Renault-alapokra építené olcsó elektromos autóit a Ford

0

A Renault csoport és a Ford stratégiai együttműködésre lépett, amelynek középpontjában két, Renault Ampere-platformra épülő új Ford elektromos modell fejlesztése és gyártása áll. A projektek Franciaország északi régiójában valósulnak meg, vagyis a Ford egyértelműen támaszkodik a Renault „ElectriCity” gyártási kompetenciáira. A Ford ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a Volkswagen MEB-platformmal való együttműködését továbbra is fenntartja, így az új partnerség nem kiváltja, hanem kiegészíti a már meglévő kooperációt.

2028-ban érkezik az első közös fejlesztés: mit tudunk róla?

A két vállalat közleménye szerint az első, Ampere-platformra épülő Ford már 2028 elején megjelenik. A Renault úgy fogalmazott, hogy „az új modellek az Ampere platformra épülnek, kihasználva a Renault Csoport erős elektromos járműves kompetenciáit és versenyképességét”. A gyártás teljes egészében Franciaországban zajlik majd, bemutatva az Ampere ElectriCity „világszínvonalú” gyártási képességeit.

A Ford ehhez hozzátette, hogy „a Ford által tervezett, a Renault Csoporttal együtt fejlesztett két autó jellegzetes vezetési élményt, hiteles Ford-DNS-t és intuitív használati élményt kínál majd.”

Milyen modellekről lehet szó? Egyelőre titok övezi

A felek nem árultak el részleteket arról, hogy pontosan milyen szegmensekbe érkeznek az új elektromos Fordok. A Renault több platformot is kínál:
– az AmpR Small alapja a Twingo, az R5 és az R4 modellek;
– az AmpR Medium pedig a villanyos Mégane és Scénic alapjait adja.

Ez alapján továbbra is kérdés, hogy a Ford kisautótkompakt modellt vagy akár SUV-ot tervez-e a Renault technológiájára.

A Ford európai kínálatában jelentős űr keletkezett – ezt tölthetik be az új modellek

A Ford jelenleg négy tisztán elektromos személyautót árul Európában: a Puma Gen-E és a Mustang Mach-E saját fejlesztés, míg az Explorer és a Capri a Volkswagen MEB-platformjára épülnek. A Fiesta és a Focus megszüntetése azonban jelentős piaci rést teremtett. Mivel a Renault rendelkezik olyan platformokkal, amelyek logikus alapot adhatnak ezek villanyos utódainak, nem kizárt, hogy a két új Ford a korábbi volumenmodellek helyére érkezik – bár ezt eddig nem erősítették meg.

Haszonjárműves együttműködés is indulhat

A személyautók mellett a vállalatok szándéknyilatkozatot írtak alá egy könnyű haszonjárművekre kiterjedő közös projekt vizsgálatáról is. A Ford már eddig is szorosan együttműködött a Volkswagennel ezen a területen: a VW Transporter és annak elektromos változata a Ford törökországi üzemében készül, a Ranger pedig a VW Amarok műszaki alapját is adja. Így a Renault–Ford partnerség ebben a szegmensben is logikus lépés.

A vezetők szerint a partnerség mérföldkő a jövő autóiparában

François Provost, a Renault vezetője szerint „ez a partnerség megmutatja szakmai együttműködési tapasztalatunk és versenyképességünk erejét Európában”, és hosszú távon gyorsabb reakcióidőt és nagyobb innovációt eredményez. Jim Farley, a Ford vezére pedig úgy fogalmazott: „a Renault Csoporttal kötött stratégiai partnerség fontos mérföldkő a Ford számára”, amely támogatja az európai üzletág jövőálló átalakítását.

A Ford új termékoffenzívát hirdet: a hangsúly a megfizethetőségen van

A bejelentéssel együtt a Ford átfogó európai termékoffenzívát is indít, amely 2028-tól többféle hajtáslánccal elérhető, új generációs modelleket hoz. A vállalat célja, hogy a vásárlók szabadon választhassanak elektromos és hibrid járművek között, miközben a Ford visszaszerzi versenyképességét a kiélezett piacon. A „megfizethetőség” kulcsszó nem véletlen: a Fiesta és a Focus eltűnése, valamint az új elektromos SUV-ok magas ára miatt a Ford egyre nehezebben éri el hagyományos vásárlóit. A Renault-platform logikus megoldás lehet olcsóbb villanyautókhoz.

A VW-partnerség tovább él – csak kiegészül a Renault-val

Fontos kiemelni, hogy a Renault-partnerség nem váltja ki a Volkswagen MEB-platform használatát. A Ford közölte, hogy az együttműködés a Volkswagen csoporttal továbbra is fontos pillére marad a személyautó- és haszonjármű-üzletágnak, és a kölni Elektromos Jármű Központban továbbra is gyártják a MEB-alapú modelleket.

Politikai üzenet is érkezett: rugalmasabb EU-s CO₂-szabályokat sürget a Ford

A Ford vezetése a stratégiai frissítéssel együtt konstruktív politikai összehangolást sürgetett az EU CO₂-szabályozásai kapcsán. Jim Baumbick szerint az elektromos átállást mindenki számára megfizethetővé kell tenni, és a vásárlóknak választási lehetőséget kell adni a tisztán elektromos és hibrid modellek között. A cél nem a kereslet korlátozása, hanem annak ösztönzése.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!