A Nissan mérföldkőhöz érkezett a szilárdtest-akkumulátorok fejlesztésében: a japán gyártó prototípuscellái kétszer annyi energiát képesek tárolni, mint a jelenlegi lítiumionos akkumulátorok, ezzel megduplázhatják az elektromos autók hatótávját és felgyorsíthatják a töltési időt. A Nikkei japán üzleti lap értesülései szerint a vállalat már elkészítette a sorozatgyártásra alkalmas kísérleti cellákat, így az ipari bevezetés egyre közelebb kerül.
Szilárdtest-technológia: három éven belül jöhet a piaci bevezetés
A Nissan célja, hogy 2028-as pénzügyi évében, azaz 2028 áprilisa és 2029 márciusa között megkezdje a szilárdtest-akkumulátorok kereskedelmi gyártását. A jokohamai kísérleti üzem már 2025 óta működik, és a most említett prototípusok is innen származnak. A fejlesztés jelenlegi fázisa a technológia stabilizálásáról és méretnöveléséről szól – ez a sorozatgyártás előtti utolsó lépés.
A vállalat útiterve szerint 2029-re teljes kapacitással indulhat a gyártás. A jokohamai üzemben műszakonként 100 dolgozó fogja összeszerelni a cellákat, évi 100 MWh kapacitással. A Nissan célja, hogy a szilárdtest-akkumulátorokat különféle járműkategóriákban, beleértve a pickupokat és SUV-kat, is alkalmazza – ezzel növelve elektromos modelljeinek versenyképességét.
Japán nem akar lemaradni a technológiai versenyben
A szilárdtest-akkumulátorok fejlesztése stratégiai fontosságú Japán számára. Az ország autóipari óriásai, mint a Toyota, a Honda és a Nissan, az elmúlt években hátrányba kerültek a kínai és dél-koreai gyártókkal szemben. A Nissan ezért már 2022-ben bejelentette a szilárd elektrolitos cellák kutatási programját, amelyet 2024-ben indítottak el Jokohamában – bár a teljes sorozatgyártás egy évvel későbbre csúszott, a projekt ütemterve most új lendületet kapott.
Amerikai technológiai partnerrel gyorsítanak: a LiCAP kulcsszerepben
2025 augusztusában a Nissan stratégiai együttműködést kötött az amerikai LiCAP Technologies vállalattal. A cég a száraz elektródagyártás területén hozott új megoldásokat, amelyek jelentősen csökkenthetik a gyártási költségeket és növelhetik a hatékonyságot. A Nikkei szerint a LiCAP technológiája kulcsszerepet játszott abban, hogy a Nissan elérje a kitűzött teljesítményszinteket.
Ugyanakkor a lap arra is figyelmeztetett, hogy a LiCAP-nak kevés tapasztalata van nagyléptékű gyártósorokkal, így a következő években kritikus lesz a termelés megbízhatóságának növelése.
Olcsóbb, gyorsabb, erősebb: gazdasági áttörés jöhet
A Nissan ambiciózus célja, hogy 75 dollár/kWh szintre szorítsa le a szilárdtest-akkumulátorok árát, ami mintegy 30%-kal olcsóbb, mint a 2024-es globális átlagos akkumulátorár. Ha ezt sikerül megvalósítani, a Nissan nemcsak technológiai, hanem gazdasági forradalmat is hozhat az elektromos járművek piacán.
A kétszeres energiasűrűség, a rövidebb töltési idő és a csökkentett gyártási költség együttesen átalakíthatja az elektromos mobilitás jövőjét, és a Nissan ismét vezető szerepbe kerülhet a globális EV-piacon.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!













