Elárasztják Ukrajnát a kínai elektromos autók

0

Ukrajnában is robbanásszerűen nő az elektromos autók népszerűsége, még a háború és a gazdasági nehézségek ellenére is. 2025 szeptemberében mintegy 8500 új és használt elektromos járművet helyeztek forgalomba, ami óriási ugrást jelent az előző évhez képest. A piac bővülését elsősorban Kínából érkező szürkeimport-modellek hajtják, köztük olyan típusokkal, amelyeket Európában hivatalosan nem is forgalmaznak – például a Volkswagen ID. UNYX, amely különösen keresett lett az ukrán vásárlók körében.

A statisztikák mögött: nem csak az új autók számítanak

A pontos piaci adatok megszerzése Ukrajnában nem egyszerű, mivel az UkrAutoprom szövetség nyilvános eladási statisztikái csak a hazai újautó-értékesítéseket tartalmazzák, a külföldről behozott, használt elektromos járműveket nem. Pedig ezek adják a piac gerincét: az ukrán vásárlók döntő többsége a kedvezőbb árú, importált modelleket választja.

2025 szeptemberében 6800 új autó kelt el az országban, ami 20%-os növekedés 2024 azonos időszakához képest. Ebből 2261 darab volt tisztán elektromos jármű, vagyis az új autók közel egyharmada már villanyautó.

Használt import: az ukrán villanyautópiac motorja

Az Ukrán Autópiaci Kutatóintézet (Institute for Automotive Market Research) szerint az országban a forgalomba helyezett elektromos járművek túlnyomó része nem új, hanem használt import. 2025 szeptemberében 6473 használt elektromos autó érkezett külföldről, ami majdnem háromszorosa az új modellek számának.

Emellett 2088 új villanyautót és 3552 belföldön továbbértékesített használt e-autót is regisztráltak, így összesen 12 113 elektromos jármű cserélt gazdát a hónapban. Ez a szám ugyan nem új eladásokat jelent, de jól mutatja, mekkora a villanyautók iránti érdeklődés Ukrajnában.

BYD, Zeekr és Volkswagen: a kínaiak uralják a toplistát

A gyártók közül a kínai BYD vitte el a pálmát: 989 új autót értékesítettek, ami 438%-os növekedés egy év alatt. A második helyet a Toyota, a harmadikat a Volkswagen szerezte meg. A Zeekr is bekerült a top 10-be, ami jól mutatja, hogy a kínai elektromos márkák villámgyorsan terjeszkednek a régióban.

Külön érdekesség, hogy a Volkswagen ID. UNYX – amelyet hivatalosan csak Kínában forgalmaznak – a szeptemberi újautó-regisztrációk élére került. Az UkrAutoprom adatai szerint 432 darabot helyeztek forgalomba ebből a modellből, ami figyelemre méltó teljesítmény egy szürkeimportos, kínai piacra szánt járműtől. Az ID. UNYX lényegében a Cupra Tavascan kínai változata, VW-logóval ellátva.

A kínai töltőszabvány is terjed Ukrajnában

A kínai importautók tömeges megjelenése miatt az ukrán töltőinfrastruktúra is átalakul. Egyre több szolgáltató kínál GB/T szabvány szerinti gyorstöltést, amelyet a kínai autók használnak. Az ország legnagyobb benzinkútlánca, az Okko, már 50 helyszínen biztosít ilyen töltőpontokat, és egyre több helyen elérhetők átalakítók vagy átszerelt töltőcsatlakozók is, hogy a kínai modellek kompatibilisek legyenek az európai szabványokkal.

Ukrajna: fejlődés háborús környezetben

Mindez jól mutatja, hogy Ukrajna elektromosautó-piaca a háborús helyzet ellenére is dinamikusan növekszik. A vásárlók rugalmasan alkalmazkodnak a körülményekhez, a töltőhálózat folyamatosan bővül, és a kínai modellek piaci térnyerése még tovább gyorsítja a folyamatot. A villanyautók iránti érdeklődés az országban a stabilitás és az innováció iránti bizalom jele, még a legnehezebb időkben is.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!