmazás továbbra is fejlesztési fázisban van.

Verseny a globális akkumulátoripar élmezőnyében

A WeLion nem egyedül dolgozik a szilárdtest-akkumulátorok fejlesztésén. A területen olyan nagy nevek is jelen vannak, mint a Mercedes partnereként ismert Factorial, vagy a Volkswagenhez köthető QuantumScape. A technológia lényege, hogy a hagyományos folyékony elektrolit helyett szilárd elektrolitot alkalmaznak a katód és az anód között, ami elméletileg nagyobb hatótávot, gyorsabb töltést és magasabb biztonságot kínál a mai lítiumion-megoldásokhoz képest. Ebben az összevetésben különösen figyelemre méltó, hogy míg más fejlesztők 350–500 Wh/kg-os célértékekről beszélnek, addig a WeLion már most 800 Wh/kg feletti adatokat kommunikál.

Már valós járművekben is jelen van a technológia

A vállalat előnye, hogy nem kizárólag laboratóriumi szinten dolgozik. Félszilárdtest-akkumulátorait a Nio egyes modelljeiben már alkalmazzák, így a WeLion gyakorlati tapasztalatokkal is rendelkezik. A most bejelentett eredményről Yu Huigen vezérigazgató számolt be, aki szerint: „Hosszú távon arra számítunk, hogy átlépjük az 1 000 Wh/kg-os határt is” A vezető ugyanakkor kiemelte, hogy a 824 Wh/kg még csak egy köztes állomás, nem a végső cél.

Óriási különbség a jelenlegi akkumulátorokhoz képest

Összehasonlításként a ma elterjedt LFP-akkumulátorcellák energiasűrűsége jellemzően 150–180 Wh/kg között alakul. Ehhez képest a WeLion által elért érték többszörös ugrást jelentene, ami alapjaiban változtathatná meg az elektromos járművek hatótávját és felhasználhatóságát. A cég egyelőre nem árulta el, milyen konkrét technológiai megoldásokkal kívánja hosszú távon megtartani ezt az előnyt a versenytársakkal szemben.

A költségek továbbra is komoly akadályt jelentenek

A Car News China beszámolója szerint Yu Huigen elismerte, hogy a tömeges bevezetés legnagyobb gátja jelenleg a költségszint. Különösen a szulfidalapú szilárd elektrolitrendszerekhez szükséges alapanyagok magas ára jelent problémát. Emiatt az első alkalmazási területek várhatóan nem a tömeges autópiacon jelennek meg.

A vezérigazgató szerint kezdetben olyan szegmensek jöhetnek szóba, ahol az ár kevésbé kritikus, viszont a biztonság kiemelt jelentőségű. Ilyen például a humanoid robotok területe.

Gyorsan bővülő gyártókapacitás, ambiciózus tervek

A WeLion eközben jelentős ipari hátteret épített ki Kínában. Pekingben, valamint Csiangszu, Csöcsiang és Santung tartományban működő üzemeik összesen 28,2 GWh éves kapacitással rendelkeznek. A cél, hogy ezt az értéket 100 GWh fölé növeljék a következő években.

A jelenlegi tervek szerint a szilárdtest-akkumulátorok tömeggyártása 2027-ben indulhat, miközben a vállalat egy tőzsdei bevezetést is mérlegel. Ha ez megvalósul, a WeLion lehet az első kizárólag szilárdtest-akkumulátorokra fókuszáló cég, amely nyilvános részvénykibocsátással lép a kínai tőkepiacra.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!