Az Xpeng közel két éve forgalmazza Kínában a futurisztikus megjelenésű X9 elektromos egyterűt, ám eddig az európai vásárlók csak három modellhez férhettek hozzá: a G6, a P7 és a G9 típushoz. Ez azonban hamarosan megváltozhat, ugyanis az Electrive beszámolója szerint Dániában egy álcázott Xpeng X9-et láttak egy gyorstöltő állomáson, ami egyértelműen arra utal, hogy a márka az európai bevezetésen dolgozik.
Dániában bukkant fel a tesztpéldány
Bár a fekete-fehér álcafólia elrejti a részletek nagy részét, az X9 jellegzetes formái, főként az orr- és a hátsó rész kialakítása, egyértelműen felismerhetőek. A Dániában, egy E.On Drive Infrastructure hipergyors töltőnél feltöltött jármű nem egy európai prototípus, hanem maga az Xpeng X9, amelyet a gyártó korábban már a 2023-as müncheni IAA Mobility kiállításon is bemutatott. A modell azonban még nem érhető el hivatalosan Európában.

Luxus kisbusz, amely Kínában már sikeres
Az 5,29 méter hosszú, akár hét személy szállítására alkalmas elektromos egyterű igazán látványos jelenség. A 3,16 méteres tengelytáv hatalmas belső teret biztosít, ami a kínai piacon különösen vonzó: ott az ilyen típusú járművek luxus shuttle, VIP-transzfer és mobil iroda kategóriában is hódítanak.
Kínában a Volvo is jelen van hasonló koncepcióval, míg Európában a Mercedes-Benz készül belépni ebbe a prémium elektromos kisbusz-szegmensbe, a közelgő EQV utódmodellekkel, azaz a VLE és VLS típusokkal.
Az Xpeng tervei még nem egyértelműek
Míg a Mercedes-Benz már megerősítette az új elektromos kisbuszainak európai bevezetését, az Xpeng stratégiája továbbra is kérdéses. Egyetlen prototípus számos dolgot jelenthet: lehet technikai tesztjármű, de akár az európai specifikációjú változat titkos tesztelése is, amelyet a gyártó talán el akart rejteni a kínai közönség elől.
Ami viszont sokatmondó: az X9 Dániában adapter nélkül töltött CCS-szabványú európai oszlopról, ami arra utal, hogy a modell felkészítették az európai piacra.
Az Xpeng Germany szóvivője egyelőre óvatosan fogalmazott: „A müncheni kutatás-fejlesztési részlegünk valóban rendelkezik tesztjárművekkel, de ez még nem jelenti azt, hogy európai piacra lépés következik. Erről a későbbiekben adunk tájékoztatást.”
Kétféle hajtáslánccal indult Kínában
A modell 2023 végén mutatkozott be Kínában kétféle kivitelben. Az egyik 235 kW teljesítményű elsőkerék-hajtású változat, míg a másik összkerékhajtású, kiegészítve egy 135 kW-os hátsó elektromotorral. Az előbbi 84,5 kWh kapacitású LFP akkumulátort használ Eve Energy cellákkal, míg az utóbbi 101,5 kWh-s NMC akkucsomagot kapott CALB cellákkal. Ezek az adatok mára elavulhatnak, hiszen az Xpeng azóta jelentősen fejlesztette akkumulátortechnológiáit.
Az Xpeng G6 és G9 SUV-modellek idén ősszel frissültek Európában, és akár 525 kW teljesítményű gyorstöltésre képes akkumulátorokat kaptak. Ez azt sugallja, hogy az X9 európai változata is modernebb energiatároló rendszert kaphat, amely a leggyorsabb töltési sebességek közé emelheti a modellt a kategóriájában.
Az Xpeng X9 európai bevezetése már előkészületben lehet
Bár hivatalos bejelentés még nincs, az Xpeng X9 európai megjelenésének minden jele adott. A Dániában látott CCS-kompatibilis prototípus, a müncheni fejlesztőközpont tesztjei, valamint a prémium elektromos egyterűek iránt növekvő kereslet mind arra utalnak, hogy a kínai gyártó aktívan készül az X9 piacra dobására Európában.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!













