A szilárdtest-akkumulátorok fejlesztésében élen járó, a Volkswagen-csoporttal szoros partnerségben dolgozó QuantumScape újabb fontos mérföldkövet ért el. A vállalat befejezte a QSE-5 típusú szilárdtest-cellák előállítására szolgáló kulcsfontosságú berendezések telepítését a kaliforniai San Joséban, ami döntő lépés a 2025-re kitűzött technológiai célok felé. A cég közlése szerint a gyártósor hivatalos átadására két hónap múlva kerülhet sor.
A „Eagle Line” nevű, teljesen automatizált pilotgyártósor a QuantumScape jövőbeli cellagyártási technológiájának alapját jelenti, és az a pont, ahonnan a későbbi gigawattóra-szintű volumengyártás elindulhat. A vállalat ugyanakkor nem tervez saját tömegtermelést, hanem licencmegállapodásokon – például a Volkswagennel kötött partnerségen – keresztül kívánja megvalósítani a nagy volumenű előállítást. A pilot sor ennek megfelelően kritikus mérföldkő, amelynek hivatalos átadását 2026 februárjára ütemezték.
A QS vezére: „Az Eagle Line létfontosságú a felskálázási stratégiánkban”
„Ennek az éves célnak a teljesítése és az Eagle Line átadása létfontosságú előrelépés a felskálázási stratégiánkban” – hangsúlyozta Dr. Siva Sivaram, a QuantumScape vezérigazgatója és elnöke. Majd hozzátette: „Az Eagle Line magában foglalja úttörő Cobra szeparátor-eljárásunkat és a magas fokú automatizáltságú cellagyártást. A felfutási időszakot követően a célja, hogy kielégítse a QSE-5 cellák iránti ügyféligényeket, és támogassa a jövőbeni technológiai demonstrációkat.”
A Cobra-eljárás egy új, kerámiaalapú szeparátorgyártási módszer, amely a lítiumfém-szilárdtest akkumulátorok egyik legkritikusabb komponensének előállítását teszi gyorsabbá, méretezhetőbbé és olcsóbbá.
Megkezdődött a B1 minták kiszállítása – a Volkswagen lehet az egyik címzett
A QuantumScape már októberben bejelentette, hogy megkezdte a QSE-5 cella B1 mintáinak kiszállítását. Ezek a vállalat eddigi legfejlettebb szilárdtest-prototípusai, és várhatóan hasonló formában jelennek meg a Volkswagen-csoporttal közös első járműprogramban is.
A cég nem részletezte, mely autógyártókhoz kerültek az első példányok, de az iparági várakozások szerint a Volkswagen biztosan a partnerek között van, különösen annak fényében, hogy idén tovább erősödött a két vállalat együttműködése. A QuantumScape közlése szerint ezek a „Cobra-alapú QSE-5 cellák” már a VW-csoport első szilárdtest-akkumulátoros programjában is szerepet kapnak.
A fókusz jelenleg a Ducati V21L elektromos versenymotoron van, amely szilárdtest-akkumulátorral készül, és intenzív tesztfázisban van.
Mit tud a QSE-5 cella? A QuantumScape első kereskedelmi terméke érkezik
A QSE-5 lesz a QuantumScape első kereskedelmi forgalomba kerülő akkumulátorcella, amely lenyűgöző műszaki paraméterekkel rendelkezik:
- 5 Ah kapacitás
- 844 Wh/l feletti energiasűrűség – ez kategóriaelső a lítiumfém-alapú szilárdtest-technológiák között
- 12,2 perces gyorstöltési idő (10%-ról 80%-ra)
- -30 °C-os környezetben is hatékony működés
- Fizikai méret: 84,5 × 65,6 × 4,6 mm
A cella 2024 októbere óta készül kisebb volumenű B-szériában az autóipari partnerek számára, és ezek jelentik a technológia szélesebb körű alkalmazásának előszobáját. A QSE-5 előtt két korábbi prototípussorozat is készült: A0 cellák (2022) és Alpha-2 cellák (2024), amelyeket az autógyártók már intenzíven tesztelnek.
Mit jelent mindez az elektromos autók jövőjére nézve?
A QuantumScape fejlesztései közelebb hozzák a valódi szilárdtest-forradalmat, amely: nagyobb hatótávot, gyorsabb töltést, nagyobb energiasűrűséget és biztonságosabb üzemet tesz lehetővé az elektromos járművekben.
Ha a VW-csoport első szilárdtestes járműprogramja valóban 2026–2027 körül indul, a QSE-5 akkucella lehet az első kereskedelmi siker ezen a területen – és ezzel a QuantumScape a piac egyik kulcsszereplőjévé válhat.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!













