Svédország lett az első uniós tagállam, amely hivatalosan is megkapta a jóváhagyást Klímaszociális Tervére az Európai Unió új Klímaszociális Alapja keretében. A döntés eredményeként több mint 500 millió eurónyi forrás válik elérhetővé, amelynek célja, hogy az elektromos autókhoz való hozzáférés megfizethetőbbé váljon, különösen az alacsony és közepes jövedelmű háztartások számára.
Mi az EU Klímaszociális Alap célja?
Az Európai Unió új pénzügyi eszközét azért hozták létre, hogy a klímabarát technológiákra való átállás társadalmilag igazságos módon történjen meg. Az alap elsősorban az alacsony jövedelmű háztartásokat és a kisvállalkozásokat célozza, miközben finanszírozása nagyrészt a hamarosan induló ETS2 kibocsátás-kereskedelmi rendszerből származik majd. A forrásokhoz minden tagállam hozzáférhet, Németország például már jelezte, hogy új elektromosautó-támogatási rendszerében részben ezekre a pénzekre támaszkodna, kiegészítve a Klíma- és Átalakulási Alapból (KTF) érkező forrásokat.
Havi akár 120 euró elektromos autóra
Svédország Klímaszociális Terve szerint 2026 és 2032 között összesen 532,8 millió eurót különítenek el arra, hogy a tisztán elektromos, akkumulátoros járművek elérhetőbbé váljanak. A hagyományos, egyszeri vásárlási támogatás helyett havi juttatást vezetnek be: legfeljebb 1 300 svéd korona, azaz körülbelül 120 euró havonta, maximum három éven keresztül, új vagy használt elektromos autó vásárlására vagy lízingelésére. A különösen alacsony jövedelmű háztartások ezen felül egy egyszeri, 18 000 svéd koronás, megközelítőleg 1 650 eurós támogatást is kaphatnak.
Kik jogosultak a támogatásra?
A programot mintegy 115 500 háztartás számára tervezték, és szigorú feltételekhez kötik. A támogatás az alacsony és közepes jövedelmű háztartásokat célozza, amelyek 177 vidéki önkormányzatban, illetve 433 olyan térségben élnek, ahol korlátozott a tömegközlekedés elérhetősége. Fontos kitétel, hogy a támogatást igénylők jelenleg nem rendelkezhetnek, és nem is lízingelhetnek akkumulátoros elektromos járművet.
A társadalmi igazságosság került előtérbe
„A zöld átállás középpontjában a társadalmi igazságosságnak kell állnia. A svéd Klímaszociális Terv mai jóváhagyása fontos lépés annak biztosításában, hogy az emberek – különösen a sérülékeny csoportok – támogatást kapjanak a klímaátmenet során. A Klímaszociális Terveken keresztül konkrét lépéseket teszünk annak érdekében, hogy segítsük azokat az embereket és nagyon kis vállalkozásokat, amelyek nehézségekkel küzdenek a tiszta energia és közlekedés felé való átállásban. A Klímaszociális Alap segít abban, hogy melegen tartsák az otthonaikat, meg tudják fizetni a közlekedést, és működtetni tudják a vállalkozásaikat” – fogalmazott Roxana Mînzatu, az Európai Bizottság szociális jogokért és készségekért, minőségi munkahelyekért és felkészültségért felelős ügyvezető alelnöke.
Wopke Hoekstra, az EU klímaügyi biztosa szintén méltatta a svéd kezdeményezést: „Svédország élen jár az új Klímaszociális Tervével, amely a vidéki térségek közlekedési kiszolgáltatottságát kezeli. Ez kiváló hír azok számára, akik szeretnének áttérni az elektromos egyéni közlekedésre. Ezzel párhuzamosan a Bizottság fáradhatatlanul dolgozik együtt a többi tagállammal is, hogy véglegesítsék saját Klímaszociális Terveiket.”
Uniós pénz és nemzeti hozzájárulás együtt
Az 532,8 millió eurós támogatási programból 389,7 millió eurót az EU Klímaszociális Alapja biztosít, míg a fennmaradó részt Svédország saját költségvetéséből egészíti ki. Az ország 2026 első felében igényelheti az első kifizetést az Európai Bizottságtól, miután a támogatási rendszer ténylegesen elindul.
Az Európai Bizottság tájékoztatása szerint Lettország, Litvánia és Málta már hivatalosan is benyújtotta saját Klímaszociális Tervét, miközben az uniós tagállamok több mint fele már megosztotta tervezeteit Brüsszellel.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!













