A MAN elektromos teherautókkal szállítja ki az elektromos teherautókat

0

A MAN mostantól elektromos teherautókkal dekarbonizálja a járműkiszállítást, méghozzá egy teljesen új intermodális logisztikai koncepcióval. A müncheni gyártó a VEGA International segítségével olyan rendszert vezet be, amelyben a hosszú távú szállítást vasút végzi, míg az „utolsó kilométereket” kizárólag MAN eTGX elektromos vontatók teszik meg.

A két vállalat sikeres tesztidőszaka után a VEGA 2026 végéig további 30–40 eTGX üzembe állítását tervezi. A „Electrifying Outbound” program becslések szerint évente 2700 tonna CO₂-kibocsátást takarít meg, miközben teljesen emissziómentessé válik a gyártól a végfelhasználóig tartó szállítás.

Hogyan működik az új elektromos kiszállítási rendszer?

A VEGA és a MAN így írja le a logisztikai folyamatot: „A MAN eTGX teherautók hetente körülbelül harminc–negyven vadonatúj teherautót szállítanak ki a VEGA rheine-i vasúti termináljáról, Osnabrück közeléből, háromszáz kilométeres körzetben, teljesen elektromos hajtással és ezzel helyi kibocsátások nélkül.”

A fő útvonalat lefedő vasúti szakasz Krakkóból indul, és teljes egészében elektromos vonatokkal történik, így a logisztikai lánc szinte teljesen fosszilisenergia-mentessé válik.

LionXpress: a vasút eddig is nagyot spórolt

A MAN szerint a Krakó–Németország / Ausztria irányt lefedő LionXpress hálózat már bizonyított. 2023 júniusa óta a VEGA több mint 11 000 teherautót szállított vonaton, ami 6000 tonna CO₂-megtakarítást eredményezett. A teljes hálózat eddig 22 000 jármű kiszállítását tette lehetővé, összesen 10 400 tonna CO₂ elkerülésével. A rendszer kulcsa a VEGA saját, szabadalmaztatott rakodórendszere, amely lehetővé teszi a 4,2 méter magas teherautók vasúti szállítását is.

A teljes logisztikai lánc elektromossá válik

Eddig a gyári logisztika utolsó szakasza többnyire dízelvontatókkal történt, ám a MAN mostantól az egész folyamatot elektromosítja. Franz Blum, a VEGA vezérigazgatója elmondta, hogy a két eTGX valós körülmények között is kiválóan teljesít, a hatótáv és a mindennapi használhatóság pedig „kivételes”.

A MAN logisztikai vezetője, Michael Kobriger szerint az elektromos teherautók és a vasút kombinációja intelligens, klímabarát ellátási láncot eredményez, amely mérföldkő a gyártó fenntarthatósági stratégiájában.

2030-ra radikális kibocsátáscsökkentés a cél

A MAN célja, hogy 2030-ra 30%-kal csökkentse a járműkiszállításhoz köthető CO₂-kibocsátást. Ehhez nemcsak a last mile elektromosítása tartozik hozzá, hanem az alkatrész-elosztás és az inbound logisztika további modernizálása is.

A VEGA ennél is ambiciózusabb: a teljes kereskedelmi járműipar kiszállítási láncát 2030-ra teljesen CO₂-mentesíti. Ennek részeként idén még 10 új eTGX, 2026-ban pedig 20–30 további elektromos vontató áll munkába.

A VEGA saját töltőhálózatot és hidrogénstratégiát épít

A vállalat nemcsak elektromos, hanem hidrogénes jövőben is gondolkodik.
– Több mint 30 millió eurót fektet saját töltő- és napelemparkokba.
– További 80–100 millió eurót különít el a flotta elektromos és hidrogénes járművekre történő cseréjére.
– Részesedést szerzett egy zöldhidrogén-gyártó német cégben, hogy a technológia élvonalában maradjon.

Ezzel a VEGA nemcsak a MAN logisztikai partnereként lép szintet, hanem az európai zéró emissziós logisztika egyik úttörőjévé válik.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!