Franciaország és Spanyolország kiáll az elektromos jövő mellett

0

Franciaország és Spanyolország határozottan elutasítja Németország, Olaszország és több autógyártó próbálkozását, akik a 2035-ös belső égésű motorokat tiltó EU-s szabályozás enyhítését vagy halasztását szorgalmazzák. A két kormány közös nyilatkozata szerint Európa jövője az elektromos hajtásban rejlik, és a cél felpuhítása csak visszalépést jelentene az iparág számára.

A 2035-ös cél az ipari átállás sarokköve

francia és spanyol kormány közös levelében hangsúlyozta, hogy a közelgő szén-dioxid-kibocsátási szabványok felülvizsgálata „nem gyengítheti” a 2035-ös zéró emissziós célt. A két ország szerint ez a dátum Európa ipari átalakulásának egyik kulcspontja, és annak megtartása létfontosságú a kontinens technológiai és környezetvédelmi versenyképessége szempontjából.

A levél szerint a kiszámítható szabályozási környezet alapfeltétel az akkumulátorgyártás, valamint az elektromobilitási beruházások bővítéséhez. Párizs és Madrid emlékeztetett: 2023 óta több milliárd eurót fektettek be a helyi beszállítói láncok megerősítésébe. Egy mostani irányváltás szerintük aláásná a befektetői bizalmat, és veszélybe sodorná a zöld átállás lendületét.

Rugalmasság, de nem enyhítés – európai értéklánc a középpontban

Franciaország és Spanyolország ugyanakkor nyitott bizonyos rugalmasságokra a szabályozás keretein belül, ám ezek célja nem a lazítás. A javaslatuk szerint az európai hozzáadott érték növelése érdekében bevezetnének „szuperkrediteket” a kisebb, Európában gyártott elektromos autók számára.

Ezekkel ösztönöznék az elérhető árú villanyautók elterjedését, különösen azokét, amelyek helyben, alacsony karbonlábnyommal készülnek. A két ország egyetért abban is, hogy a plug-in hibridek a valós használatban sokkal szennyezőbbek, mint a laboradatok sugallják – ezért nem kaphatnak kedvezményes elbírálást 2035 után.

Európa megosztott – Németország és Olaszország visszalépne

A 2035-ös tiltás az Európai Zöld Megállapodás egyik alappillére, amelyet 2026-ban vizsgálnak felül. Bár az Európai Bizottság nem tervezi a cél megváltoztatását, Németország és Olaszország erőteljesen lobbizik a halasztásért.

Berlin elsősorban a versenyképesség és a fogyasztói megfizethetőség kérdését hangsúlyozza, miközben az elektromosautó-támogatások jövőjét is a vitába kapcsolja. A politikai feszültség egyre nő, miközben a tagállamok a klíma- és iparstratégiai tárgyalásokon próbálnak közös nevezőre jutni.

Európa elektromos jövője forog kockán

A két déli ország szerint a 2035-ös tiltás kulcsfontosságú üzenet a világ felé: Európa továbbra is élen kíván járni az elektromobilitásban és a zéró emissziós technológiák fejlesztésében. A cél felvizezése nemcsak a klímacélokat gyengítené, hanem Európa ipari vezető szerepét is veszélyeztetné a globális elektromos autópiacon.

Az uniós miniszterek várhatóan a héten tárgyalnak a kérdésről, de minden jel arra utal, hogy az Európai Bizottság kitart a dekarbonizációs út mellett.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!