Az elektromos járműgyártó Rivian első alkalommal rendezte meg „Autonomy & AI Day” eseményét a Szilícium-völgyben, Palo Altóban, ahol egyszerre mutatta be saját fejlesztésű mesterségesintelligencia-chipjét, valamint az autonóm vezetés következő generációjára vonatkozó stratégiáját. A kaliforniai vállalat egyértelmű üzenetet küldött az iparágnak: nem csupán járműveket, hanem teljes, AI-alapú autonóm ökoszisztémát kíván építeni.
Miért fontos ez Európának és a Volkswagennek?
Európai és brit szemszögből a Rivian szerepe különösen izgalmas, hiszen a vállalat szoros partnerségben áll a Volkswagennel. Bár az eseményen a német autógyártó neve nem került reflektorfénybe, a bemutatott fejlesztések hosszabb távon egyértelműen hatással lehetnek a wolfsburgi konszern jövőbeli modelljeire is. A Volkswagen jelenleg 12,3 százalékos tulajdonrésszel rendelkezik a Rivianban, amellyel a második legnagyobb részvényesnek számít, és tervezi befektetésének további növelését is.
A két vállalat közös vegyesvállalatban már dolgozik egy zónás elektronikai architektúrán és az ehhez kapcsolódó szoftvereken, amelyek a szoftvervezérelt járművek technológiai alapját jelentik. Bár a Rivian most bemutatott megoldásai formálisan függetlenek ettől az együttműködéstől, az irány egyértelműen közös.

RAP1: saját fejlesztésű AI-chip az autonóm vezetéshez
A rendezvény középpontjában a Rivian Autonomy Processor (RAP1) állt, amely a gyártó első saját tervezésű szilíciumchipje. Az 5 nanométeres gyártástechnológiával készült processzor egyetlen többchipes modulban integrálja a számítási egységeket és a memóriát, és kifejezetten látásalapú, fizikai mesterséges intelligenciára optimalizálták.
A RAP1 kulcsszerepet játszik a Rivian autonóm stratégiájában. Kezdetben 3-as szintű automatizált vezetéshez használják majd, hosszabb távon pedig a 4-es szintű autonómia elérését célozza, amely már olyan alkalmazásokat is lehetővé tesz, mint a robotaxi-szolgáltatások.
„Nem is lehetnék izgatottabb attól a munkától, amelyet csapataink az autonómia és a mesterséges intelligencia területén végeznek” – mondta RJ Scaringe, a Rivian alapítója és vezérigazgatója. „A frissített hardverplatformunk, amely magában foglalja a saját fejlesztésű, 1600 sparse TOPS teljesítményű következtetési chipünket, lehetővé teszi számunkra, hogy óriási előrelépést érjünk el az önvezetésben, és végső soron megvalósítsuk a 4-es szintű autonómia célját.”
ACM3: brutális számítási teljesítmény az autóban
Az új RAP1 chip a Rivian harmadik generációs autonóm számítógépét, az Autonomy Compute Module 3-at (ACM3) hajtja meg. Ez az egység másodpercenként akár 1600 billió művelet végrehajtására képes, miközben 5 milliárd pixel feldolgozását végzi el valós időben. Ez a teljesítmény elengedhetetlen ahhoz, hogy az autonóm rendszer a szenzorokból érkező hatalmas adatmennyiséget késleltetés nélkül értelmezze.

Nem csak kamerák: LiDAR és multimodális érzékelés
A Rivian autonóm megközelítése tudatosan eltér a Tesla filozófiájától. A vállalat nem kizárólag kamerákra és számítógépes látásra támaszkodik, hanem multimodális szenzorstratégiát alkalmaz. A 2026-ban érkező R2 elektromos SUV-tól kezdve a modellek LiDAR-technológiát is kapnak, amely lézeralapú, háromdimenziós környezetérzékelést és rendkívül pontos távolságmérést biztosít.
A LiDAR különösen fontos a ritka, nehezen kezelhető forgalmi helyzetek felismerésében, mivel redundáns és részletes térbeli adatokat szolgáltat. Ehhez kapcsolódik a Rivian saját Large Driving Modelje, amely a nagy nyelvi modellekhez hasonló módon tanított alapmodellként működik, és célja, hogy hatalmas adathalmazok alapján optimális vezetési stratégiákat alakítson ki minden egyes jármű számára.
Universal Hands-Free: fizetős, de ambiciózus kezdet
Rövid távon a Rivian a 2-es szintű vezetéstámogatásra koncentrál. A második generációs R1 modellek megkapják az úgynevezett Universal Hands-Free (UHF) funkciót, amely lehetővé teszi a kéz nélküli vezetést hosszabb időn keresztül, több mint 3,5 millió mérföldnyi útszakaszon az Egyesült Államokban és Kanadában.
Fontos azonban, hogy a felelősség továbbra is a vezetőt terheli: a sofőrnek figyelnie kell az utat, és készen kell állnia az azonnali beavatkozásra. Ez egy fejlett 2-es szintű rendszer, amely még nem éri el például a Mercedes-Benz Drive Pilot bizonyos 3-as szintű funkcióit. A Rivian a 3-as szintet tudatosan átmeneti lépcsőfokként kezeli a 4-es szint felé vezető úton.
Előfizetéses autonómia: Rivian Autonomy+
A Universal Hands-Free nem lesz alapfelszereltség: a Rivian Autonomy+ néven indít előfizetéses szolgáltatást. A rendszer 2026 elején rajtol, 2500 dolláros egyszeri díjért vagy havi 49,99 dollárért, ami jelentősen kedvezőbb, mint a Tesla Full Self-Driving csomagja az Egyesült Államokban.
Robotaxik a horizonton
A Rivian céljai egyértelműen túlmutatnak a magántulajdonú járműveken. „Bár kezdetben az egyéni tulajdonban lévő autókra összpontosítunk, ez a technológia lehetővé teszi számunkra, hogy a fuvarmegosztás területén is új lehetőségeket keressünk” – fogalmazott RJ Scaringe. Ez azt jelenti, hogy a Rivian hosszabb távon robotaxi-szolgáltatásokban is megjelenhet, hasonlóan a Waymo modelljéhez.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!













