A kínai akkumulátorgyártás éllovasa, a CATL újabb fontos lépést tett elektromobilitási stratégiájában: már 700 akkumulátorcserélő állomás működik Kínában, 39 városban. A vállalat ezzel jó úton halad afelé, hogy 2025 végéig elérje a kitűzött 1000 állomásos célját, amely a világ legnagyobb ilyen jellegű hálózata lesz.
Három hónap alatt 200 új helyszín épült
Július végén a CATL még csak 500 állomásról számolt be, ezek közül 400 személyautókhoz, körülbelül 100 pedig nehézgépjárművekhez készült. Azóta alig három hónap alatt 200 új helyszínt adtak át, a legutóbbit Jinanban, Shandong tartományban. A 700-as mérföldkő elérése fontos jelzés: a vállalat képes tartani az ütemtervet, bár a maradék 300 állomás megépítése az év végéig komoly tempót igényel.
2026-ra 2500, hosszú távon 30 000 cserepont a cél
A CATL közlése szerint 2026 végéig már több mint 2500 akkumulátorcserélő állomás működik majd 120 kínai városban, részben partneri együttműködésekben. Az első 1000 egységet a vállalat leányvállalata, a Contemporary Amperex Energy Service Technology (CAES) építi, az 1001–10 000 közötti állomásokat viszont már közös projektekben valósítják meg.
A hosszú távú cél a 30 000 cserepont létrehozása, amikor az üzletág Európába is kiterjed – ez lesz a CATL akkucsere-rendszerének nemzetközi áttörése.
Speciális városi akkucsere-zónák tízperces elérhetőséggel
A 39 város közül tizenegyben már kijelöltek speciális zónákat, ahol tíz percen belül elérhető egy állomás, és az akkumulátor kevesebb mint 100 másodperc alatt cserélhető. A legtöbb állomás Kína keleti részén található, a középső régiókban egyelőre csak néhány, míg nyugaton még nincs aktív egység – ami összhangban van az ország népsűrűségi eloszlásával.
A Peking–Tianjin–Hebei térségben 121, a Greater Bay Area (Hongkong, Makaó, Sencsen és környéke) régióban 116, míg a Jangce-delta térségében (Sanghaj, Hangcsou, Vuxi, Szucsou, Hefej) 179 állomás működik. Az egyes helyszíneken 14–30 akkumulátor található, LFP (lítium-vasfoszfát) vagy NMC (nikkel-mangán-kobalt) cellakémiával, típustól függően #20 vagy #25 jelöléssel.
Choco SEB – a CATL saját akkucsere-rendszere
A CATL 2023 decemberében mutatta be a Choco SEB rendszert, amely két szabványosított akkumulátorcsomagot kínál. A 20# modul a kisebb elektromos járművekhez, a 25# pedig a nagyobb, akár 2,9 méteres tengelytávú modellekhez készült.
A nehézgépjárművek számára pedig külön 75# jelű akkucsomag létezik, amelyről egyelőre kevés részlet ismert, de a korábbi információk alapján ez egy 171 kWh kapacitású LFP blokk lehet. A „SEB” rövidítés a Swapping Electric Blocks kifejezésből ered, a „Choco” elnevezés pedig az akkumulátor táblás, csokoládéra emlékeztető kialakítására utal.
A CATL villámgyors ütemű hálózatépítése azt mutatja, hogy az akkumulátorcserés technológia valós alternatívává válhat a villámtöltéssel szemben. A kínai modell sikeressége pedig megalapozhatja a koncepció európai terjedését, ahol a hosszú távú elektromos mobilitás egyik kulcsa lehet a gyors, szabványosított energiacserélés.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!