CATL: jönnek az óceánjáró elektromos hajók

0

A CATL jövőjében egyre hangsúlyosabb szerepet kapnak a tengeri elektromos hajtások, miután a vállalat egyik vezetője nemrég arról beszélt, hogy a tisztán elektromos hajók rövid időn belül akár a nyílt tengereken is biztonságosan közlekedhetnek. A világ vezető akkumulátorgyártójaként a CATL technológiája ma már megtalálható elektronikai eszközökben, elektromos autókban és még elektromos repülőkben is, az elmúlt öt évben pedig látványosan megerősödött a tengeri alkalmazások területén.

A vállalat akkumulátorai már most is több olyan utasszállító hajóban működnek, amelyek a világ legnagyobb tisztán elektromos járművei közé tartoznak, ugyanakkor ezek a hajók eddig jellemzően folyókon vagy part menti útvonalakon közlekedtek. A CATL 2020-ban például 10 000 LFP-cellával járult hozzá a Jangce folyón működő Three Gorges No. 1 elektromos sétahajó fejlesztéséhez, amely a kategóriájában a legtöbb utashelyet és a legnagyobb teljesítményt kínálta. A folyamatos technológiai fejlődés és az energiasűrűség növekedése azonban lehetővé teszi, hogy egyre nagyobb és hosszabb hatótávú elektromos hajók jelenjenek meg.

A CATL szerint közeleg az óceánjáró elektromos hajók korszaka

Ebbe a gyorsan fejlődő környezetbe érkezett a CATL legújabb előrejelzése, amely szerint a következő három évben megjelenhetnek az első olyan hajók, amelyek teljesen elektromos hajtással képesek lesznek óceáni útvonalakat teljesíteni. A CnEVPost beszámolója szerint a CATL tengeri divíziójának vezetője, Su Yiyi egy sanghaji sajtótájékoztatón hangsúlyozta, hogy a cég már aktívan fejleszti a kifejezetten nyílt tengeri alkalmazásra szánt akkumulátor- és energiarendszereket. Szavai szerint: „A közeljövőben – talán három éven belül – megvalósítjuk, hogy tisztán elektromos hajók közlekedjenek a nyílt tengereken.”

A kijelentés azért is jelentős, mert a CATL 2017 óta dolgozik elektromos hajók fejlesztésén, 2022-ben pedig létrehozta saját, tengeri technológiákra fókuszáló leányvállalatát. Ennek eredményeként a vállalat akkumulátorai ma már mintegy 900 hajó energiaellátásáról gondoskodnak, ami a CATL számításai szerint körülbelül 40 százalékos globális piaci részesedést jelent.

A kínai elektromos hajózás új mérföldkövei

A fejlődést jól mutatja, hogy idén nyáron elindult Kína első tisztán elektromos turistahajója, a „Yujian 77”, amely szintén a CATL tengeri akkumulátorrendszerére épül. A sikeres üzembe helyezés fontos lépést jelent azon az úton, amely a még nagyobb, komplexebb és nyílt vízi útvonalakra tervezett elektromos hajók felé vezet.

A CATL úgy látja, hogy a technológiai fejlesztések mára olyan szintre értek, amely reálissá teszi az óceánjáró elektromos hajók megjelenését belátható időn belül. Az energiasűrűség, a biztonság és az energiamenedzsment fejlődése együttesen teremti meg azt a műszaki alapot, amely korábban távoli jövőnek tűnt.

Új korszak küszöbén: elektromos hajók a nyílt tengereken

Miközben az elektromos autók és buszok már meghatározó szereplői a fenntartható közlekedésnek, a következő nagy ugrást könnyen lehet, hogy a tengeri közlekedés hozza el. A CATL ambiciózus céljai alapján a következő három év akár történelmi fordulópont lehet, hiszen először jelenhetnek meg olyan elektromos hajók, amelyek nemcsak folyókon vagy part menti vizeken, hanem a nyílt óceánokon is biztonságosan és hatékonyan közlekednek.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!