A 2025-ös Tokiói Autószalonon Li Yunfei, a BYD márka- és PR-igazgatója ismételten megerősítette a vállalat elkötelezettségét a lítium-vasfoszfát (LFP) akkumulátortechnológia iránt. A szakember arra buzdította az iparágat, hogy továbbra is bízzon a kínai akkumulátoripar erejében és fejlődési potenciáljában – írta az IT-home.
Li szerint Kína nemcsak a világ leggyorsabban növekvő, hanem az egyik legerőforrás-gazdagabb akkumulátorpiaca, ahol a kutatási kapacitások és az ipari háttér biztosítják a folyamatos technológiai előrelépést.
LFP kontra szilárdtest: a jelen technológiája is elég fejlett
Miközben sokan a szilárdtest-akkumulátorokat tekintik az elektromos járművek jövőjének, Li hangsúlyozta, hogy a jelenlegi cellatechnológiák is kiforrottak és megbízhatóak. A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően a mai LFP-akkumulátorok már jobb teljesítményt nyújtanak hideg időben is, és egyre jobban megfelelnek a fogyasztói igényeknek.
A biztonság a legnagyobb luxus – tűzesetek és félreértések
Li Yunfei szerint az interneten terjedő, nem LFP-s akkumulátorokkal történt tűzesetekről szóló hírek gyakran torzítják a közvéleményt. Sok fogyasztó ugyanis nem tud különbséget tenni a lítium-vasfoszfát (LFP) és a nikkel-mangán-kobalt (NMC) cellák között.
A BYD egyértelmű álláspontot képvisel: minden jelenlegi és jövőbeli modellben az LFP marad az alapértelmezett akkumulátor. Ahogy Li fogalmazott: „A biztonság alapvető. A biztonság a legnagyobb luxus. A biztonság a termékfejlesztés alapvető célja.”
A buszpiac mutatta meg az LFP igazi erejét
Li példaként említette a kínai elektromos buszflotta teljes elektrifikációját, amely az elmúlt 15 évben valósult meg. Az LFP-akkumulátorok elterjedése ebben a szegmensben szinte teljesen megszüntette a tűzeseteket, még olyan esetekben is, amikor a jármű több tucat utast szállított. A szakember szerint ez a tapasztalat volt az oka annak, hogy az iparág a buszok esetében az LFP-t választotta, ami precedenst teremtett a személyautók számára is.
LFP-dominancia: 493,9 GWh és 80%-os piaci részesedés
A 2025 januárja és szeptembere közötti adatok alapján az LFP-akkumulátorok telepített kapacitása elérte a 493,9 GWh-t, ami 42,5%-os éves növekedés. Ezzel az LFP-technológia megszerezte a kínai piac több mint 80%-át, és továbbra is az elektromos járművek legelterjedtebb megoldása maradt. Majd Li Yunfei részletesen is kitért az LFP előnyeire. Ezek az akkumulátorok akár 3500 töltési ciklus után is képesek megtartani kapacitásuk nagy részét, szemben a lítiumcellákkal, amelyeknél ez az érték csupán 2000 ciklus körül alakul. Ráadásul az LFP-cellák hőstabilitása is magasabb: a termikus elszabadulás csak 500°C felett következik be, míg az NMC-akkumulátoroknál már 300°C alatt is előfordulhat.
A hatótáv nem minden: a biztonság az új iparági mérce
Bár egyes gyártók a NMC cellákat továbbra is előnyben részesítik a nagyobb hatótáv miatt, Li szerint a biztonságot kell az első helyre tenni. „Aki ebben az iparágban dolgozik, annak közös felelőssége, hogy a biztonságot mindig az első helyre tegye.”
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!













