Zéró kibocsátás a kukásautóknál: mutatjuk, hogyan váltott elektromosra Karlsruhe

0

„Team Sauberes Karlsruhe” (TSK) nemrégiben hét darab Mercedes-Benz eEconic elektromos hulladékgyűjtő teherautót állított munkába, amelyek a városi és lomtalanítási feladatokat látják el. A gyártó már megkapta a következő tizenegy járműre szóló megrendelést is, így hamarosan összesen tizennyolc elektromos kukásautó segíti a baden-württembergi város tisztaságát.

Zéró emisszió, maximális hatékonyság

hét új elektromos eEconic modell már hetek óta szolgálatban van, lefedve Karlsruhe teljes területét – egészen a francia határig, minden korlátozás nélkül. A kommunális hulladék, papír és lom elszállítását végzik, hátsó rakodású felépítménnyel, amelyet a Faun szállított. A járművek közül kettő „Powerpress 524H” rendszert használ lomtalanításhoz, míg az öt másik a „Variopress 524HK X-tipping” megoldással dolgozik, amely vegyes hulladék és újrahasznosítható anyag gyűjtésére alkalmas.

Egyetlen töltéssel egy teljes műszak

Daimler Truck adatai szerint a járművek naponta átlagosan 80 kilométert futnak, de ez bizonyos esetekben 100 kilométer fölé is emelkedhet. Az eEconic teherautók három darab, 112 kWh-s akkumulátorcsomaggal rendelkeznek, amelyekből 97 kWh hasznos kapacitás áll rendelkezésre. Ez elegendő ahhoz, hogy a járművek egész napos műszakot teljesítsenek közbenső töltés nélkül.

A Mercedes-Benz Trucks eConsulting szakértői és a helyi S&G Automobil AG közösen dolgozták ki a bevetési koncepciót, és tanácsokat adtak a töltési infrastruktúra kialakításához is.

„Emma”, az első elektromos kukásautó sikertörténete

A TSK első elektromos járművét, „Emma”-t, még szeptemberben kapták meg. A tesztidőszakban végzett mérések szerint a teherautó naponta 80 kilométert tett meg, 60 megállással, miközben az akkumulátor mindössze 35%-át használta el. A töltöttség 100%-ról 65–64%-ra csökkent, ami kimagasló energiahatékonyságot jelez.

Fejlett töltőinfrastruktúra és energiamenedzsment

A jelenlegi hét, valamint a hamarosan érkező további elektromos kukásautók mind a központi telephelyen töltődnek. A helyszínen egy ideiglenes, decentralizált töltőállomás működik, két darab 400 kW-os egységgel, amelyek nyolc 100 kW-os fali töltőt látnak el. A töltési folyamatokat egy intelligens energiamenedzsment-rendszer irányítja, amely optimalizálja az áramelosztást, és szükség esetén prioritást rendelhet egyes járművekhez.

A jövőben a TSK napelemeket is telepít, így a járművek saját zöldáramból tölthetők majd. A partnerek szerint a koncepció további fejlesztésekre is nyitott, mint például akkumulátoros energiatárolók vagy dinamikus árazású, intelligens töltési megoldások bevezetése.

Többéves együttműködés és kormányzati támogatás

Mercedes-Benz Trucks és az S&G Automobil AG szakemberei három éven keresztül segítik a TSK elektromos átállását – a tervezéstől a töltőhálózat bővítéséig. Az együttműködés része egy egyéves próbaidőszak is (2024 augusztusától 2025 szeptemberéig), amely a hulladékgyűjtési feladatokban alkalmazott elektromos teherautókteljesítményét vizsgálja.

A flotta beszerzése a korábbi német KsNI támogatási program segítségével valósult meg, amely a haszongépjárművek elektromosítását ösztönözte.

Zöld jövőkép: 2035-re teljesen elektromos közszolgálati flotta

A TSK már most tervezi a következő lépést: novemberben újabb tizenegy eEconic járműre adtak le rendelést. A hosszú távú cél, hogy 2035-re a város teljes közszolgálati járműparkja – az utcaseprőktől a hulladékszállítókig – alternatív hajtásra álljon át. Csupán a vészhelyzeti tartalék járművek maradnak ki a programból.

Karlsruhe így példát mutat Németország többi városának, hogy a városi közszolgáltatások is lehetnek környezetbarátok, csendesek és fenntarthatók.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!