Újra száguld az elektromosautó-piac Európában

0

A CAM friss „Elektromobilitási Jelentése” szerint 2025-ben ismét erőre kapott az európai elektromosautó-piac. Januártól októberig több mint kétmillió új elektromos autót regisztráltak a kontinensen, ami 26,2 százalékos növekedést jelent. Mindez jóval meghaladja az összes hajtásláncot együtt vizsgálva mért 1,9 százalékos bővülést, vagyis a tisztán elektromos modellek dinamikusabban terjednek, mint valaha.

A jelentésből kiderül, hogy az EU, az EFTA és az Egyesült Királyság összesen 2,02 millió új BEV-regisztrációt ért el, így a BEV-ek piaci részesedése 18,3 százalékra nőtt a 2024-es 15,4 százalékról. Ez világosan mutatja, hogy az elektromobilitási átállás – a körülötte zajló politikai és iparági viták ellenére – stabilan halad előre. Bár a fejlődés nem robbanásszerű, a vállalati flották és a magánvásárlók körében is folyamatosan nő az elektromos autók elfogadottsága.

Európa kettészakad: rekorderek és sereghajtók az elektromosautó-penetrációban

A jelentés ugyanakkor rámutat arra is, hogy az átállás üteme továbbra is drasztikusan eltérő Európa egyes régióiban. Norvégia 95,1 százalékos BEV-aránnyal világbajnok, míg Dánia (66,5%), Svédország (35,5%), Hollandia (35,4%) és Belgium (33,7%) is rendkívül gyors tempót diktál.

Ezzel szemben a kontinens három nagy piaca – Németország (18,4%)Franciaország (18,9%) és az Egyesült Királyság (22,4%) – inkább az európai átlag környékén mozog. A sereghajtók között továbbra is ott van Olaszország (5,2%)Lengyelország (6,4%) és Spanyolország (8,5%), ahol az infrastruktúra és a támogatási rendszerek hiányosságai még mindig visszafogják a keresletet.

„Kritikus átmeneti fázisban vagyunk” – figyelmeztet a CAM igazgatója

Stefan Bratzel, a CAM igazgatója szerint „Európában az elektromobilitás felfutása 2025-ben kritikus átmeneti fázisban van”, még akkor is, ha a növekedés látványos. Úgy fogalmaz, hogy a fejlődés továbbra is egyenetlen, miközben a fogyasztók körében jelentős bizonytalanság érzékelhető. Ezt tovább fokozzák a technológiai nyitottságról szóló ideológiai viták, valamint a 2035-ös belső égésű motorokra vonatkozó tilalom esetleges lazításának kérdése.

Bratzel szerint „a bizonytalanság halogatáshoz vezet, ezért gyorsan egyértelmű helyzetet kell teremteni”. A 2035-ös tiltás gyengítése szerinte rövid távon kedvezhet a gyártóknak, de középtávon gyengíti az iparág innovációs és versenyképességi helyzetét. Figyelmeztet: ha az elektromobilitási erőfeszítések lassulnak, az akár Pyrrhoszi győzelem is lehet a német autóipar számára.

Fordult a trend: ismét Németország az európai BEV-piac éllovasa

A jelentés kitér a legnagyobb elektromosautó-piacokra is. 2024 után ismét változott a sorrend:

  • Németország 39 százalékos növekedéssel 434 627 új BEV-et regisztrált, visszaszerezve vezető pozícióját.
  • Az Egyesült Királyság 29 százalékos bővüléssel 386 244 darabot ért el.
  • Franciaország a harmadik helyen áll 250 418 új BEV-vel, amit a 2026-ig meghosszabbított állami támogatások is erősítenek.

A német BEV-piac szárnyal: 490 ezer új regisztráció, és nincs megállás

A CAM a KBA novemberi adataival kibővítve részletesen vizsgálta a német piacot is. Januártól novemberig 490 368 új elektromos autót helyeztek forgalomba Németországban, ami 41,3 százalékos növekedés 2024-hez képest. A BEV-ek piaci részesedése a 14,4 százalékos bázisról 22,2 százalékra nőtt – éves átlagban pedig 18,8 százalékra. A CAM szerint 2025-ben 530 ezer új BEV kerülhet az utakra, ezzel megdöntve a 2023-as, még a környezetvédelmi bónusz megszűnése előtti rekordot.

Új német támogatási rendszer jön 2026-ban – de vajon működni fog?

2026-tól Németország új elektromosautó-támogatási rendszert indít, amely 3000–5000 euró közötti állami hozzájárulást kínál a BEV-ek megvásárlásához.

Bratzel azonban kritikus: szerinte ez a program csak rövid távú fellendülést okozna, és tovább torzíthatja a használt elektromos autók maradványértékeit. Inkább egy infrastruktúra-fejlesztési programot tartana hatékonynak, például egy év ingyenes töltés biztosítását bizonyos értékhatár alatti új vagy fiatal használt elektromos autók esetében.

A Volkswagen Csoport robbant: 81%-os növekedés, a Škoda az új sztár

A jelentés végül a német gyártók teljesítményét is összeveti (január–október). A Volkswagen Csoport 192 498 új BEV-vel, 81 százalékos növekedéssel toronymagasan vezeti a mezőnyt.

A bővülés motorja a Škoda, amely 103 százalékos emelkedést ért el. Ennek egyik oka az új kompakt SUV, az Elroq, amelyből már 100 000 darab gördült le a gyártósorról. A csoport BEV-aránya 11,2 százalékról 19,6 százalékra ugrott.

BMW Csoport 51 545 új német BEV-vel 29 százalékos növekedést produkált. A Mercedes-Benz viszont 2 százalékos visszaesést mutatott, 26 976 darabbal, bár az érkező tisztán elektromos CLA és GLC újabb lendületet adhat a márkának. A koreai Hyundai és Kia szintén jelentős növekedést értek el.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!