A múlt héten döntött arról a Volvo, hogy a Luminar által szállított LiDAR rendszert az alapfelszereltségből opcionális extrává minősíti vissza. Most azonban tovább gyűrűzik az ügy, és olyan jelentések láttak napvilágot, amelyek szerint a svéd autógyártó 2026-tól teljesen megszünteti a LiDAR-technológia alkalmazását.
A Luminar egy friss SEC-bejelentésben – amelyet azután adott ki, hogy elmulasztotta egy kamatfizetés teljesítését a 2L kötvényei után – megerősítette, hogy a Volvo új ES90 és EX90 csúcsmodelljei, valamint az új Polestar 3 sem kapják meg többé a Luminar LiDAR-ját. Ez óriási váltást jelent, hiszen a technológia eredetileg alapfelszereltségként indult, majd választható opcióvá silányult, mostanra pedig – a CarScoops értesülései szerint – teljesen kikerül a kínálatból.
A Volvo hivatalos indoklása: ellátási lánc kockázatok és szerződésszegés
A Volvo Cars USA szóvivője szerint a döntés hátterében az áll, hogy a vállalat csökkenteni akarja az ellátási lánc kockázatait. Emellett kiemelte, hogy a változás „közvetlen következménye a Luminar azon mulasztásának, hogy nem teljesítette a Volvo Cars felé fennálló szerződéses kötelezettségeit”. A két cég közötti feszültség egyre élesebbé válik, amit jól illusztrál a Luminar október 31-én beadott dokumentuma is.
A Luminar álláspontja: a Volvo halaszt, a LiDAR jövője bizonytalanná vált
A Luminar így fogalmazott: a Volvo Cars arról tájékoztatta őket, hogy 2026 áprilisától kezdődően az Iris LiDAR nem lesz többé alapfelszereltség az EX90 és ES90 modelleken, bár választható opcióként továbbra is kínálják majd. A Volvo azt is közölte, hogy 2027 és 2029 között legkorábban dönt arról, hogy a következő generációs modelljeiben alkalmaz-e LiDAR-t, beleértve a már fejlesztés alatt álló Halo nevű új rendszert is.
Mindezek eredményeként a Luminar jelentős kártérítési igényt nyújtott be a Volvo felé, és felfüggesztette az Iris LiDAR szállítására vonatkozó kötelezettségeit mindaddig, amíg a vita nem rendeződik. A vállalat hangsúlyozta, hogy bár zajlanak tárgyalások, semmilyen garancia nincs arra, hogy a konfliktus megoldódik, sikeres lesz-e bármilyen jogi eljárás, vagy hogy egyáltalán be tudnak-e hajtani bármilyen kártérítést. A bizonytalanság miatt a Luminar visszavonta a 2025. december 31-én záródó pénzügyi évre vonatkozó előrejelzését is.
A kapcsolat végleg megszakadt: a Volvo felmondta a szerződést
November 14-én a Luminar már azt is megerősítette, hogy a Volvo teljesen felmondta velük a szerződést. Ez drámai csapás a cég számára, hiszen a Volvo volt eddig a legnagyobb ügyfelük. A vállalat most kénytelen lehet alapjaiban újragondolni hosszú távú stratégiáját, miközben peres eljárásra készül.
Miközben zajlik a LiDAR-botrány, a Volvo komoly frissítéseket ad az EX90-hez
A hír időzítése azért is izgalmas, mert eközben a Volvo jelentős frissítéseket vezet be az EX90 modellen. A csúcsmodell új, megbízhatóbb elektronikus vezérlőmodult, valamint 800 voltos rendszerarchitektúrát kap, amely gyorsabb töltést tesz lehetővé. Továbbfejlesztett vezetéssegítő rendszereket is beépítenek, amelyek javítják az automatikus vészkitérést és a Park Pilot parkolóasszisztenst. Ezek a fejlesztések jól mutatják, merre halad a Volvo: nagyobb hatékonyság, megbízhatóbb szoftverek és olyan megoldások, amelyek nem feltétlenül igényelnek LiDAR-alapú érzékelést.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!













