Két nagyágyú közösen turbózza fel a szilárdtest akkuk fejlesztését

0

Az elektromosautó-akkumulátorok piacának két meghatározó szereplője, az amerikai Factorial Energy és a dél-koreai POSCO FUTURE M most olyan együttműködésbe kezdett, amely alapjaiban változtathatja meg az elektromos mobilitást. A cél ugyanis a teljesen szilárdtest akkumulátorok közös fejlesztése, amelyeket sokan az iparág „szent gráljának” tartanak.

A technológia hosszabb hatótávot, gyorsabb töltést és nagyobb biztonságot ígér, ám az áttörés eddig komoly akadályokba ütközött. A legnagyobb kihívások közé tartozik, hogy a szilárd elektrolitnak egyszerre kell kiváló vezetőképességet biztosítania, miközben nem repedezhet, valamint teljesen új gyártóberendezésekre is szükség van a gyártáshoz.

A Factorial és a POSCO választ adna a technológiai problémákra

A két vállalat a berlini Future Battery Forum rendezvényen jelentette be partnerségét, amelyben egyesítik az erőforrásaikat az új anyagok fejlesztésére. A POSCO már most is katód- és anódanyagok vezető beszállítója olyan nagy neveknél, mint az LG Energy Solution, az SK On, a Samsung SDI vagy az Ultium Cells.

Most azonban még tovább lépnének: a POSCO célja, hogy meghatározó szereplővé váljon a szilárdtest-technológiákhoz szükséges speciális alapanyagok piacán is.

Új generációs katódok, szilícium-anódok és lítium-fém megoldások

A vállalat már dolgozik új katódanyagokon és szilícium-anódokon, amelyek kifejezetten a szilárdtest akkumulátorok igényeire készülnek. A fejlesztés kiterjed a lítium-fém anódokra és a szulfid alapú szilárd elektrolitokra is, amelyek kulcsfontosságúak a nagy energiasűrűségű cellákhoz.

A Factorial vezérigazgatója, Siyu Huang szerint „a szilárdtest akkumulátorok egy új, kereskedelmi érettségi korszakba lépnek”. A cég úgy látja, hogy a POSCO-val való együttműködés felgyorsítja az anyagfejlesztést, és jelentősen csökkentheti a nagyüzemi gyártás költségeit.

A világ autógyártói már beszálltak a Factorial fejlesztéseibe

A Factorial 2022-ben már jelentős támogatást kapott több autógyártótól – köztük a Mercedes-Benztől, a Hyundaitól és a Stellantistól –, amelyek összesen 200 millió dollárt fektettek a vállalatba. Továbbá a Factorial tavaly nyáron szállította le az első szilárdtest akkumulátorcelláit, amelyek a saját FEST (Factorial Electrolyte System Technology) platformjukon alapulnak.

2024 szeptemberében pedig a Mercedes és a Factorial együtt mutatta be a Solstice nevű, teljesen szilárdtest technológiára épülő akkumulátort, amely szintén erre a platformra épül.

Mérföldkő: 1200 km feletti hatótáv egyetlen töltéssel

A Factorial célja, hogy új technológiája révén 600 mérföldet (közel 1000 km-t) meghaladó hatótávot tegye lehetővé. A Mercedes azonban már demonstrálta is a rendszer érettségét: egy átalakított EQS-sel Stuttgartból Malmöig, vagyis 1205 km tettek meg egyetlen töltéssel, és még így is maradt 137 km hatótáv a végén.

Markus Schäfer, a Mercedes technológiai vezetője szerint a szilárdtest akkumulátorok „valódi gamechanger az elektromos mobilitásban”, és immár „nemcsak a laborban, hanem az utakon is bizonyítanak”.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!